Internationale expo Dubai opnieuw ontwikkeld door Amsterdams bureauInternationale expo Dubai opnieuw ontwikkeld door Amsterdams bureau
Back Back Nieuws

Internationale expo Dubai opnieuw ontwikkeld door Amsterdams bureau

22 februari 2023

Het Amsterdamse bureau Sinc ontwierp voor de derde keer ‘The Edge of Government’, een internationale innovatie-expo voor de publieke sector die ieder jaar tijdens de World Government Summit in Dubai plaatsvindt. Het thema ‘The Future is Biological’ benadrukte de natuur en menselijk welzijn als drijvers van innovatie.
 

De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) werkte als onderdeel van de Verenigde Naties opnieuw samen met Dubai voor ‘The Edge 2023’. Negen landen, waaronder Frankrijk, Finland, Servië, Colombia en de Verenigde Staten, presenteerden hun innovaties voor de publieke sector aan beleidsmakers van over de hele wereld. Dit jaar waren er meer dan 1000 inzendingen uit 94 landen. 

Mogelijke wereldwijde impact

Simon Phillipson, Art Director bij Sinc, was in 2018 en 2019 ook betrokken bij de totstandkoming van het evenement. ‘Wij zijn dit jaar opnieuw uitgenodigd als designers en curators, om samen met Dubai’s PMO (Prime Minister’s Office) de verschillende organisaties, wetenschappers en beleidsmakers achter de innovaties te helpen bij het communiceren van hun ideeën. Die vertaalslag is belangrijk, want met extra steun van de juiste decision makers kunnen deze projecten mogelijk een wereldwijde impact maken.’ 

Symbiose

Waar eerdere edities het groeipotentieel van technologie benadrukten, ging het thema van dit jaar over symbiose, licht Creatief Strateeg Benjamin van Rooij toe. ‘Alle innovaties gaan over een uitwisseling tussen mens, natuur en technologie. In het ‘Urban Data Forest’ bijvoorbeeld wordt data opgeslagen in het DNA van bomen en planten, als alternatief voor vervuilende datacentra. Het thema past ook bij onze eigen missie om met onze partners een betere wereld te creëren. We zijn trots om aan het toekomstige succes van dit soort innovaties bij te dragen.’ 
 

Vanuit het thema ontwikkelde Sinc het ruimtelijke concept en de identiteit van de expo. ‘We wilden breken met de luxueuze over-de-top zeitgeist in Dubai’, zegt Phillipson. ‘We kozen voor een sereen en minimaal ontwerp dat de natuur centraal stelt. Dat idee hebben we met onze productiepartner 3Monkeys ook doorgevoerd in het ruimtelijke ontwerp en een reeks digitale interacties die tijdens de expo te zien waren.’ 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!