Let’s Get Digital bij Eurovisie Songfestival: douze points!Let’s Get Digital bij Eurovisie Songfestival: douze points!
Back Back Nieuws

Let’s Get Digital bij Eurovisie Songfestival: douze points!

18 mei 2021

Velen in Rotterdam, Nederland en Europa hebben er lang naar uitgekeken: de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival 2021. Gelukkig met internationale delegaties en publiek dat iedere show zo bijzonder maakt maar wel veel minder dan normaal. Ook de geaccrediteerde pers mag maar in bescheiden mate aanwezig zijn. Gelukkig biedt EventInsight met Let’s Get Digital een platform waarop 1.000 internationale leden van de pers het hele festival ‘zo goed als live’ kunnen meemaken.

Om even een indruk te geven van wat er allemaal (technisch) komt kijken in aanloop naar de grote finale op zaterdag 22 mei, volgen eerst wat cijfers over het Eurovisie Songfestival in Ahoy: er ligt voor ruim 250 kilometer kabel in Ahoy om onder andere de 24 camera’s en 298 luidsprekers van input te voorzien. Er is een gigantisch perscentrum waar de aanwezige pers de artiesten, gezeten aan een zestien meter lange persconferentietafel, na hun repetities kan interviewen. Er is een loungeruimte voor de artiesten, kleedkamers, een kapperseiland, ruimtes voor visagisten, naaiateliers en uiteraard volop gelegenheid om te eten en te drinken. En dat alles in goede banen geleid door honderden medewerkers en meer dan 600 vrijwilligers. In een nog grotere hal met 370 werkplekken voor de aanwezige pers staat een TL-verlicht huisje van waaruit artiesten meet & greets opnemen.

  • Let’s Get Digital bij Eurovisie Songfestival: douze points!
    Backstage
  • Let’s Get Digital bij Eurovisie Songfestival: douze points!
    Loungeruimte
  • Let’s Get Digital bij Eurovisie Songfestival: douze points!
    Persruimte
  • Let’s Get Digital bij Eurovisie Songfestival: douze points!
    Kapperseiland
  • Let’s Get Digital bij Eurovisie Songfestival: douze points!
  • Let’s Get Digital bij Eurovisie Songfestival: douze points!

Vanuit huis aan Eurovision deelnemen

Toch wordt Meike Paternotte van EventInsight niet nerveus van dit grootste evenement van Europa. Als projectmanager is zij nauw betrokken bij Let’s Get Digital, een platform waarmee zij en haar collega’s via een online perscentrum 1000 persleden meeneemt in de event experience van Eurovision. ‘Iedereen krijgt een hele mooie uitnodiging toegestuurd vanuit Eurovision,’ begint ze, ‘met een persoonlijke inloglink, waarmee de pers, bij wijze van spreken regelrecht vanaf hun bank thuis, aan Eurovision kan deelnemen. Ze komen voor de ingang van het online Eurovision en met een muisklik zien ze exact hetzelfde als wat de leden van de pers te zien krijgen die wel live op locatie aanwezig zijn. Ook het perscentrum waar artiesten met de presentator bespreken hoe de repetitie is gegaan, is zichtbaar voor de mensen thuis. Let’s Get Digital bouwt daar een hele beleving om heen.’

24 uur per dag, zeven dagen per week

En dat is niet alles. De persoonlijke badge geeft de leden van de pers werkelijk toegang tot alles wat met het Eurovisie Songfestival te maken heeft. ‘Via het welkomstscherm van Eurovision kun je bij de repetities kijken, naar een persconferentie gaan of zien wat Nikkie Tutorials te vertellen heeft in de Newsroom. Via de interactieve opties kunnen persleden ook in contact komen met internationale collega’s om bijvoorbeeld hun mening over een inzending te bespreken,’ vervolgt Paternotte. ‘Daarna kun je, als je dat wilt, de live meet & greets volgen en vragen stellen. En dat 24 uur per dag, zeven dagen per week, in alle tijdzones van de wereld. Dat is dus fijn, want alles wat hier gebeurt, is ook nog eens terug te kijken. Je kunt dus gerust tussendoor de hond uitlaten of boodschappen halen. Je hoeft helemaal niets te missen.’

‘Ze zien exact hetzelfde als wat de leden van de pers te zien krijgen die wel live op locatie aanwezig zijn’

Supportteam altijd stand-by

Vanwege de 24/7-beschikbaarheid van het platform, staat er dus ook altijd een supportteam van EventInsight klaar om eventuele problemen direct te verhelpen. ‘Eind december nam Eurovision voor het eerst contact met ons op en vanaf dat moment ging het snel. Begin februari zijn we met een Delivery Team begonnen met het bouwen van het Eurovision-platform.’ Paternotte ziet het Songfestival met vertrouwen tegemoet: ‘Wij hebben zoveel specialisten. Het enige wat lastig was, is dat de pers altijd heel flexibel is en dus ieder moment naar een nieuwe opdracht kan vertrekken. We hebben daarom veel gebrainstormd over hoe we hen het makkelijkst op ieder moment in iedere tijdzone toegang konden geven. We hebben uiteraard uitgebreid getest voordat we het platform openstelden, maar als er wat zou zijn, dan regelen we dat direct!’

Gedetailleerde statistieken

‘Een groot voordeel van een platform als dit, is dat afbouwen niet nodig is. Ook na het Songfestival kan de pers onderling blijven netwerken, napraten of terugkijken. Wij kunnen daarnaast hele gedetailleerde statistieken delen met Eurovision. We kunnen exact nagaan wat er op meetings, per lobby of per programma-item is besproken. Er is nog niet definitief besloten wanneer het platform dicht gaat. De pers reageert er nu al zo positief op dat we hopen dat er nog diverse leuke napraatdagen volgen. En wie weet, met al die internationale pers, heeft dit voor ons ook nog een leuke spin-off. Let’s get digital, let’s get world wide! Klinkt best goed toch?’ besluit Paternotte vrolijk.

Tekst en fotografie > Rob van Hilten

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!