Back Back Nieuws

Hoe zet je een sterk merk in de markt

24 mei 2005

‘Het marktaandeel van evenementenbureaus in de communicatiebestedingen zal significant toenemen als de individuele adviesbureaus een herkenbaar en consistent merkenbeleid voeren.’ Over die stelling, die Theo Strengers (merkspecialist en oud-directeur van de Nederlandse tak van het internationale reclamebureau Publicis) poneerde, voerden een kleine twintig evenementenbureaus gisteravond een discussie. Dat gebeurde in het West-Indisch Huis in Amsterdam tijdens een bijeenkomst van Table d’Hôte. Strengers had de lijst van bureaus van branchevereniging IDEA bestudeerd en vertelde er slechts enkele van naam te kennen en nog minder bureaus als een echt merk te zien. De meeste bureaus zijn volgens hem te generiek en te weinig zijn gespecialiseerd. Strengers: “En een echt merk is nu eenmaal geen allemansvriend.” Bij sommige tafelgenoten riep dat de vraag op wat het kleine bedrijven zoals evenementenbureaus oplevert om te investeren in merkenbouw. Strengers: “Het voordeel daarvan is dat opdrachtgevers weten waar elk bureau voor staat. Van Joop van den Ende Theaterproducties bijvoorbeeld kan elke opdrachtgever zo hun merkwaarden opnoemen.” Tijdens de discussie werd ook ingegaan op de gevaren en kansen van naamsveranderingen (Strengers: “In de b-to-b wereld raad ik bedrijven aan hun klanten te betrekken bij het proces van naamsverandering, anders lopen ze het risico drama’s te veroorzaken”) en op de reputaties van evenementenbureaus, die praktisch altijd persoonsgebonden blijken te zijn. Table d’Hôte is een informele ontmoetingsplaats voor ondernemers uit de evenementenbranche en staat in het teken van educatie en kennisuitwisseling. Table d’Hôte is een oorspronkelijk initiatief van Nicoline van Straten (directeur van The Live House, bureau voor strategie, communicatie & events) en Miranda van Dinther (directeur van partycateraar ‘a matter of Taste’, die de voortreffelijke catering deze avond verzorgde) en wordt tegenwoordig gedragen door IDEA. Een volledig verslag van de discussie kunt u lezen in een van de komende nummers van High Profile Events.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!