Het (veer)krachtige perspectief van online eventsHet (veer)krachtige perspectief van online events
Back Back Visie

Het (veer)krachtige perspectief van online events

06 mei 2021

Een online event neerzetten is meer is dan camera’s en een scherm inhuren, het vraagt -evenals bij fysieke events- om een strategische aanpak, waarbij de boodschap centraal staat. Wij spraken drie toonaangevende evenementenbureaus: Kingcanary, D&B Eventmarketing en PINO over hoe zij, na ruim een jaar online eventervaring, de opdrachtgevers meenemen in deze ‘nieuwe’ tak van sport.

Martijn van der Werff, managing director en eigenaar van Kingcanary: ‘Net als vroeger, waarbij het organiseren van een event ook niet volstond met enkel het bij elkaar brengen van leveranciers, blijven we ook nu inhoudelijk meedenken met de klant over hoe het event het beste neer te zetten en hoe de doelen te bereiken. Je ziet nu nog regelmatig dat men zich enkel focust op het neerzetten van camera’s en een scherm, maar bij een goed online event komt meer kijken dan alleen techniek. Inhoud en redactie zijn cruciaal.’ Ook Sabine Dijkema, Commercieel Directeur bij D&B Eventmarketing herkent deze tendens. ‘Het was een beetje alsof we teruggingen in de tijd, een tijd waarin voornamelijk vanuit beschikbare middelen werd gedacht. De toegevoegde waarde van een eventbureau is om de opdrachtgever mee te nemen en de vertaalslag te maken naar waarom je het (online) evenement organiseert.’

  • Het (veer)krachtige perspectief van online events
    Sabine Dijkema - D&B Eventmarketing
  • Het (veer)krachtige perspectief van online events
    Pieter Schure, aan tafel - PINO
  • Het (veer)krachtige perspectief van online events
    Janine Roozemond - Kingcanary
  • Het (veer)krachtige perspectief van online events
    Martijn van der Werff - Kingcanary

Afwisseling, beleving en inhoud

Als eventbureau meedenken met de klant is één, maar het is minstens zo belangrijk je in het gevoel van de online bezoeker, te verplaatsen. Sabine: ‘We maken livetelevisie, maar dan met een eventbril op. We leggen veel aandacht in details en voegen beleving toe. Je hebt maar één moment om het goed te doen.’ Janine Roozemond, eigenaar Kingcanary: ‘Bij online events heb je in tegenstelling tot bij televisie niet met de kijker, maar met de gast te maken. Je moet op zijn stoel gaan zitten. Wat beleeft hij, wat doet dat met hem?’ Praktische tools om de aandacht van de gast erbij te houden zijn volgens de bureaus onder andere: geen urenlange sessies, afwisseling, beleving toevoegen - bijvoorbeeld in de vorm van geur- en smaakboxen - en bovenal: focus op de inhoud. Pieter Schure, eigenaar PINO: ‘Tijdens een online event brengen we content die al maanden van tevoren is uitgedacht, inhoud waarin de gast écht geïnteresseerd is. Bij live evenementen ervoeren we al de ‘we fixen het-mentaliteit’, Met online begint dat steeds meer te komen. We zijn onwijs aan het groeien.’

Vertrouwen

Die groei is mede mogelijk gemaakt door de klanten die het vertrouwen in de bureaus hadden om de weg naar een online event te ondernemen. De bureaus zijn uitgedaagd om deze tijd te gebruiken als aanjager voor innovatie en nóg meer out of the box te denken. Martijn: ‘Ondanks dat we hopen dat we snel weer live mogen, is het geweldig te zien hoe we ons als branche op virtueel eventsgebied hebben ontwikkeld. Zo zie ik in de toekomst meer mogelijkheden voor on demand, mensen willen meer vrijheid om content tot zich te nemen op momenten die voor hen passen.’ Pieter: ‘Het gaat straks nóg meer om het vraagstuk wat de doelgroep en de hoofdboodschap is.De denkrichting is altijd event, maar de trukendoos is met de mogelijkheid voor online nu verder gevuld.’

Perspectief

Pieter ziet dan ook juist hierin voor de toekomst veel perspectief. ‘We hebben een nieuw communicatiemiddel ontdekt. Waar we voorheen een spreker binnen de Benelux zochten, is er nu geen enkele belemmering meer om een spreker waar dan ook ter wereld te laten inbellen. Technisch kon dit uiteraard al, maar in de mindset van opdrachtgevers én bureaus was dat nog niet zo vanzelfsprekend.’

Kracht van fysiek samenkomen

Met de kennis die bureaus en facilitaire partners het afgelopen jaar hebben opgedaan, is een nieuw palet ontstaan aan mogelijkheden voor online events. Toch snakt iedereen weer naar live events. Martijn: ‘We hebben weer heel veel zin in live, maar de afgelopen tijd zijn daarnaast veel nieuwe vormen ontstaan die ook in de toekomst een plek zullen behouden binnen ons vak.’

Sabine: ‘De kracht van fysiek bij elkaar komen hoeven we niemand meer uit te leggen, het is één van de krachtigste communicatiemiddelen om mensen in beweging te krijgen. Het ontmoeten en verbinden is belangrijk en zal met name straks in de live events meer gefaciliteerd worden, aangevuld met een inhoudelijk verhaal.’

Door > Angelique

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!