Jelle op den Akker: ‘Behoefte aan maatwerk content neemt toe’
20 november 2017Nu de economie alweer een tijdje aantrekt, is er ook weer meer aandacht voor entertainment op evenementen. Altijd populair zijn race simulatoren en games en sinds kort is Virtual Reality in opkomst. Ideaal om het ijs te breken op personeelsfeesten, om interactie te bevorderen op beurzen en om reuring te creëren bij merk activaties en productlanceringen. Jelle op den Akker van Urban Events, dat VR, race simulatoren en andere games levert voor de markt van zakelijke events, voorspelt een groeiende vraag naar op maat gemaakte bedrijfscontent.
Events.nl spreekt met Jelle op den Akker in de nieuwe vestiging van Urban Events op het bedrijventerrein in Ede. Het bedrijf is na vijf jaar uit z'n jasje gegroeid en had behoefte aan uitbreiding. Jelle op den Akker startte Urban Events in 2012 in een schuur, van waaruit hij Nintendo consoles op een statief verhuurde. Hij had toen al jarenlang affiniteit met games en simulators; in een vorige loopbaan runde hij een gamecafé. Urban Events groeide gestaag en draait tegenwoordig 300 evenementen per jaar.
Totaalproduct op maat
De groei vond plaats in een periode van economische laagconjunctuur en dat is meestal een teken van kwaliteit. 'We leveren een totaalproduct op maat en ontzorgen klanten volledig,' geeft Jelle aan. 'Onze eerste vraag bij een aanvraag is niet: 'Hoeveel producten wilt u afnemen?', maar 'Wat is uw zakelijke doelstelling? Wat wilt u bereiken?' Wil een opdrachtgever vermaak, reuring, interactie, een eyecatcher? Is het doel om bezoekers te verlokken een beursstand te betreden of gaat het om een competitie in het kader van teambuilding? Hoe meer we weten over de doelstelling en het thema, hoe beter we kunnen adviseren en meedenken. Vervolgens leveren we een totaalproduct dat smoel heeft, inclusief een goede opstelling van de producten met een achterwand, een opstapje, scoreborden, uitleg en branding. Een begeleider houdt de scores bij als er een competitie wordt gehouden en hij zorgt voor een leuke sfeer. We nemen vanaf de aanvraag alles uit handen van de opdrachtgever, tot en met de after sales.'
Goede, onafhankelijke feedback
De ervaringen van klanten worden bijgehouden door het onafhankelijke bedrijf Feedback Company. Uit de terugkoppelingen rollen prima rapportcijfers. Urban Events scoort gemiddeld tussen de 9 en een 10. Jelle: 'Dat heeft te maken met het leveren van een totaalproduct én met de topservice, die we bieden. We maken het klanten graag gemakkelijk via korte lijnen, persoonlijk contact en door voortdurend mee te denken.'
Breed assortiment, grote leveringen
Opdrachtgevers zijn doorgaans eventbureaus (40-50%), corporate opdrachtgevers en een handjevol particulieren. Het werkgebied overschrijdt steeds vaker de landsgrenzen: regelmatig prijken de producten van Urban Events op beurzen in België, Duitsland en Frankrijk. Urban Events heeft altijd de nieuwste hardware en kan in grote aantallen leveren. Jelle: 'Soms hebben we voor een grote groep een opstelling van dertig producten op een rij. Op dit moment zijn Formule I race simulatoren heel populair. Dat is mede aangezwengeld door de successen van Max Verstappen.'
Het aanbod aan games dat het bedrijf uit Ede biedt, wordt steeds groter: het assortiment is heel breed. In virtual reality skiën, bergbeklimmen, golfen, strafschoppen nemen in Nou Camp of een rally rijden in de sneeuw; het kan allemaal. Voor kinderen zijn er aangepaste producten, met een kortere afstand tot het stuur en pedalen. In z'n opslagplaats laat Jelle allerlei high end apparatuur zien. 'Kijk hier: op dit type race simulator verkent Max Verstappen thuis het circuit van de komende Formule I race.' Elders staat een flight simulator voor Lufthansa, volledig gebrand in de huisstijl van de Duitse luchtvaartmaatschappij.
Behoefte aan games met maatwerk content neemt toe
Jelle blijft bezig nieuwe concepten te ontwikkelen en streeft naar natuurlijke groei van Urban Events. Hij verwacht in de nabije toekomst een steeds grotere vraag naar de ontwikkeling van maatwerk content. 'Er is een steeds grotere behoefte aan de ontwikkeling van 360° video's, games, VR en algemene reality met content van het bedrijf. Dat kan aantrekkelijk zijn voor bedrijven die een nieuw product willen introduceren of een nieuwe strategie willen uitrollen op een serie beurzen of via een roadshow. Uiteraard kunnen wij daarin adviseren, meedenken en de content ontwikkelen!'
Door > Jan Jacobs
Goed artikel?
Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!