Het nieuwe bijeenkomen na corona: meeting en events anno nu!Het nieuwe bijeenkomen na corona: meeting en events anno nu!
Back Back Locaties

Het nieuwe bijeenkomen na corona: meeting en events anno nu!

26 maart 2021

Hoe gaat het event- en congreslandschap er na de coronacrisis uitzien? Zullen events en congressen ooit nog zijn zoals we die kenden in 2019? In samenwerking met de Hotel Management School in Maastricht heeft Bilderberg een onderzoek uitgevoerd onder 272 eventprofessionals om te ontdekken wat de wensen, behoeften en verwachtingen zijn voor de tijd na de coronapandemie als het gaat om het organiseren van meetings en events. Bilderberg publiceert de whitepaper ‘Het Nieuwe Bijeenkomen, De toekomst van meetings en events door de ogen van eventprofessionals’ waarin de uitkomsten van het onderzoek zijn gebundeld en worden geduid.

Vijf thema’s

Aan de hand van vijf thema’s behandelt de whitepaper alle belangrijke aspecten van het organiseren van een evenement of congres: de oriëntatie, het doel van de meeting, de locatie, de rol van online en tenslotte de toekomst van meetings en events. Vervolgens duiden vijf experts uit de evenementenbranche de uitkomsten van het onderzoek, te weten Anouk Roohé, medeoprichter van Meetingselect; Ingrid Geul en Jolanda van Driel, Nederlandse Vereniging voor Directie- en managementondersteuners (NVD); Jan Liebregts, Operationeel Directeur van Obsession en Liesbeth van Belkom, Director of Sales bij Bilderberg.

Het doel van de meeting

Wanneer zij weer bijeen mogen komen, wil 73% van de eventprofessionals dit doen om te verbinden en te netwerken. Ook worden teambuilding en van elkaar leren vaak genoemd als doel van een fysieke zakelijke bijeenkomst. De deelnemers aan het onderzoek verwachten dat in 2021 hygiëne en veiligheid de belangrijkste factoren zijn bij het kiezen van een locatie voor een meeting of event. Hygiëne is niet meer het ontdoen van stof en vuil, het staat voor veilig en betrouwbaar. Waar hygiëne eerder geen bepalende factor was - het was enkel een minimumvereiste waar weinig aandacht aan werd gegeven - is het nu de belangrijkste factor bij het boeken van een meeting- of eventlocatie. Liesbeth van Belkom: ‘Voor ons gaat het organiseren van een succesvolle meeting verder dan het klaarzetten van de stoelen in de gewenste opstelling. Door te begrijpen wat de belangrijkste doelen zijn van een bijeenkomst – zoals leren, verbinden of vieren – zijn wij in staat om te adviseren over de beste invulling van ieder detail.’

‘Echte verbinding is niet online te creëren’

De rol van online

Meer dan de helft van de deelnemers aan de vragenlijst verwacht weer hoofdzakelijk fysieke events te organiseren. Vrijwel alle deelnemers en experts zijn het er over eens: de online toepassingen en mogelijkheden bieden een verrijking van een fysieke bijeenkomst en zullen blijven.Op de vraag hoe de toekomst van meetings en events eruit ziet na de coronapandemie spreekt 52% de verwachting uit dat bijeenkomsten vaker online of hybride gaan plaatsvinden.

Belangrijkste bevindingen

Als gevolg van de coronapandemie heeft de evenementenbranche het online vergaderen ontdekt en omarmd wanneer het reguliere vergaderingen en theoretische trainingen betreft. Maar als er één ding ook in de afgelopen periode is geleerd, dan is het dat échte verbinding niet online te creëren is. Een virtuele bijeenkomst geeft niet dezelfde energie als een persoonlijke ontmoeting. Met name bijeenkomsten die gericht zijn op samenwerking, netwerken, persoonlijke ontwikkeling en teambuilding worden bij voorkeur fysiek georganiseerd.

Liesbeth van Belkom: ‘Voor fysieke bijeenkomsten is behoefte aan een wow-factor. Ook in de toekomst zullen mensen meer thuiswerken en vaker online vergaderen. Wanneer je dan wel een live event bijwoont, wil je dat deze ook écht de moeite waard is. Interessante inhoud. Heerlijk eten. Goede organisatie. We verwachten dat organisaties jaarlijks minder bijeenkomsten organiseren, maar dat deze wel langer, intensiever en meer onderscheidend zijn.’

De whitepaper ‘Het Nieuwe Bijeenkomen, De toekomst van meetings en events door de ogen van event professionals’ is hier aan te vragen.

Door > Rob van Hilten

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!