Back Back Nieuws

Kleine groei in sponsoruitgaven in 2011

21 februari 2011
Uit de benchmark die SponsorTribune ieder jaar organiseert blijkt dat de sponsoruitgaven in 2011 een lichte groei laten zien. Op basis van de benchmark wordt een groei in sponsorbudgetten verwacht van 3%. Dat zou betekenen dat het totale sponsorbedrag dat in Nederland wordt uitgegeven aan sponsorfees stijgt van € 850 miljoen naar € 875 miljoen euro.

De crisis 'te boven'
Bij een derde van de bedrijven gaan de sponsorbudgetten stijgen. Dat is duidelijk meer dan vorig jaar. Het percentage bedrijven waar sponsoruitgaven meer dan 10% gaan stijgen is zelfs verdubbeld. Blijkbaar is sponsoring de crisis ‘te boven’, en investeert men weer meer in sponsoring.

Licht herstel
Het beeld van groei wordt ook ondersteund door het onderzoek dat het Amerikaanse onderzoeksbureau IEG begin dit jaar liet verschijnen. Daarin werd voor Europa in 2011zelfs een groei van 5,2% verwacht. Ook wanneer we kijken naar het aangaan van nieuwe sponsorships blijkt dat er licht herstel is in de sponsoringbranche. Bijna de helft van de respondenten laat weten dat men in 2011 nieuwe sponsorships aangaat. Vorig jaar was dat slechts 30%. Het percentage ‘weet niet’ is ook een stuk kleiner. Ook bij het wel of niet verlengen van sponsorships lijkt minder onzekerheid. Wist vorig jaar nog 25% niet of men sponsorships ging verlengen, nu is dat teruggelopen naar 11%.

Minder sponsorships en meer focus
Overigens is er wel een groter percentage sponsors dat zegt dat men niet gaat verlengen! De doelstelling ‘Minder sponsorships en meer focussen’ is een van de gevolgen van de financiële crisis, zo blijkt uit de benchmark.

ROI en ROO en Social Media
Het aantonen van Return on Investement of Return on Objectives blijft het belangrijkste thema voor sponsors in 2011. Maar het thema wordt op de hielen gezeten door het gebruiken van Social Media. Ook in sponsoring dus. Sponsoring wordt nog steeds vooral ingezet voor het versterken van het imago, vergroten van de naamsbekendheid en het vergroten van de merkloyaliteit.

Acitvatie
Bij het aangaan van sponsorships wordt vooral gekeken wat de mogelijkheden voor activatie zijn.

Zelden een match
Opvallende conclusie uit de benchmark is verder dat sponsors menen dat bijna de helft van de voorstellen die zij krijgen om te sponsoren zelden matchen met de wensen van de sponsor.

Bron foto: Stichtingvlinders.nl

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!