Kijkje achter de schermen bij Red Bull Kop over KopKijkje achter de schermen bij Red Bull Kop over Kop
Back Back Nieuws

Kijkje achter de schermen bij Red Bull Kop over Kop

18 oktober 2017

Elke organisatie van een grote wielerronde weet hoeveel tijd en inspanning het vergt om een parcours voor een half uur af te sluiten. Maar wat als je als organisatie een tijdrit organiseert voor amateurs met maar liefst 200 teams, vijf renners per team, op een parcours van 100 km dat urenlang is afgesloten? Het sportevenementenbureau The Organizing Connection heeft al de nodige wielerevenementen voor de internationale wielerfederatie UCI georganiseerd, maar als organisatiepartner van Red Bull Kop over Kop een parcours vier uur lang afsluiten, organiseert toch even anders.

Op zondag 8 oktober gingen ruim 200 teams van start in de spectaculairste tijdrit voor amateurs bij de derde editie van Red Bull Kop over Kop. Bij deze unieke ploegentijdrit van 100 km namen meer dan 200 teams, met elk vijf deelnemers, mee. Luc Herberichs, projectmanager van The Organizing Connection over de organisatie: 'Het was best een uitdaging om voor een amateurevenement 100 km parcours vier uur lang af te sluiten, zeker als je weet dat bij een Tour de France delen van het parcours slechts een half uur zijn afgesloten. Het contact met de provincies Drenthe en Friensland en de verschillende gemeentes was natuurlijk erg belangrijk om hier een vergunning voor te krijgen. Ook de samenwerking met de lokale wielervereniging W.V. Roden was van groot belang om alle vrijwilligers en verkeersregelaars te werven en op de juiste locatie te hebben. Daarnaast hadden we natuurlijk ook de taak om alle omwonenden en bedrijven rondom het parcours tijdig te informeren over het evenement.'

15.000 brieven op de deurmat

Om de omwonenden te informeren over de mogelijke verkeershinder en het evenement, zijn er 15.000 brieven bezorgd in de omgeving van het parcours. In de brief stond ook de aankondiging voor de inloopavond die The Organizing Connection had georganiseerd. Bij deze inloopavond konden omwonenden vragen stellen aan de organisatie over de bereikbaarheid en de alternatieve routes. 'Veel omwonenden vinden het geen probleem als er een weg is afgesloten vanwege een wielerwedstrijd, maar wanneer zij niet geïnformeerd zijn en op zondag een huis vol visite verwachten of gasten verwachten bij een groepsaccommodatie dan creëer je weinig sympathie. Vandaar dat wij persberichten hebben gestuurd naar de plaatselijke huis-aan-huisbladen, contact hebben gezocht met de communicatie-afdelingen van gemeenten, een inloopavond hebben georganiseerd en 15.000 brieven hebben verzonden', aldus Herberichs.

Ook de opdrachtgever van de wielerwedstrijd Red Bull heeft de nodige energie gestoken om de omwonenden te informeren. Het weekend voor het evenement heeft een promotieteam de dorpen rondom het parcours bezocht om te flyeren en vragen te beantwoorden.

Inzet van locals

Om te voorkomen dat mensen rondom het parcours noodgedwongen een hele dag thuis moesten doorbrengen, werden er ruim 50 motards (gecertificeerde verkeersregelaars met motor) en 100 gecertificeerde verkeersregelaars ingezet. De motards stonden tot de beschikking van de omwonenden en konden via een centralist, middels het telefoonnummer dat in de brief was verstrekt, bereikt worden om de omwonenden naar de plaats van bestemming te begeleiden. Ook de verkeersregelaar speelden een belangrijke rol in de communicatie met de omwonenden; alle verkeersregelaars waren afkomstig uit de regio en kenden het parcours en de wegen die wél bereikbaar waren en waren daarom in staat de juiste alternatieve route uit te leggen.

Moddervrij parcours voor snelheden van 45 km per uur

Vanwege het onstuimige weer in aanloop naar de wedstrijd en het oogstseizoen, waardoor er veel modder op het parcours lag, werd er ’s ochtends door een studententeam van Red Bull het parcours van 100 km nog helemaal gecontroleerd. De plekken waar veel modder lag en dus voor gevaarlijke situaties kon zorgen voor de renners, werden door het team schoongemaakt. De bijna 1000 amateurrenners maakten dankbaar gebruik van het afgesloten en schone parcours voor hun tijdrit. Het winnende team uit Utrecht finishte in een tijd van 2 uur en 13 minuten met een gemiddelde snelheid van 45 kilometer per uur. Bij de dames won het team Jan van Arckel in 2 uur 32 minuten met een gemiddelde van 39 km/h.

The Organizing Connection

The Organizing Connection is specialist in het organiseren van sportevenementen; van sales tot de aanvraag van vergunningen, het regelen van de logistiek tot exploitatie. The Organizing Connection heeft de afgelopen jaren niet alleen evenementen georganiseerd maar óók geproduceerd. Zo was The Organizing Connection onder andere verantwoordelijk voor de organisatie van meerdere WK’s Veldrijden, het WK BMX in 2014, het WK Para-Cycling Track in 2015 en alle 15 edities van de AFAS Tennis Classics. Ook maakt The Organizing Connection graag kennis met nieuwe sporten en haalde zo in 2011 de UCI BMX Supercross naar Nederland dat inmiddels uitgegroeid is tot een volwaardig topsportevenement met wereldtoppers. In 2019 organiseert The Organizing Connection de Wereldkampioenschappen (Para) Handboogschieten in ’s-Hertogenbosch & de UCI Para-Cycling Road World Championships in Emmen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!