‘Het zijn nieuwe tijden die vragen om nieuwe oplossingen’ Frans van der Avert, Paleis Soestdijk‘Het zijn nieuwe tijden die vragen om nieuwe oplossingen’ Frans van der Avert, Paleis Soestdijk
Back Back Nieuws

‘Het zijn nieuwe tijden die vragen om nieuwe oplossingen’ Frans van der Avert, Paleis Soestdijk

12 juni 2020

De eerste kleine evenementen mogen weer plaatsvinden en de maatregelen worden langzaam versoepeld. Hoe ervaart de evenementenbranche de impact van het coronavirus? Hoe zien ze de toekomst van de branche? Aan het woord: Frans van der Avert, Directeur Paleis Soestdijk.

Hoe kwam het Coronavirus bij jullie binnen?

Het jaar 2020 zou voor Paleis Soestdijk sowieso al een bijzonder jaar worden, want we staan aan de vooravond van een grootscheepse renovatie. Dat betekent dat we al vanaf januari gesloten waren voor bezoekers. Hoewel de zakelijke verhuur en evenementen nog wel doorliepen, waren er al minder bezoekers dan voorheen. Toen de eerste tekenen van het virus steeds serieuzer werden, vielen alle meetings, recepties en vergaderingen weg. Net als bij iedereen in de branche. Naast de kleinere meeting worden er op het landgoed van Paleis Soestdijk grote evenementen georganiseerd - denk aan de zomeravondconcerten Royal ParkLive, maar ook grote producties door externe partijen. Dat valt deze zomer allemaal weg.

Wat betekenen de huidige maatregelen voor jullie?

We hebben gemerkt dat de activiteiten eigenlijk als dominosteentjes omvallen, je komt er steeds achter ‘o, dit kan dus ook niet.’ Wat dat betreft is het een sneeuwbaleffect. Eerst hadden we de hoop dat bijvoorbeeld het Concours d’Elegance eind augustus door zou kunnen gaan omdat het in de buitenlucht plaatsvindt, maar met 14000 bezoekers is dit onverantwoord. Voor nu is het afwachten welke organisaties de komende tijd nog gaan cancelen. We opereren binnen de vergunningen van Gemeente Baarn, dus ook daar zijn we afhankelijk van. Natuurlijk is het missen van de evenementen heel jammer, want we hebben het komende jaar door de renovatie ook geen publieksinkomsten. Het onderhoud op het landgoed van 170 hectare gaat echter wel gewoon door.

Hoe verliep de intelligente lockdown bij jullie?

Uiteraard gaan we coulant om met wegvallende evenementen. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en we moeten er met elkaar uitkomen. Hoewel thuiswerken als voordeel heeft dat je effectief aan de slag bent, mis je je collega’s. Vanaf half mei vinden er af en toe weer afspraken plaats op het paleis, alleen als je een afspraak hebt met een externe partij.

Wanneer organiseren jullie de eerste evenementen en hoe?

Het zijn nieuwe tijden die vragen om nieuwe oplossingen. We zijn nu aan het kijken wat er bij ons kan tot 100 personen. Onze ruimtes zijn allemaal niet erg groot, dus we moeten goed kijken naar de mogelijkheden. Wat wil de markt? In de Oranjerie kunnen met de huidige maatregelen bijvoorbeeld maximaal 24 mensen ontvangen worden. Heeft dat zin? Dat moeten we goed doorrekenen. We verzinnen verschillende technische oplossingen om hier toch mee aan de slag te kunnen. Groepen kunnen bijvoorbeeld plaatsnemen in verschillende ruimtes terwijl ze digitaal met elkaar in verbinding staan. Zo kunnen ook mensen thuis deelnemen. Het landgoed blijft dan de centrale locatie. We ontvangen bovendien regelmatig aanvragen voor televisie- of filmopnames, dat is heel goed mogelijk binnen de protocollen.

Hoe zie je de toekomst van de branche voor je?

Het gebrek aan perspectief vind ik lastig. Je kunt grote evenementen wel naar volgend jaar verplaatsen, maar kan het dan wel? Dat is ook nog maar de vraag. Dat maakt het bovendien erg ingewikkeld voor organisatoren. Als we nu weten dat we vanaf een bepaalde datum aan de slag kunnen, dan heb je een richtlijn om naartoe te werken. Dat ontbreekt nu nog. Maar alle organisatoren in Europa zitten in hetzelfde schuitje. Wat dat betreft moeten we allemaal opnieuw het wiel uitvinden en dat is heel ingewikkeld.

Wil je nog iets kwijt aan je branchegenoten of potentiele opdrachtgevers?

We are in this together. De creativiteit en de fantasie van mensen lijkt in deze coronacrisis oneindig, dat vind ik heel mooi om te zien. Het is nu ook de tijd om na te denken over je relevantie. Wat maakt ons uniek? Als Paleis Soestdijk kunnen we bijvoorbeeld een bijzondere binnen/buitenbeleving aanbieden. Het overleg tussen de verschillende venues en het elkaar helpen met het toepassen van de protocollen vind ik bovendien bijzonder. Ook de samenwerking tussen verschillende historische venues wordt nu geïntensiveerd. De wens naar ontmoetingen wordt alleen maar sterker.

Door > Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!