Koen Colmbijn: ‘De kaarten in de evenementenindustrie zijn opnieuw geschud!
01 juni 2021Zou Koen Colmbijn, Founder & Creative Director Plugged Live Shows de hekkensluiter zijn van onze reeks #coronafiles? Dat zou betekenen dat de evenementenbranche weer volle kracht vooruit kan! De inspirerende verhalen gaan we zeker missen, maar de creativiteit zien we zonder twijfel terug in de evenementen en projecten die voorzichtig weer op de agenda beginnen te verschijnen. Wat gaat de zomer ons brengen? Koen Colmbijn vertelt ons over zijn afgelopen jaar én kijkt vooruit!
Hoe zag het afgelopen jaar er voor jou uit?
Bij Plugged Live Shows hebben we met elkaar afgesproken dat deze periode het beste zou moeten worden wat ons als bedrijf had kunnen overkomen. We willen ook met het hele team over de finish komen. De tijd hebben we gebruikt om slimmer te worden, beter te worden in wat we doen. We hebben dus een aantal projecten op de rit gezet. Een daarvan is een personal development plan voor iedereen die bij ons werkt. Dat zorg voor inspiratie, duidelijkheid en richting. Als je geen projecten hebt, dan word je ook niet opgeslokt door de waan van de dag. Waar wil je heen? Wat mis je wel, wat mis je niet?
Wat mis je niet? Worden we straks weer opgeslokt?
Ik denk dat we ook zakelijk vaker het woord nee gaan gebruiken. Een bepaald percentage van aanvragen maakt het verschil, er zijn ook dingen die niet goed bij je passen en we moeten de wijsheid hebben om daar verschil tussen te zien. Iedereen heeft 24 uur in zijn dag zitten. Het is belangrijk dat je goed nadenkt over wat je in die uren toelaat. Je kunt alleen maar accelereren en floreren als je je bezighoudt met waar je goed in bent.
Zie je dat ook zo voor de branche?
Ik denk dat iedereen binnen de branche weer behoefte heeft aan een volle agenda. Voorheen was ons credo altijd: je moet kiezen voor welke groep je een performance of evenement maakt, voor wie doe je dit en wat is je gewenste effect? Maar we hebben gezien dat hybride evenementen wel gewoon ook effect hebben. Wat je ook merkt - daar ben ik persoonlijk heel blij mee – is dat we de bewijslast hebben verzameld dat er niets zo mooi is als live. Live komt beter binnen, geeft meer energie, is gerichter. Ik denk niet dat we 100% teruggaan naar live, maar de reden daarvoor is denk ik meer gebaseerd op het feit dat we te maken hebben met de trend dat we duurzamer willen worden als wereld. Maar wanneer er wél wordt gekozen voor een livemoment, dan moet er dus wel echt meerwaarde zijn voor die livebeleving. Effectiever, grandiozer. Dat is goed nieuws, want daar zijn wij goed in!
Hoe verandert de branche?
Een trend die al jaren bezig is, is dat marketing en events naar elkaar toegroeien. Tegelijkertijd gaan ook de gamingindustrie en de wereld van live-experiences meer samendoen. Er zijn steeds meer ingrediënten om ook hybride evenementen bijzonder te maken. Dat speelveld wordt helemaal geherdefinieerd. Ik denk dat de evenementenindustrie nooit meer wordt wat het was. Ik ben heel erg enthousiast over wat het zou kunnen worden, kan ook niet wachten tot het gaat beginnen. De kaarten in de evenementenindustrie zijn opnieuw geschud, de verhoudingen zijn veranderd en dat principe is spannend en superinteressant!
Wat is het tofste evenement of project dat jullie het afgelopen jaar hebben neergezet?
