Foto: Nico AlsemgeestFoto: Nico Alsemgeest
Back Back Visie

Het belang van een goede, artistieke programmering

18 februari 2022

Muzikale reflectiemomenten, spoken word met impact en ijzersterke openingsacts. Of het nu gaat om sfeerversterkers of het brengen van een inhoudelijke boodschap, de behoefte aan entertainment – of beter gezegd een artistieke programmering- is groter dan ooit. We gingen met Wouter van Beek, Artiestenbureau Blue Luna in gesprek over de meerwaarde en impact van entertainment.

‘Mensen hebben momenten nodig voor reflectie, ontspanning en ontlading. Dat doe je door met elkaar te zijn, vrij te zijn en los te gaan. Dat is ook hoe wij naar entertainment kijken; momenten creëren om even uit het rationele te gaan met een programmering die aansluit op de dag én tot de verbeelding spreekt. Je wilt iets neerzetten dat mensen raakt en positief verrast. Wij streven er naar momenten te creëren die men niet verwacht, maar die wel een maximale impact hebben op de beleving.’

  • Foto: JD Photography
    Foto: JD Photography
  • MBO opening
    MBO opening

Meedenken en verwonderen

Blue Luna is al bijna 17 jaar een adviserende partner op het gebied van entertainment en artiestenprogrammering. ‘We krijgen steeds minder alleen een aanvraag voor een specifieke artiest en steeds meer de vrije hand om mee te denken over de invulling. Dat is ook waar wij sterk in zijn. We denken mee, stellen veel vragen en luisteren om vervolgens met een goed voorstel te komen. Wij maken de match tussen de bedrijfsdoelstelling en wat een artiest uitvoert, we zorgen dat de in te zetten kunst ook écht iets toevoegt. We werken daarin actief samen met de artiesten, technici en leveranciers.’ Onlangs heeft Blue Luna, voor het eerst in lange tijd, weer een live openingsact mogen organiseren waarbij de thematiek van de dag in een waardevolle openingsshow terugkwam. Met een eigen ontwikkelde openingsact Cube Connect werd in vijf minuten een complete puzzel van 27 kubussen gelegd, waarbij alles samen kwam: van dans tot muziek en spoken word. ‘We maken graag crossoveracts, waarbij meerdere disciplines op elkaar aansluiten en de show aan de inhoud wordt gekoppeld. We maken een abstracte vertaling van iets concreets en willen tot de verbeelding spreken. Maar het hoeft niet per se showy, arty of spectaculair te zijn, ook ongepolijst komen artiesten heel mooi tot hun recht.’

Meer impact, minder vanzelfsprekend

Blue Luna biedt een goed doordachte programmering, maar er is ook ruimte voor artiesten om in te spelen op de sfeer van het moment. ‘Dat verrassende effect zorgt nogal eens voor staande ovaties’, aldus Wouter. ‘Zoals onlangs tijdens een internationaal diner voor 50 man. Het diner werd muzikaal ondersteund met achtergrondmuziek Instant Classical (pianist Amir Swaab en violist Sietse van Gorkom). Hier merkte je dat men entertainment zó had gemist, dat er onverwachts veel meer aandacht voor de artiesten was. De muzikanten speelden hierop in door, anders dan de afgesproken lange speeltijden, meerdere korte showmomenten te creëren, om zo de gewenste impact te maken. Dat zijn momenten die je vooraf niet kunt uitschrijven, dat is aanvoelen en improviseren. Voor de crisis werd achtergrondmuziek meer als vanzelfsprekend ervaren. Nu dat even verdwenen was, merkt iedereen dat dit écht werd gemist.’ Een ander aansprekend voorbeeld van een recente, live ervaring was een corporate festival op Terschelling waarbij de dag werd geopend met een scherpe, inhoudelijke discussie over de duurzame transitie in Nederland. ‘Typhoon was erna geprogrammeerd, waarbij hij met een persoonlijk inspiratieverhaal en met spoken word direct wist in te spelen op belangrijke thema’s als verdeeldheid, luisteren en samen de juiste richting op gaan. Dit resulteerde uiteindelijk in een meer open gesprek tussen de mensen in het publiek. Er was weer lucht. Dat is een mooi voorbeeld van hoe kunsten iets bij kunnen dragen aan rationele vraagstukken. Juist doordat het zo puur is, komt het tot zijn recht.’

Synergie

Wanneer ik vraag wat Wouter graag nog aan de branche wil meegeven, besluit hij: ‘Probeer niet alles te polijsten door de volledige marketingdoelstelling in een act om te willen zetten. Artistiek en commercieel hoeven elkaar niet te bijten, het kan elkaar samenbrengen. Sta open voor wat een artiest kan inbrengen, dan zal je verrast worden en kan er écht synergie ontstaan.’

Door > Angelique Aalders

 

Hoofdfoto: Nico Alsemgeest

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!