23 juni 2016

Het Concertgebouw creëert met content beleving

Rubrieken

In gesprek met Laura Beenders over de veelzijdigheid en de uitdagingen Vandaag schuiven we aan tafel bij Laura Beenders, sales manager van het Koninklijk Concertgebouw. Koninklijk inderdaad, die titel kreeg dit Amsterdamse icoon, gevestigd om de hoek van het Museumplein, in 2013 tijdens de viering van het 125-jarig bestaan. Laura spreekt vol enthousiasme over deze veelzijdig parel in het centrum van de hoofdstad én over de uitdagingen om het als event venue in de markt te zetten.

Commerciële insteek
Het pand is voor 95% privaat gefinancierd en dat zorgt voor een commerciële insteek, naast fondsenwerving en sponsoring. Want jaarlijks worden hier tevens zo’n 100 evenementen georganiseerd, van feesten en diners tot recepties, vergaderingen en congressen. Het Concertgebouw doet dit met een team van 10 mensen voor diverse bedrijven en instellingen. De ene keer gaat het om een brainstormsessie met 50 personen en de andere keer om een grootschalige bijeenkomst voor 3.000 man. Dit is in feite niets nieuws, Het Concertgebouw kent een lange verhuurtraditie, zo faciliteert zij bijvoorbeeld al 27 jaar de anatomische lessen van het AMC, en zijn er regelmatig terugkerende personeelsfeesten en jaarlijkse congressen.

Grote Zaal: van klein tot groots
‘We hebben vijf zalen die we actief inzetten voor de zakelijke markt,’ vertelt Laura. Tijdens een rondleiding gaan we naar de Grote Zaal (2.000 stoelen) die naast events en congressen ook geschikt is voor grote diners. Of juist heel intiem met zo’n 100 man op het podium. ‘Wat ook leuk is: we kunnen een congres ook óp het podium organiseren tot maximaal 300 personen. Een bijzondere setting wanneer de deelnemers juist ‘op de planken’ zitten, terwijl het scherm in de zaal hangt.’ Evengoed is deze ruimte ideaal voor onvergetelijke events en feesten; alle zaalstoelen gaan dan in de kelder.


RITUALS Flashback 4K H264 from Event Republic on Vimeo.

Kleine Zaal: intiem en multifunctioneel
We komen aan bij de Kleine Zaal: een ovaalvormige ruimte die warm en intiem aanvoelt, mede dankzij de auberginekleurige stoelen en gordijnen. Op dit moment zien we de zaal in theateropstelling, maar ook hier kunnen alle stoelen uit, wat het tot een multifunctionele eventlocatie maakt. ‘Voor de Kleine Zaal richten we ons op 250 tot 350 personen voor congressen, of een dinerlocatie voor 120 gasten. Net als bij de Grote Zaal zijn ook hier rondom de ruimte een aantal foyers die ingezet kunnen worden voor breakout-sessies en ontvangst.’

Spiegelzaal: sprookjesachtig
De Spiegelzaal is weer van een heel andere orde. En dat is het mooie aan Het Concertgebouw: alle ruimtes hebben een bijzondere identiteit, met als gemene deler: stijlvolle allure. Deze ovaalvormige Spiegelzaal geeft hier dan weer een feestelijk tintje aan. Veel spiegels, kristallen kroonluchters en Dorische zuilen brengen je een beetje terug in de tijd en dat kan met een groep van maximaal 200 personen. ‘Dit is een zeer geschikte zaal voor diners, feesten en recepties. Echt een plek om mensen en organisaties in het zonnetje te zetten.’ Dat blijkt wel, als zelfs Koningin Máxima hier haar veertigste verjaardag vierde.

De Koorzaal: comfortabel tussen de sterren
We komen aan in de kelder van Het Concertgebouw. Hier vinden we de Koorzaal, ooit gebouwd als repetitieruimte voor… je raadt het al: koren. Laatst was ik er zelf met een groep leerlingen van de basisschool voor een strijkconcert (er komen zo’n 20.000 leerlingen en studenten per jaar langs, red.) en het viel mij op dat het patroon van LED-verlichting in de wanden je de indruk geeft dat je je in een sterrenhemel bevindt. Laura laat weten dat deze ruimte volledig naar smaak is in te richten en dat deze veel wordt gebruikt voor recepties, vergaderingen, feesten, diners en presentaties tot 150 personen. ‘Alles uiteraard desgewenst met live muziek.’

