Krachtig initiatief vanuit de sportKrachtig initiatief vanuit de sport
Back Back Interview

Krachtig initiatief vanuit de sport

23 juli 2018

‘Nederland wordt het actiefste land ter wereld!’

Aan internationale sportevenementen geen gebrek in ons land: schaatsen, atletiek, voetbal, wielrennen, turnen, baanwielrennen - noem een sport en er is wel een EK of een WK dat in Nederland wordt georganiseerd. Mooi inderdaad, maar als je mensen écht in beweging wilt krijgen, moet er nog wel wat meer gebeuren.

Het is zo’n dag waarop de lente zich al wel aandient, maar vanuit het noorden nog net iets te veel tegenwind krijgt. Zo’n dag van ‘t-shirt te koud, wolletje te warm’, en als je buiten wilt sporten trek je maar beter een lange broek aan. Precies dat heeft Maarten Tjallingii gedaan op de ochtend dat de afspraak met Events op de planning staat. Op Papendal - waar hij samen met zijn twee kompanen aan Events mag uitleggen wat ze van plan zijn - kijkt echter niemand op van een bezoeker in een strak wielertenue. Papendal ademt al sinds jaar en dag sport op het hoogste niveau en is waarschijnlijk een van de weinige locaties in Nederland waar sport, casual en driedelig zo harmonieus naast elkaar bewegen. Een prima locatie voor een goed gesprek over de kracht van mooie sportevents.

Het begin van een idee

Om maar eens even bij het begin te beginnen… In 2016 deed de Italiaanse etappekoers Giro d’Italia Nederland, en in het bijzonder Gelderland, aan. De provincie kleurde roze, Maarten Tjallingii pakte op de Posbank de blauwe bergtrui en Gelderland vierde feest. Het logistieke brein achter deze Giro was JOVO Management, het bureau dat Joep van de Voort in 2007 oprichtte. Ook oud-wielrenner Kenny van Hummel was erbij betrokken en toen Joep, Maarten en Kenny elkaar later spraken, ontstond er een idee. Een idee dat zo goed was dat het inmiddels is uitgemond in een nieuw bedrijf: Sports & Finance Group BV (SFG).

  • Maarten Tjallingii
    Maarten Tjallingii
  • Joep van de Voort
    Joep van de Voort

Zo lang mogelijk gezond en vitaal

Eerst nog wat achtergrond, voor degenen die wat minder vaak met sportevenementen in aanraking komen. Als er ergens in het land een internationale sportwedstrijd wordt georganiseerd, is de overheid daar eigenlijk altijd bij betrokken. Niet alleen omdat er vergunningen moeten worden afgegeven, maar ook omdat veel sportevenementen gedeeltelijk met overheidssubsidie worden gefinancierd. Maar… de overheid wil daar natuurlijk wel iets voor terug. Op de website van de Rijksoverheid vind je talloze doelstellingen en een daarvan springt er in dit kader uit: de overheid wil namelijk dat mensen zo lang mogelijk gezond en vitaal blijven. En laat sport daar nu net een handig instrument voor zijn! Vandaar dat grote sportevenementen altijd zogeheten side-events hebben: evenementen waarmee men probeert betrokkenheid bij het publiek te creëren. Dat kan op talloze manieren: met clinics, met wedstrijden voor de jeugd, met kijkjes achter de schermen, met toertochten, met presentaties van de sporters zelf, met openstelling van de sportaccommodatie
waarop of waarin ook de grote wedstrijden plaatsvinden - noem het maar op. Alles om het publiek erbij te betrekken én - minstens zo belangrijk - in beweging te krijgen.

‘De side-events worden er dan nog gauw ‘even bij’ gedaan, om het maar wat oneerbiedig te stellen’

Van die bank af!

Dat klinkt fantastisch, en dat is het ook. Maar, vinden Joep, Maarten en Kenny, juist de side-events naast het grote sportevenement kunnen nog veel beter. ‘Vaak hangen de side-events er toch een beetje bij,’ zegt Joep van de Voort. Hij snapt dat wel, vervolgt hij: ‘Als je een groot sportevenement organiseert, komt daar veel bij kijken en als organisator richt je je aandacht als eerste op dát evenement: dat moet namelijk staan als een huis. Nadeel is dan wel dat er te weinig tijd en aandacht overblijft voor de kleinere events. De side-events worden er dan nog gauw ‘even bij’ gedaan, om het maar wat oneerbiedig te stellen.’ Dat resulteert niet zelden in een gebrek aan creativiteit en innovatie. Voorbeelden zijn er te over - denk alleen al aan de wielerkoersen die jaarlijks op de kalender staan en als side-event elk jaar dezelfde jeugdwedstrijdjes
organiseren. Dat is leuk voor de jeugd, maar als je geen kind bent en er ook geen hebt, is er geen enkele reden om toch van die bank af te komen. Dat moet dus anders, vinden Joep, Kenny en Maarten.

