Back Back Nieuws

Leiden Convention Bureau verzekerd van zestig congresambassadeurs

06 januari 2014
De burgemeester van Leiden, de heer Henri Lenferink begroette aan het eind van 2013 in de informele sfeer al zestig ‘Leidse prominenten’ uit de Leidse kennissector en het bedrijfsleven. Zij gaan zich als ambassadeur inzetten om Leiden als internationale congresstad op de kaart te krijgen. Op 10 maart 2014 vindt in Leiden de officiële installatie van het ambassadeursnetwerk plaats.

Initiatief
Leiden Marketing nam in samenwerking met de gemeente Leiden, de universiteit, het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en de Leidse gastvrijheidssector het initiatief voor dit netwerk. De Leidse gastvrijheidssector onderschrijft door de bundeling van krachten haar positie als toonaangevende kennisstad en verzekert zich op termijn door het aantrekken van congressen van een belangrijke economische impuls voor de stad.

Congressen
Internationale congressen vormen als het ware ‘de etalage’ voor excellente prestaties binnen een bepaald vakgebied. Door een congres naar de stad te halen, richten de internationale schijnwerpers zich op het hoge niveau van de kennissector in Leiden. Bovendien krijgen de congresdeelnemers tegelijkertijd de kans om kennis te maken met Leiden als culturele en toeristische locatie. Dit zakelijke toerisme is goed voor de Leidse arbeidsmarkt, het imago van Leiden als kennisstad, Leiden als toeristische destinatie en onderstreept ‘Leiden Stad van Ontdekkingen’.

Leidse prominenten
De inzet van de Leidse prominenten uit de kennissector en het bedrijfsleven - de ‘ambassadeurs’ voor Leiden – is een onmisbare schakel om aan het imago van ‘Leiden Kennisstad’ te bouwen. Toen, na de oprichting van het samenwerkingsverband, de eerste stappen werden gezet om Leidse kopstukken te vragen als ambassadeur, bleek de belangstelling om tot het netwerk toe te treden boven verwachting. Het geloof in Leiden als internationale congresstad is erg groot. Allen staan in de startblokken om de Leidse kennis met nog meer verve aan de wereld te tonen. Leiden gaat daarmee  de concurrentie aan met toonaangevende universiteitssteden in met name Europa, die al gebruikmaken van succesvolle ambassadeursnetwerken.

Carel Stolker, rector Universiteit Leiden, Ferry Breedveld, voorzitter Raad van Bestuur van het LUMC en burgemeester Henri Lenferink over dit initiatief van Leiden Marketing: ‘Wij willen Leiden als internationale congresstad een prominentere plek geven. Het is ons doel de reputatie van onze kennisstad en de kennisinstituten wijder te verbreiden en te versterken. Leiden heeft daarvoor de inzet van haar ambassadeurs nodig.’

Martijn Bulthuis, directeur Leiden Marketing: ‘Ik ben getroffen door de hartverwarmende betrokkenheid van Leidse prominenten bij hun stad en hun bereidheid tijd in een ambassadeurschap te investeren. Met deze inzet zal Leiden binnen enkele jaren ook op het gebied van internationale congressen, de plaats innemen die haar toekomt; bij de toonaangevende universiteitssteden van de wereld.  Om deze ontwikkeling doeltreffend te ondersteunen en aan te sluiten bij de internationale norm is binnen Leiden Marketing, Leiden Convention Bureau opgericht.’

Foto: Ambassadeursnetwerk Leiden Marketing

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!