Hoe anders zien zakenreizen eruit anno 2023?Hoe anders zien zakenreizen eruit anno 2023?
Back Back Trends

Hoe anders zien zakenreizen eruit anno 2023?

14 augustus 2023

Dit is een artikel uit ons inspiratiemagazine

Het laatste Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd, een initiatief van NRIT, NBTC en CELTHy, vermeldde goed nieuws: de verwachting is dat het toerisme in 2023 volledig herstelt! Dat betekent dat het totaal aantal toeristische verblijven in ons land weer op het niveau van voor de pandemie komt. Het reissentiment in de wereld is dus weer positief! Dat heeft ook zijn weerslag op het zakelijk toerisme. Hoewel de dagelijkse routine voor veel werkenden flink is veranderd, betekent thuiswerken zeker niet het einde van zakenreizen. Waar gaan we heen?

 

Hoewel er verschillende redenen zijn om juist mínder te reizen voor werk, lijkt het aantal zakenreizen juist weer toe te nemen. Uit onderzoek onder 24.000 mensen uit 32 landen, blijkt dat werknemers met name hopen om nog meer uit hun zakenreizen te halen dan voorheen. 

Doordat er steeds meer wordt ingezet op een gezond evenwicht tussen werk en privé, zijn juist de ervaringen buiten kantoor en de mogelijkheid om anderen fysiek te ontmoeten belangrijker geworden.

De verregaande digitalisering heeft zakenreizen flink veranderd. Wifi op lange vluchten, het gemak waarmee tegenwoordig op afstand vergaderd kan worden, een zakenreis is tegenwoordig zelden meer een onderbreking van de normale workflow. Wellicht is het juist dáárom dat workations op een zonnige of inspirerende locatie steeds populairder worden.

Workations en survivalweekenden

Werkreizen – waarin gewerkt wordt, geen zakenreizen om een evenement, congres of afspraak bij te wonen – zijn nieuw toegevoegd aan de mix, nu werken vanaf vrijwel elke locatie voor veel mensen mogelijk is. Dat is goed nieuws voor destinaties of accommodaties die de bezettingsgraad in het laagseizoen willen verhogen. Bedrijfsreizen worden vaak juist niet tijdens de standaard vakantieperiodes gepland, maar in maart, juni, september, oktober of november.

Ook uitgebreidere bedrijfsuitjes op locatie, gezamenlijke vakanties of survivalweekenden worden weer meer georganiseerd: werkgevers zetten hiermee in op de band die werknemers zo opbouwen, een band die onmogelijk tot stand komt via Teams of Zoom. Het is niet meer het kantoor waar de bedrijfscultuur wordt ontwikkeld, bedrijfsvakanties of uitjes zijn een van de alternatieven om toch die band op te bouwen.

Zakenreizen en privéreizen groeien naar elkaar toe

Verder groeien zakenreizen en privéreizen steeds dichter naar elkaar toe. Elke zakenreiziger is aan het einde van de dag ook gewoon een consument. Zakenreizigers verwachten dezelfde bookingervaring, hotelopties en service voor privéreizen als voor hun zakenreizen. Destinaties die zakelijk goed bevielen, worden bovendien steeds vaker ook privé, bijvoorbeeld met gezin of vrienden, bezocht. Deze terugkerende reiziger is een interessant fenomeen waar ook de gedoodverfde zakelijke bestemmingen steeds meer rekening mee houden.

We blijven dichtbij!

De transitie naar een meer duurzame gastvrijheidssector staat hoog op ieders agenda. Daar waar steeds minder mensen bereid zijn om in het vliegtuig te stappen voor een vakantie, neemt deze trend ook zakelijk toe. Al deze factoren vragen om nieuwe destinaties. Organisatoren kijken steeds meer naar spannende destinaties binnen Nederland of net over de grens! Wat zijn duurzame destinaties, welke plekken binnen Nederland zijn écht leuk? Wat zijn de trends binnen businesstravel? Je leest er meer over in dit Inspiratiemagazine.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!