Guido Thys: Rustgevend ontwrichtend en kernachtig grensverleggendGuido Thys: Rustgevend ontwrichtend en kernachtig grensverleggend
Back Back Nieuws

Guido Thys: Rustgevend ontwrichtend en kernachtig grensverleggend

26 August 2024

‘Vertel mijn moeder niet dat ik iets in management doe, want ze denkt dat ik piano speel in een bordeel’. Wakker? Quotes zoals deze openingszin zijn de manier waarop spreker Guido Thys zijn publiek op het andere been zet. Hij is ouderwets innovatief, zachtmoedig vlijmscherp, rustgevend ontwrichtend en kernachtig grensverleggend, maar bovenal heeft meer dan zestig jaar observeren en dwarsdenken geresulteerd in een uniek recept: humor + boodschap + maatwerk = impact!

De enorme kast vol boeken in het kantoor van Guido Thys is een mooie metafoor voor de rugzak die hij meeneemt zodra hij voor een opdrachtgever aan de slag gaat. Zijn ervaring bestaat uit meer dan 2500 presentaties en hij beweegt zich al 45 jaar door het bedrijfsleven: zijn inzichten zijn dus geen loze kreten. En hoewel al deze ervaring voor veel materiaal om uit te putten zorgt, is elke opdracht 100% maatwerk. ‘De inhoud en de doelen van de opdrachtgever zijn het uitgangspunt, een professionele spreker is een vormgever’, vertelt hij.

Waarde creëren

Waarde creëren staat centraal in de presentaties van Guido. ‘Voor klanten, medewerkers, aandeelhouders en toekomstige generaties.’ Dat doet hij vanuit verschillende invalshoeken, die qua vorm natuurlijk worden aangepast aan de vraag. Zoals deze drie voorbeelden: De even beroemde als beruchte workshop Klanten Wegjagen – waarin Guido zich op de gedragingen van medewerkers naar klanten en collega’s richt – heeft  hij al 1100 keer gehouden. In Hopeloos maar niet ernstig richt hij zich op hoe ondernemers waarde kunnen creëren terwijl we te maken hebben met een permacrisis en 8erlijk Management is specifiek voor management en iedereen die zich met strategie bezighoudt. ‘Ik ga tekeer tegen allerhande hypes zoals innoveren, verandermanagement, managementmodellen. Dit alles onder het motto dwarsdenken, want gewoon denken is uit de tijd. En laten we alsjeblieft de humor er inhouden’, zegt hij.

‘Mij maak je niets meer wijs’

Natuurlijk heeft hij de sprekersmarkt sinds 1993 enorm zien veranderen. ‘Mij maak je niets meer wijs. Bij elk bedrijf speelt hetzelfde. Je vinger krijgen achter de nuances, dát is een vak.’ Een vak dat Guido met al zijn ervaring tot in de puntjes beheerst. ‘Als spreker kun je ervoor kiezen om voor elke opdrachtgever dezelfde riedel te vertellen, met het risico dat de mensen in de zaal zich afvragen waar ze naar zitten te luisteren. Of je biedt maatwerk, liefst vanuit een ander perspectief. Opdrachtgevers die hetzelfde willen doen als iedereen in de markt, nodigen best een branchespecialist uit. Wie het anders/beter wil doen dan alle anderen schakelt best een stel vreemde ogen en lippen in.’

Tot de knieën in het zand?

Maatwerk begint voor Guido met luisteren. De boodschap van de opdrachtgever is zijn uitgangspunt. ‘Daarna schat ik de afstand tussen de boodschap en de toehoorders in. Doordat ik ervaring heb bij een paar duizend bedrijven en organisaties, heb ik een goed beeld van wat gemeenschappelijk is en iedereen aanspreekt’, vertelt hij. ‘Soms zitten de mensen van een bedrijf niet met de hakken maar tot de knieën in het zand. Aan mij dan de vraag of ik dat kan losmaken. Als mensen vastgeroest zitten in hun gebruikelijke manier van denken, dan zitten ze ook zo – doet zijn armen over elkaar – in de zaal. Dan bekijken ze alles wat jij vertelt vanuit dat perspectief. Dus ik zet ze op een ander been. Niet op het verkeerde, het been waarop ze staan is altijd het goeie. Maar ik zet ze op een ander been en drie minuten later weer op een ander been. Totdat ze denken: wat is dit? En dan denk ik: nu gaan we beginnen. Want dan heb je ze losgeweekt uit hun normale manier van denken. Als ik dan naderhand hoor ‘zoals jij het vertelt kan ik me er iets bij voorstellen’, dan ben ik blij. Dát is mijn vak!’

De beste in improviseren

Na de nodige research ontstaat zijn verhaal vervolgens ter plekke. Guido: ‘Eenmaal op het podium kijk ik naar de zaal. Ben Tiggelaar zei me ooit: ‘Jij bent waarschijnlijk van alle collegasprekers degene die het beste kan improviseren.’ Dat komt door die rugzak vol ervaring. En het zit een beetje in de aard van het beestje. Hak tak, snel reageren. Zo ben ik niet alleen aan het zenden, maar ontstaat er interactie met de zaal. Jonge sprekers vragen me weleens hoe ik zo relaxt ben op het podium. Zal ik eens een geheim vertellen? De eerste 1000 keer was ik ook niet zo relaxt’, lacht hij.

Anders denken, anders doen

‘Ik praat graag, maar de blikken die ik in de zaal zie, dat is waarom ik graag doe wat ik doe’, vertelt Guido. ‘Ik ben er trots op als mensen me achteraf vertellen dat ik ze echt iets heb gebracht en dat ik na al die tijd nog steeds meedraai. Ik ben misschien een van de vele sprekers, maar zeker niet een van de. Ik denk dat mijn combinatie van het brengen van een boodschap, humor, het unfair advantage van mijn accent en die rugzak vol ervaring me uniek maakt!’

Meer van Guido Thys? Download zijn gratis tipboekje Topsprekers! 7 eisen die u mag stellen aan een professionele spreker.

Tekst: Mahlee Plekker

Fotografie: Els Korsten

 

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!