‘We brengen onze creativiteit, kennis en ervaring in, plus een groot netwerk in de sport’

Optelsom van capaciteiten

Die verandering zit ‘m wat hun betreft niet alleen in de creatieve en innovatieve invulling van side-events. Joep van de Voort is namelijk niet alleen een begenadigd en ervaren organisator van grote evenementen, hij is als afgestudeerd bedrijfseconoom ook totaal op zijn gemak met de financiële kanten van grootschalige projecten. Die bijzondere combinatie van capaciteiten heeft JOVO Management al ver gebracht en Van de Voort is ervan overtuigd dat de organisatoren van grote sportevents daar ook van kunnen profiteren. ‘Het is een optelsom,’ vindt hij. ‘Met SFG kunnen wij zo’n organisatie veel werk uit handen nemen, omdat wij ons geheel en al focussen op de side-events. We brengen onze creativiteit, kennis en ervaring in, plus een groot netwerk in de sport. En dan zijn we ook nog eens in staat om na afloop van het evenement direct een financiële rapportage aan te leveren. Daarmee stellen we de organisator in staat om meteen verantwoording af te leggen voor de subsidie die hij voor de organisatie van het evenement heeft ontvangen. Hoeft-ie daar ook niet meer over na te denken.’ Wat je noemt een win-winsituatie.

‘Of je nu acht of tachtig bent: actief bezig zijn doet wat met je’

Sport beweegt én verbindt

De drie mannen zien alleen maar voordelen, en niet alleen omdat ze alle drie gek op sport zijn. ‘Sport zorgt voor verbinding, het brengt je in beweging, het vergroot je wereld en levert je allerlei leuke nieuwe contacten op. Dat geldt voor sport op ieder denkbaar niveau. Of je nu acht of tachtig bent: actief bezig zijn doet wat met je. En als wij er op deze manier voor kunnen zorgen dat meer mensen in beweging komen en die verbinding gaan voelen, zou dat echt fantastisch zijn!’ vindt een enthousiaste Tjallingii. Naast hem zit Van Hummel te knikken: ‘Stel dat je als jong voetballertje een keer les krijgt van een prof. Of met een profrenner mee de wielerbaan op mag. Dat zijn wel dingen waardoor kinderen hun sport nóg leuker gaan vinden. En dat is precies wat we willen.’ Nederland moet het actiefste land ter wereld worden, zei Van de Voort voor aanvang van het gesprek. Aan deze drie heren zal het niet liggen.

Over SFG

In 2007 realiseerde bedrijfseconoom Joep van de Voort zich dat de financiële wereld hem te weinig uitdaging bood. Hij toog naar de Kamer van Koophandel, schreef zich in en… de rest is een aaneenschakeling van mooie avonturen. Joep en zijn collega’s waren onder meer betrokken bij La Vuelta, de Eneco Tour, het WK wielrennen in Limburg, de opening van de Nationale Sportweek, de huldiging van Giro-winnaar Tom Dumoulin in Maastricht, het Solar Weekend Festival en TEDx Amsterdam.

Over Maarten Tjallingii

Van 2008 tot en met 2016 maakte Tjallingii zijn tienduizenden kilometers als profwielrenner. Hij won de Ronde van België in 2006 en in 2013 werd hij derde in de zogeheten Hel van het Noorden - de kasseienklassieker Parijs-Roubaix. In zijn laatste jaar als prof veroverde hij in de Giro d’Italia de bergtrui door op de Gelderse Posbank op slimme wijze de bergpunten te pakken. Tegenwoordig werkt hij als coach en motivator, zowel voor het bedrijfsleven als voor particulieren. Ook is hij actief als analist en commentator bij de NOS. Daarnaast is hij betrokken bij verschillende initiatieven om mensen in beweging te krijgen en te laten kennismaken met de verbindende kracht van sport.

Over Kenny van Hummel

Op zijn zevende stapte Kenny van Hummel op een racefiets en in 2015 besloot hij dat het nu toch wel genoeg was. In zijn jaren als profwielrenner werd hij in het peloton gezien als een geduchte tegenstander in de sprint en hij behaalde dan ook 26 overwinningen. Hij werkt nu voor Shimano - producent van fietsonderdelen - en zet zich daarnaast in om meer kinderen aan het sporten te krijgen. 

Door > Mariska Tjoelker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!