Koffiedik kijken met… Jomark Kool, UWVKoffiedik kijken met… Jomark Kool, UWV
Back Back Koffiedik kijken met...

Koffiedik kijken met… Jomark Kool, UWV

30 januari 2023

Er is weinig leuker dan vooruitkijken, out of the box denken en zonder mitsen en maren over de toekomst te dromen. Dat vergt een open blik en creativiteit, maar daaraan geen tekort binnen de evenementenbranche. In de rubriek Koffiedikkijken met… komen zowel de eventmanager en de locatieverantwoordelijke als het creatieve brein en de opdrachtgever aan het woord. Dit keer spreken we met Jomark Kool, Landelijk Projectmanager UWV, Communicatie & Events, die zijn creatieve ideeën vrijwel overal vandaan haalt!

In de functie van landelijk projectmanager / creatieve eventmanager is Jomark inhoudelijk en organisatorisch verantwoordelijk voor het proces rondom diverse landelijke offline en online evenementen binnen UWV. Dat kunnen evenementen voor werkgevers en werkzoekenden, maar ook voor medewerkers zijn.

\Een van de grootste evenementen waar hij zich mee bezighoudt zijn de UWV inspiratiedagen, die bedoelt zijn om zowel werkgevers als werkzoekenden een boost te geven en meer te kijken naar talent dan alleen naar het CV. ‘ Deze inspiratiedagen zijn altijd echt een beleving door heel Nederland heen. We komen dan elke keer bij een ander rayon terecht en dan werken we samen met dat rayon naar dat evenement toe.’

Vanuit de sociaal juridische dienstverlening kwam hij bij UWV terecht en hielp hij mensen met een uitkering aan een baan of zette hij een traject voor ze op. Vanuit die achtergrond zette hij als project ooit een glazen huis neer in Utrecht, waar vanuit een werkzoekende ging solliciteren. Daar omheen waren allerlei workshops en activiteiten. Dat viel op! Jomark: ‘Toen ben ik gevraagd om projectleider van een van de inspiratiedagen te worden. Zo ben ik in de evenementen gerold.’

Waarom organiseer jij zo graag evenementen?

‘Ik vind het leuk om echt iets voor een ander te doen, mensen een beleving te geven. Ik ben me dus vanuit een intrinsieke motivatie gaan onderdompelen in de evenementenwereld. En ik ben ambitieus: ik ben gek op innovatie en vernieuwing, maar dan moet je ook weten wat er speelt in de markt. Daarom vind ik het heel leuk om te investeren in mezelf. Trainingen en opleidingen, maar ook actief op zoek gaan naar locaties. En ik kan heel veel inspiratie halen uit anderen, uit de branche zelf. Want daar ontmoet je ontzettend veel leuke mensen. Het gebeurt niet binnen achter je laptop, zoek je inspiratie dan moet je vooral naar buiten gaan!’

Wat is het tofste evenement waar je aan hebt gewerkt?

‘Het recente afscheid van een directeur binnen UWV vond ik heel mooi. Er zaten heel veel persoonlijke elementen in – hij stond binnen UWV ook altijd voor de menselijke maat en de persoonlijke dienstverlening. Dat we dat in zijn afscheid hebben kunnen doorvoeren waardoor hij dat zelf ook kon ervaren vond ik heel leuk. Het was niet per se groots, maar heel mooi en heel persoonlijk. Van een hele andere orde van grootte waren de UWV medewerkersdagen, twee dagen voor 2000 collega’s. Zoiets groots neerzetten – op zo’n manier dat echt iedereen er iets voor zichzelf uithaalt en dan de waardering van een hoog cijfer krijgen – dat vind ik heel gaaf. De rode draad is dus dat je mensen tijdens evenementen kunt raken, dat vind ik mooi.’

Wat is het geheime ingrediënt om een evenement onvergetelijk te maken?

‘Het succes zit hem vaak in het voortraject. Tijdens de organisatie start je vaak met een kleine werkgroep, op de dag zelf breidt die groep zich dan uit. Mijn kracht zit in dat ik de mensen die op de dag zelf een rol gaan spelen, heel goed weten wat die dag moet opleveren. Dus daar besteed ik veel aandacht aan: wanneer is een dag geslaagd, wat willen we mensen meegeven? Naast een inhoudelijk sterk programma vind ik een fijne sfeer écht heel belangrijk. Als medewerkers het doel snappen en dat zelf heel leuk vinden, dan stralen ze dat uit. Ik neem ze dus helemaal mee. Ik heb gelukkig veel enthousiasme, dat werpt z’n vruchten af!’

