Back Back Nieuws

Het epicentrum van de horecabranche: Horecava

07 januari 2013

Vanmorgen bevond ik mij in het epicentrum van de horecabranche, Horecava, welteverstaan. De 57e editie van deze vakbeurs in Amsterdam RAI staat er goed bij – de routing is duidelijk, het programma is aansprekend en de innovaties vliegen je om de oren, met zelfs een nieuw themawereld: PUUR!. De ochtendsessie, georganiseerd door Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Horecava, met aansluitend de officiële opening stond in het teken van trends, gepresenteerd door trendwatcher Adjiedj Bakas en uiteraard de Horecava Innovation Awards (lees hier wie de awards, waaronder de nieuwe Karel de Vos-award, gewonnen hebben).

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Gastheer Adjiedj Bakas op ExpertPlaza aan het begin van Horecava 2013

Een kleine greep uit de presentatie van Bakas (auteur van ‘The future of food’):

Het zijn zware tijden voor cafés, de markt voor bewust ondernemen groeit, luxe uit eten groeit door de crisis, Mc Donalds start een bezorgingservice in Japan, accijnsontduiking groeit, we krijgen industriële landbouw die intensiever en technologischer wordt dan ooit, maar ook gevarieerder en genuanceerder, co-creatie en crowdsourcing veranderen alles, we gaan verspilling tegen, er komen food app’s die aangeven wat goed is voor je lijf en wat niet, we krijgen stadslandbouw en verticale boerderijen. Vleesvervangers zijn in opmars, supersized food raakt in de ban, oude groenten komen weer in trek, de 3D printer rolt op in de restaurantketen, in huizen en restaurants komen moestuintjes, er is lef nodig en dan… shift happens

Authenticiteit en onderscheidend vermogen zijn sleutelwoorden voor 2013
[afbeelding niet meer beschikbaar]Na een korte introductie gaf Bakas het woord aan twee ondernemers en stelde hen de vraag: “Zijn de trends een kans of bedreiging?” Mark Haagen van Kameryck: “Ik ben niet somber gestemd. Sterker nog, mijns inziens hebben we 2012 achter ons gelaten en hebben we daarmee ook de crisis vaarwel gezegd. Met ons bedrijf Kameryck zijn we zelfs aan het uitbreiden, we verdubbelen de capaciteit dus ik geloof niet dat de crisis nog standhoudt. Bakas reageert hier verbaasd op en vraagt hoe het zit met de vergadermarkt: “Evenementen- en vergaderlocaties zitten toch juist in zwaar weer?” Haagen: “Je moet je in deze tijden onderscheiden door authentiek te zijn en dat is wat wij doen. Met die spirit zie ik 2013 positief tegemoet!” 

Een andere vakgenoot vulde aan: “We moeten ons inderdaad onderscheiden en dan met name op gastvrijheid, want dat is het vermogen om van een vreemde een vriend te maken. De eenzaamheid die toch bij 1 op de 4 mensen speelt, is voor de horecabranche een unieke kans om sociale interactie met mensen te krijgen en daar moeten we keihard aan werken!”

Bewust Ondernemen
De positieve toon was gezet en Bakas gaf daarmee het welkomstwoord aan Joke van der Wijngaart, Manager Foodbeurzen Amsterdam RAI, en Lodewijk van der Grinten, directeur van KHN. Van der Wijngaart: “Het centrale thema van deze Horecava is Bewust Ondernemen en dat gaat verder dan alleen MVO. We willen de horecaondernemer bewust laten stil staan bij alle kansen en initiatieven die er nu zijn. Als ondernemer moet je echt anders durven te denken. Het is tijd voor lef.  Van der Grinten: “Ja, we hoorden het al van die twee ondernemers; het verschil tussen goed ondernemen en het op zijn beloop laten is nog nooit zo groot geweest. We hebben een onderzoek laten doen door Motivaction en de ondernemers die een stijgende lijn hebben zijn de heren en vrouwen met lef. De crisis is helaas nog niet voorbij, ook al is optimisme een morele plicht. Maar door te luisteren naar de gast die voor jou komt, kunnen we uit de recessie komen. Niet iedere gast is hetzelfde, ook gezelligheid is voor iedereen anders. Uit het laatste onderzoek (door Motivaction) blijkt dat maar liefst 84% van de mensen terugkomt en een ambassadeur kan zijn. De opdracht is dus: doorgaan, innoveren in onder meer duurzaamheid, gastvrijheid en veiligheid. Want het blijft een feit: de horeca is en blijft de huiskamer van de Nederlandse samenleving, ongeacht achtergrond, opleidingsniveau en afkomst.”

De verwachtingen
[afbeelding niet meer beschikbaar]Na deze motiverende woorden werd nog even duidelijk gemaakt wat wij allemaal mogen verwachten van Horecava 2013.  Van der Wijngaart: “Wij hebben een uitgebreide programmering en 500 exposanten die de ondernemer aan het denken willen zetten met nieuwe producten, diensten en services. De nieuwe wereld PUUR! staat in het teken van vers, biologisch en fair trade en speelt daarmee goed in op de trends. Ook staan de grootste 16 innovaties gepresenteerd in de wereld INNOVEER en daar kunnen ondernemers in contact komen met de producenten. We hebben tevens vier bioscopen met unieke trendfilms, gemaakt met Food Inspiration en Horecava en ook hier, op het ExpertPlaza, hebben we een dynamische programmering samengesteld met 9 brancheorganisaties. Kortom: er is zoveel te zien, te beleven en te doen dat men eigenlijk meer dan 1 dag de tijd moet nemen… Ook KHN heeft vier dagen topsport in het vooruitzicht qua activiteiten: “Voor onze ruim 20.000 leden hebben we een Leden Lounge waar iedereen bediend wordt, op dinsdag staat een schitterend Gala in het Okura Hotel op de agenda en we hebben voor vanavond het Palazzo afgehuurd voor een feestelijke verkiezing. Verder vindt vanmiddag een nieuwjaarsreceptie plaats op ExpertPlaza waar al ruim 1.000 mensen zich voor hebben aangemeld. En last but not least staat hier ook een ledenstand voor advies, maatwerk en inspiratie. Komt langs, we tonen u de weg hoe u deze zware tijden door kunt komen…”

Verplichte kost
Het waren mooie woorden aan het begin van een zeer goede en kwalitatief sterke beurs en nog voordat ik ’s middags Amsterdam RAI verlaten had stonden mensen te dringen bij de ingang. En terecht: de Horecava is – al voor de 57e keer – verplichte kost voor iedereen uit de horecabranche…

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!