Pleinfoyer: lichte ruimte creëert contrast met hoofdgebouw
Na al deze historische rijkdom in het oorspronkelijke gebouw, vervolgen we onze ‘tour’ naar het nieuwe gedeelte. De moderne glazen aanbouw van Het Concertgebouw, met uitzicht op het levendige Museumplein. ‘Dit is de Pleinfoyer; een ruimte met veel daglicht die bij uitstek geschikt is voor recepties, presentaties en vergaderingen tot 120 personen. Maar ook diners worden hier regelmatig georganiseerd.’

De uitdaging: hoe komt de opdrachtgever aan informatie over locaties?
‘We ontvangen zowel aanvragen direct vanuit de corporate markt als van evenementenbureaus. Dat maakt het voor ons heel intensief in de branding, want je wilt bij al deze doelgroepen top of mind zijn; bij PCO’s, opdrachtgevers, evenementenbureaus, freelance event managers… We besteden hier veel aandacht aan, bezoeken netwerkevents, staan in de contact met veel partijen in de branche en zijn ‘overal’. Kortom: we vertellen ons verhaal. Gisteren nog, toen we Zuid-Europese touroperators in huis hadden via het NBTC.’

Het is het doel, zo legt Laura uit, om eens per jaar alle doelgroepen binnen te krijgen, zodat zij Het Concertgebouw zelf kunnen ervaren. En daar ligt nu precies de crux: ‘Want het is lastig om te weten te komen hoe corporates aan hun locatie-informatie komen en hoe zij dus benaderd kunnen worden. Vroeger wist je dat gewoon, ook dankzij het Locatie Jaarboek dat jullie uitgaven, maar tegenwoordig wordt veel online gezocht en investeren we dus ook daar in SEO ten behoeve van vindbaarheid. Daarnaast staan veel eventpartijen tussen locaties en de corporate markt, wat het definiëren van de doelgroep en dus de marketingactiviteiten gecompliceerder en uitdagender maakt.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]Veranderingen in de markt
Ik vraag Laura naar haar visie op de markt; welke tendens proeft zij? ‘Ik merk vooral dat sec een uitnodiging naar potentiële opdrachtgevers niet meer volstaat. Je moet overal ontzettend veel aandacht aan besteden om top of mind te blijven als locatie. Verder zie ik dat congressen aan verandering onderhevig zijn; het is niet meer een kopje koffie, gevolgd door inhoud met een afsluitende borrel. Er wordt steeds meer entertainment gevraagd en de opdrachtgever is meer op zoek naar maatwerk en een plaatje dat bij het merk aansluit. Zonder in te boeten op de basis: kennisoverdracht.’

Beleving gecombineerd met geschiedenis en content
We hebben natuurlijk zelf onze mening over Het Concertgebouw, maar willen graag weten wat deze locatie – tevens onderdeel van het platform Unique Venues of Amsterdam – nu onderscheidend maakt van andere, misschien ook wel historische panden. ‘Hier vind je beleving, gecombineerd met geschiedenis en content. Content in de breedste zin van het woord, maar vaak ook in de vorm van muziek. We merken dat muziek een enorme toegevoegde waarde heeft; het inspireert, verbindt, leidt, raakt. Een andere waarde is ons 127-jarig bestaan: dat maakt het statige gebouw tot een ‘levend verhaal’. Als soft skill noem ik onze hoge kwaliteitsstandaard, die we bedrijfsbreed hoog in het vaandel hebben staan. Dat merkt iedere bezoeker vanaf de voordeur tot aan de achterdeur. We krijgen dit ook altijd als feedback terug van onze opdrachtgevers: onze service gaat erg ver. Dit draagt bij aan een positieve word of mouth – en dat zorgt dan ook weer voor goede marketing en branding!

Unique Venues of Amsterdam
Het Concertgebouw is onderdeel van het initiatief ‘Unique Venues of Amsterdam’. Een collectief van unieke locaties in de hoofdstad met het doel gezamenlijke profilering in binnen- en buitenland.