Het Scheepvaartmuseum en Bourgonje: Een ‘gouden’ team  Het Scheepvaartmuseum en Bourgonje: Een ‘gouden’ team
Back Back Locaties

Het Scheepvaartmuseum en Bourgonje: Een ‘gouden’ team

01 december 2023

Voor wie alles te weten wil komen over 500 jaar maritieme geschiedenis en de verbinding van de samenleving van nu en van de toekomst is Het Scheepvaartmuseum een bezoek meer dan waard. Daarnaast is deze museale parel in hartje Amsterdam een zeer populaire locatie om de meest uiteenlopende evenementen met statuur te huisvesten. Het Open Plein, de binnenplaats met zijn spectaculaire glazen overkapping, biedt ongekende mogelijkheden voor inspirerende bijeenkomsten in een stijlvol decor en daarnaast zijn er ook nog verschillende andere aantrekkelijke ruimtes voor events.

Om duurzame impact met een event te maken, ligt de lat op het gebied van licht, beeld en geluid natuurlijk bijzonder hoog. Met samenwerkingspartner Bourgonje - een audiovisueel bedrijf gespecialiseerd in het verzorgen van de volledige techniek t.b.v. meetings, events en presentaties -  prijzen ze zich bij Het Scheepvaartmuseum dan ook bijzonder gelukkig. ‘In al die jaren dat we Bourgonje inschakelen, hebben ze nog nooit verzaakt’, aldus Ronald van Lopik, hoofd commerciële zaken binnen Het Scheepvaartmuseum.

Kind aan huis

Ronald erkent dat voor het organiseren van events in Het Scheepvaartmuseum veel specifieke kennis nodig is. ‘In ons museum ben je aan veel regels gebonden. Denk aan de speciale regelgeving in een gebouw met zoveel kunst en hele strikte brandveiligheid- en andere noodzakelijke eisen. Veel van onze events vinden plaats op het (centrale) Open Plein en zodoende moet je de techniek telkens weer in korte tijd opnieuw opbouwen. Dat is niet alleen zeer arbeidsintensief, maar de museale functie mag ook niet uit het oog verloren worden. De bezoekers mogen geen hinder ondervinden van een evenement en de voorbereiding daarop.’  Bourgonje is als betrouwbare, professionele AV-partner al vele jaren kind aan huis in het museum. ‘Ze weten wat wel en niet kan en dat maakt alles stukken makkelijker. Techniek siert en ontsiert. Aan de ene kant heb je het nodig om iets moois neer te zetten en aan de andere kant wil je er niet teveel van zien, zoals de  bekabeling. Bij Bourgonje verstaan ze deze werkwijze als geen ander’, vervolgt Ronald.  

Geoliede machine

Het Scheepvaartmuseum en Bourgonje werkten al samen aan ontelbare hoogwaardige events en de toekomst zullen er nog vele volgen. Een bijzondere samenwerking was zeker het jaar dat Nederland het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie organiseerde. Tijdens deze periode in 2016 waren in opdracht van de Rijksoverheid de informele ministeriële raden op één locatie: het Marine Etablissement, inclusief Het Scheepvaartmuseum, in Amsterdam. Een event dat Frank van Hunnik, commercieel directeur van Bourgonje, noemt is er één met een indrukwekkende projectie op alle vier de binnenmuren van het Open Plein. Frank: ‘We noemen dit immersive experience wat letterlijk een meeslepende ervaring betekent.’ Met behulp van vaak meerdere technologieën word je ondergedompeld in een nieuwe realiteit. Frank is vol lof over Het Scheepvaartmuseum en de mogelijkheden die het biedt om op AV-gebied iets spectaculairs neer te zetten. ‘Ik durf best te zeggen dat ze één van onze meest professionele partners zijn. We weten van elkaar waar we mee bezig zijn en er altijd constructief overleg met oog voor details. ‘Zo creëer je zelfs ruimte om iets aan het draaiboek te veranderen terwijl je de rust kunt bewaren’, vult Ronald aan.     

Pieken

Over nieuwe, gezamenlijke projecten houden Ronald en Frank zich, omwille van afgesproken discretie richting de opdrachtgevers, op de vlakte. Maar dat er zo aan het einde van het jaar een drukke periode aanbreekt is wel duidelijk. ‘We doen veel business to business events bij Het Scheepvaartmuseum, waarbij Bourgonje onze vaste AV-partner is. Beide partijen staan hetzelfde in de wedstrijd en zo is de opdrachtgever telkens weer de grote winnaar.      

Tekst: Johan van Dien

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!