Met Plugged Live Shows & en zusteronderneming The Fireflies.Live, hebben we twee evenementen medegeorganiseerd. Het Summer Garden Dinner in de Beurs van Berlage en Project Playground in SugarCity. In beide gevallen was het ongelofelijk cool, hoopgevend en inspirerend om te zien wat voor effect we hebben gehad op mensen die voor het eerst sinds lange tijd weer in een livebeleving zaten. Wat ik minstens net zo mooi vind, is dat we voor Project Playground zijn benaderd door Boozed, Hete Peper, Evite, Bazelsmans AV en Sugar City met de vraag ‘Zullen we dit samen doen?’ Er was geen klant, geen budget, maar het was heel voor de hand liggend dat we dit gingen doen, want de uitkomst daarvan was hoop voor de branche, onderzoeken wat er wel en niet kan. En wat het mooiste is, dit evenement is bekroond met een Gouden Giraffe Award in de categorie Publieksprijs!’
Daarnaast hebben we met The Fireflies een nieuw initiatief in de markt gezet. TheFireflies.online dat is een soort van Netflix-achtig platform waar je voor je digitale evenementen prerecorded entertainment kunt afnemen. Dus nu hebben we opeens een platform waar video’s verkocht worden, volledig intern gemaakt. Dat was voorheen nooit een optie geweest. De een kon opeens websites maken, iemand bleek een green screen te hebben, iemand kende de perfecte cameraman. Van alle kanten kwamen onvermoede talenten boven. De trots en de passie, de energie die daarvan afkwam, dat was te gek!
Hoe zie jij de toekomst van de branche?
Ondanks dat het een megarottige periode is, is het ook een beetje de evolutie van de evenementenindustrie. Dit is de survival of the fittest, het doet er niet toe hoe groot je bent maar of je in staat je aan te passen aan de veranderende omgeving. En dat vind ik leuk. Wij hebben bij Plugged een paar kernwaarden: eentje is being remarkable, de ander is being the voyager one. Dat gaat over innovatie. Be remarkable betekent dat we iets willen doen dat nog niet gedaan is. Be a voice, not an echo. Als wij terugkijken naar wat wij hebben gedaan tijdens de coronacrisis, dan denk ik dat we risico’s hebben durven nemen, innovatieve dingen in de markt hebben durven zetten en vernieuwend hebben durven zijn. Daarmee zijn we altijd onszelf zijn gebleven. En deze insteek maakt een verschil. Kijk maar naar het gewaagde concept dat we voor de introductie van de Lightyear One hebben gecreëerd. Stoer van de klant dat ze het hebben aangedurfd om de zonsopkomst de hoofdrol te geven en de 1200 man pers midden in de nacht uit te nodigen tijdens de introductie van hun eerste product. Ze hebben hiermee een verschil weten te maken, die met een Gouden Giraffe beloond is.
Verwacht je een hoos aan evenementen zodra het weer kan?
Ik denk dat de vraag naar belevingen torenhoog is. Net als 100 jaar geleden, toen kreeg je als direct resultaat van de drooglegging de roaring ‘20s. De crisis die wij nu doormaken is echt niet sterker dan wat wij al miljoenen jaren in ons DNA hebben zitten: de drang om samen te zijn, samen te beleven.
In onze aanvragen zien wij een aantal dare devils. Ik vind het tof dat mensen het risico durven te lopen dat het in potentie niet door kan gaan. We zijn bezig met dingen voor volgend jaar. Wij merken dat de opdrachtgevers op het gebied van hybride en live evenementen nu wat terughoudender zijn. Ze willen liever niet hybride, maar we durven ook nog niet toe te zeggen dat het live gaat plaatsvinden. Maar er zijn ook partijen die het afgelopen jaar gefloreerd hebben. Die zeggen gewoon linksom of rechtsom: in december hebben wij een bedrijfsevenement.
Wat zou je willen zeggen tegen opdrachtgevers die een evenement willen gaan organiseren?
De afgelopen periode heeft bewezen dat niet alle evenementen per se live plaats hoeven te vinden. Voor opdrachtgevers een mooi moment om goed na te denken waarom je iets organiseert. Als je dan besluit dat iets live moet plaatsvinden, pak dan ook uit. En bouw dan vanuit die conceptuele gedachte die past bij je doel, je evenement uit. Begin niet bij de venue of de techniek – superbelangrijk – maar denk na over de why en formuleer vanaf dat punt het volledige concept van je evenement. Dan zul je namelijk zien dat de ROI van je live evenement precies aansluit bij waar je naar op zoek bent!
> Mahlee Plekker
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!