1. Een evenement dat écht ergens over gaat
‘We willen als museum verbinden en impact maken’, zegt Ellen. ‘Daarmee bedoelen we dat het Nederlands Openluchtmuseum niet alleen een mooie locatie is, maar een plek waar bijeenkomsten betekenis krijgen. Onze zakelijke opdrachtgevers kiezen met een reden voor het museum. Niet omdat we een reguliere evenementenlocatie zijn, maar omdat ze een verhaal willen vertellen of verbinding zoeken met de verhalen die wij hier in het museum vertellen.’ Die gedachte betekent overigens ook dat niet elke aanvraag automatisch bij het Nederlands Openluchtmuseum past. ‘Wij zeggen bewust wel eens nee tegen aanvragen, omdat het niet bij de identiteit van het museum past’, aldus Ellen.
2. Programma's met een inclusieve boodschap
In 2026 staan er een aantal nieuwe programmahoogtepunten op de planning. Een van de meest aansprekende vernieuwingen start in het voorjaar. ‘Aankomend jaar kunnen bezoekers hier een familievlag maken. Daarbij maken deelnemers een speciale vlag voor hun familie, een soort familiewapen. Vanaf maart rollen we dit uit en bieden we dit aan als teambuildingsactiviteit.’ Het past binnen de manier waarop het Nederlands Openluchtmuseum op een laagdrempelige manier het begrip identiteit wil onderzoeken. Bovendien past het naadloos bij de museumidentiteit: bezoekers reflecteren op hun eigen achtergrond terwijl ze midden in een park vol erfgoed staan. De volledig vernieuwde Molukse Barak sluit daarop aan. Het museum kijkt daarbij - samen met de Molukse gemeenschap én intergenerationeel - niet alleen naar de geschiedenis van de bewoners destijds, maar ook naar de verhalen van families en betrokkenen nu.
3. Elk seizoen een evenement om bij aan te haken
Naast nieuwe onderdelen, blijft het museum inzetten op activiteiten die zich al hebben bewezen. ‘Zoals elk jaar keren ook de Zomeravonden keren terug. In de herfstvakantie vindt alweer de derde editie van de lichtwandeling Uitgelicht plaats en de nostalgische kermis tijdens de wintermaanden is al jaren een succes. Alle drie de evenementen trekken zowel particulieren als zakelijke groepen. Dit jaar hebben we een jaarmarkt op het Zaanse plein toegevoegd, met verschillende marktkraampjes.’
4. Teambuilding met diepgang
Voor zakelijke gasten ligt de nadruk in 2026 op betekenisvolle teambuilding. De museumgame In het voetspoor, die in 2025 werd ontwikkeld, houdt een belangrijke rol. ‘Het is een teambuildingsactiviteit, maar het legt de nadruk op je eigen normen en waarden. Waar kom jij vandaan? Het is bewust geen klassieke quiz, maar een manier om je collega’s beter te leren kennen’, vertelt Ellen. Juist die extra laag blijkt een hit. ‘Sinds het spel officieel inzetbaar is (vanaf het afgelopen zomerseizoen) is het al meerdere keren geboekt. De reacties zijn heel positief. Het doel blijft helder: verbinding binnen teams, maar op een manier die licht en toegankelijk blijft.’
5. Het verstevigen van identiteit
'Steeds meer bedrijven zoeken een eventlocatie die past bij hun verhaal, zegt Ellen. 'Bij ons komt dat samen'. Die koers richting verbinding past perfect bij wat volgt. Vanaf eind 2027 ondergaat het binnenmuseum een grote vernieuwing. ‘In 2026 bouwen we verder op wat we hebben neergezet en in 2027 zetten we nieuwe stappen. Door te laten zien hoe erfgoed verbinding en beleving kan versterken, versterken we zowel de identiteit van de bezoekende organisatie als die van ons.’
Wie volgend jaar een event wil organiseren dat verder gaat dan borrel, vergadering of plenaire sessie, vindt in het Openluchtmuseum een locatie waar historische verhalen, actualiteit en teambuilding samenkomen. Niet alleen als achtergrond, maar als inhoud. Ellen: 'Zo groeien we samen verder, met een programmering die uitnodigt tot verbinding, betekenis en échte ontmoeting. Precies de thema’s die organisaties nu belangrijk vinden.’
Foto’s: Linde Berends en Jorrit Lousberg