The Groundbreakers steekt merkactivaties in een duurzaam jasjeThe Groundbreakers steekt merkactivaties in een duurzaam jasje
Back Back Visie

The Groundbreakers steekt merkactivaties in een duurzaam jasje

27 september 2021

The Groundbreakers is een bureau voor merkactivaties met een lekker frisse manier van werken. Alles wat dit bureau verzint en uitvoert, gebeurt namelijk op de meest milieuvriendelijke manier. Met 15 jaar ervaring in de evenementenbranche onder de vlag van creative event agency ID310, vond eigenaar Martijn Geerdes het hoog tijd om deze switch te maken. 

'We vinden dit werk geweldig en kunnen als merkactivatiebureau het ontwerp- en creatieproces afstemmen op de inzet van duurzame middelen. En als we dat zo doen, dan is het wel zo handig om ons ook als dusdanig te positioneren en daarop gevonden te worden. Daarom zetten we hier vanaf dit jaar volledig op in onder de naam The Groundbreakers.’

Materiaalgebruik onder de loep

The Groundbreakers gaat voor elke merkactivatie op zoek naar materialen en aanbieders met een duurzaam karakter. ‘Daarvoor moeten wel eens keuzes worden gemaakt die nog niet elke klant meteen voorziet. Bijvoorbeeld als we gevraagd worden om iets te bedenken dat kan worden meegegeven aan bezoekers of relaties. Voorheen ging het dan meestal om ‘one time use’ plastic artikelen. Dat doen wij niet meer, want dat is natuurlijk niet milieuvriendelijk. Sowieso is het twijfelachtig of ongevraagde give aways wel duurzaam zijn, want wat doet iemand daar dan precies mee? Vaak verdwijnt zoiets linea recta in de prullenbak. Over het gebruik van materialen tijdens de merkactivatie zelf denken we in de conceptfase goed na. Is de productie duurzaam en wat gebeurt er met het materiaal na onze inzet? Een heel simpele oplossing is natuurlijk het huren van middelen. Daarnaast gebruiken we waar mogelijk circulair materiaal. Ook kijken we bijvoorbeeld goed naar transport; dat laten we niet door een dieseltruck verzorgen. Het ultieme doel is om afval- en uitstootvrij te werken. Dat kan, dat lukt en dat is heel goed voor ons allemaal.’

Win-winsituatie

Door de duurzame benadering van The Groundbreakers worden soms ideeën geboren die niet alleen schoner zijn voor het milieu, maar ook simpelweg leuker en effectiever. Martijn geeft een voorbeeld. ‘Rondom het EK voetbal van afgelopen zomer wilde een winkelcentrum groot uitpakken met oranje aankleding. De doelen die daaraan ten grondslag lagen waren zichtbaarheid, verwevenheid met de omgeving en eenheid in de buurt. Maar standaard oranje aankleding zoals vlaggen of ballonnen zijn niet direct de meest duurzame artikelen. Dus hebben wij als alternatief bedacht dat we in plaats van ballonnen beter voetballen in de bomen konden hangen. Die ballen konden na de geplande activiteit worden verdeeld onder de plaatselijke jeugd. Aangezien een voetbal een voetbal blijft, is dat geen verkwisting. En de aandacht voor de merkactivatie was dankzij de ballen groter dan ballonnen teweeg hadden gebracht. Zo werd er winst behaald voor alle betrokkenen én het milieu door een eenvoudige, schone oplossing te bedenken.’

Aanpak met breed voordeel

‘We zien dat steeds meer bedrijven en organisaties gelukkig zijn met onze aanpak’, gaat Martijn verder. ‘Opdrachtgevers hebben zelf natuurlijk ook veel aandacht voor vergroening. We merken alleen dat duurzaamheid bij de organisatie van events vaak nog niet de aandacht heeft, daar helpen wij onze klanten bij. Daarnaast dragen we 10 procent van onze winst af aan Plastic Bank. Dat is een sociale onderneming die armoede bestrijdt in derde wereldlanden én recycling ecosystemen bouwt ter reductie van plastic afval. Alles bij elkaar doen wij wat we het liefste doen en zijn we gelukkig in staat om tegelijkertijd de verduurzaming van de branche een duwtje in de rug te geven.’

Door > Wally Cartigny

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!