Doorgeefvraag: Hoe zorg je ervoor dat de inhoud van jullie events kwalitatief hoogwaardig is en impact maakt op de doelgroep?

‘Een evenement organiseer je niet zomaar. We besteden veel aandacht aan het voortraject. Wat is het doel, wat willen we bereiken. We doen ook marktonderzoek: wat wil je doelgroep zelf, wat weten ze al? Uiteindelijk wil je dat de deelnemers na een event iets moeten kunnen, weten of doen. Dat mantra hou ik altijd vast. Een goed en kwalitatief programma heeft altijd een rode draad en duidelijk thema. Ik vind het belangrijk om daarin alle sprekers in mee te nemen. Zij hebben een eigen verhaal, maar ik vraag ze altijd aan te haken bij het hoofdthema. Ik laat dat dan ook overal in het evenement terugkomen.’

‘Om impact te maken bij de doelgroep pas ik vaak de volgende opbouw toe: aan het begin van een event wil je eerst mensen inspireren over nut en noodzaak. Daarna praktische handvatten geven en vervolgens de mogelijkheid bieden om het toe te passen in de praktijk. Dat is een mooie opbouw waar ik me altijd aan hou. En uiteindelijk gaan er natuurlijk ook dingen op gevoel.’

Wat zoek je in een evenementenlocatie?

‘Dat wisselt natuurlijk per project, maar ik zoek graag iets met een verhaal, sociale ondernemingen die daarmee bij UWV passen. Het allerbelangrijkste vind ik dat een locatie ontzorgd en echt gastvrij is. Dat is toch niet altijd vanzelfsprekend. Ook bereikbaarheid met het OV is belangrijk en ik wil graag dat mensen naar buiten kunnen. Ik vind het fijn als deelnemers alle informatie even kunnen laten bezinken tijdens een wandeling.’

Waar haal jij je creativiteit vandaan?

‘Er zijn zoveel locaties dat ik het soms ook gewoon niet weet, dus inspiratie via een conventionbureau of door de tours van Linda op Locatie vind ik heel prettig. Ik zeg dan ook altijd: ‘Ga die wereld in, ga zelf ontdekken, ga ergens kijken, ga mee op een locatietour. Binnen dit werkveld zitten zoveel leuke ideeën, die vind je niet als je achter je laptop blijft zitten. Maar ook buiten de branche. Ik ga bijvoorbeeld graag naar de parade – daar zie je altijd wel iets creatiefs waaruit je dan kleine elementen voor een zakelijk evenement kunt halen.

‘Ik speur LinkedIn af, ik bezoek veel congressen en ik vraag veel bij anderen. Ik spar graag met mensen, want ik kan echt geïnspireerd raken door anderen. Bij UWV doen we ook try outs. Dan nodigen wij sprekers uit die denken dat ze iets kunnen bijdragen aan een evenement bij UWV. Waar mijn kracht ligt is dat ik denk: dat past daar of daarbij. Maar ik probeer ook echt out of the box te denken. Zo zag ik laatst op Instagram Baas B langskomen, hij heeft een kleine theatershow. Ik ga dus binnenkort met hem koffiedrinken om te kijken of we samen iets kunnen doen. Als je mensen zo benaderd dan vinden ze dat vaak heel leuk!’

Welke trend heb jij de laatste tijd zien ontstaan?

‘Verbinding staat nog meer centraal op evenementen. Ik kreeg veel vragen over hoe krijgen we mensen weer met elkaar in verbinding. Wat ik ook merk is dat de spanningsboog van mensen is veranderd. Een uur naar een spreker luisteren willen we niet meer. We willen vaker en meer interactie en tijd om elkaar te ontmoeten. Ik denk dat beleving de kracht van de evenementen van nu is, informatieoverdracht kan ook via een webinar, per mail of een video.’

‘Ook evenementen van een hele dag komen minder voor en de krapte op de arbeidsmarkt zorgt ook voor verandering. Als iedereen met de trein moet komen maar er rijden minder treinen, dan moet je in je programma rekening houden met de tijd waarop mensen aanwezig kunnen zijn. Externe factoren spelen veel meer mee tijdens de organisatie.’

Heb je een voorspelling voor 2023?

‘Ik verwacht dat de krapte groot blijft, dus ik denk dat we nog meer vooruit moet plannen en werken.  Ik denk dat mensen elkaar nog meer opzoeken én ik denk dat we gewoon weer een superleuk jaar gaan hebben met hele mooie dingen!’

Tekst: Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!