Back Back Nieuws

Horecava onderzoek: Nederlandse consument wil betalen voor kraanwater in horeca

12 januari 2015
Driekwart van de Nederlandse consument is van mening dat er naast water uit een fles(je) ook kraanwater moet worden aangeboden in een café of restaurant. Zes op de tien Nederlandse cafés en restaurants zijn bereid om gratis kraanwater te schenken aan hun gasten. Zowel mannen als vrouwen kiezen Chantal Janzen om een weekendje mee weg te gaan. En een restaurant is voor de meeste Nederlanders (57%) de plek voor een eerste date. Dit blijkt uit onderzoek van de Horecava onder zowel horecaondernemers als de Nederlandse consument. De vakbeurs Horecava 2015 start maandag 12 januari en wordt tot en met donderdag 15 januari, in Amsterdam RAI, gehouden.

Het onderzoek is in opdracht van de Horecava uitgevoerd onder 405 horecaondernemers. Ook zijn ruim 240 consumenten naar hun mening over de Nederlandse horeca gevraagd.

Gratis kraanwater in de horeca
Een meerderheid van de Nederlanders wil best betalen voor kraanwater (57%). Voor een karaf water (0,75 liter) is men bereid om € 0,50 (22%), € 1,- (24%) of meer (11%) te betalen. Als er brood + boter bij wordt geserveerd wil nog eens één op vijf gasten (21%) hiervoor betalen, waarmee het totaal op 78% (57% + 21%) komt.
En kraanwater op de menukaart? Dat gaat voor de meeste horecaondernemers te ver: hiertoe is slechts één op de zeven (14%) van de cafés en restaurants bereid en slechts één op de vijf hotels (19%). De gemiddelde Nederlandse horecaondernemer denkt dat gratis water schenken meer oplevert dan het kost (46% mee eens), maar er is ook duidelijk een groep (26%, een kwart) die niet hierin gelooft.

Vaker restaurant dan café
Eén op de drie Nederlanders bezoekt op z’n minst maandelijks een café en circa de helft van de Nederlanders een restaurant. Opvallend is dat één op de drie (34%) vrijwel nooit een café bezoekt en slechts 4% vrijwel nooit een restaurant. Nederlanders bezoeken een café of restaurant met name ‘voor de gezelligheid’ (88%). De helft van ons doet dit om vrienden te ontmoeten en vier op de tien om niet zelf te hoeven koken.

Het restaurant is voor de meesten van ons ook een uitgelezen plek om met een nieuwe liefde af te spreken voor een eerste date (57%). Een cafeetje is voor een kwart van de Nederlanders daarvoor geschikt. Op zo’n eerste date vinden vier op de tien Nederlanders het leuk om naar de bioscoop te gaan en een kwart vindt steengrillen leuk (27%). Dit laatste wordt leuker gevonden door vrouwen (32%) dan door mannen (22%). Karaoke zingen op een eerste date is duidelijk minder populair, slechts 2% vindt dit leuk.

Weekendje weg om te ontspannen
Eén op de drie Nederlanders gaat 3x per jaar of vaker een weekendje weg naar een hotel of vakantiehuisje. Een kwart gaat vrijwel nooit. Circa driekwart doet dit voor de ontspanning (73%) en pas op de tweede plaats komt ditmaal ‘voor de gezelligheid’ (61%). Overige redenen zijn: Omdat het goed is voor het hele gezin, met kinderen erbij (31%), Om iets te vieren (20%) en Omdat het goed is voor mijn relatie, even zonder kinderen (12%).

Wat zou er leuker zijn dan een weekendje weg met een BN’er? En met wie? 
Aan het Nederlands publiek is een rijtje met 13 BN’ers voorgelegd. Op nummer 1 staat, zowel bij mannen als bij vrouwen, Chantal Janzen. De helft van de mannen (50%) wil met haar weleens een weekendje weg en een kwart van de vrouwen (27%) ziet een weekendje met Chantal wel zitten. Verder bestaat de top 3 voor de mannen uit Ilse de lange (26%) en Wendy van Dijk / Carice van Houten (beide goed voor 16%). De top 3 voor vrouwen wordt aangevuld met Humberto Tan (23%) en Wendy van Dijk (19%).

Vakgenoten inspireren 
Circa zeven op de tien horecaondernemers (69%) eten op z’n minst 1x per maand bij een vakgenoot. Naast dat men dit voornamelijk doet voor de ontspanning (81%), doet men dit ook om inspiratie op te doen (55%). De horecaondernemers en –bedrijfsleiders laten zich inspireren door andere vakgenoten als het gaat om de inrichting (52%), menukaart (51%), beleving/entertainment (48%) of gastvrijheid (40%).

Aan de horecaondernemers is gevraagd wat hun sterke kwaliteiten zijn. De ondernemer kon kiezen uit een achttal aspecten. De ondernemer vindt zichzelf vooral sterk in gastvrijheid, organiseren, productkennis en creativiteit en minder in financiën, inkoop, verkoop en leidinggeven.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!