Graphic design als superlijmGraphic design als superlijm
Back Back Visie

Graphic design als superlijm

04 juli 2023

Een ontwerp kan een merk maken of breken. Daarom is het belangrijk dat een eventstijl een verlengstuk is van de huisstijl van een merk én ook iets eigens heeft. Femke Luiten, het grafisch geweten van Obsession, balanceert dagelijks op het snijvlak van herkenbaarheid, verbinding en verrassing. ‘De eerste indruk telt, maar er zijn meer raakpunten die essentieel zijn voor de beleving en impact.’

Grafisch ontwerp voor events vraagt omdenken. ‘GROOTS’, lacht Femke. ‘Je moet niet aankomen met pietepeuterig design, heel veel details of tekst. De kracht zit in gebruik van kleur, beeld en contrast, die de boodschap van een event versterken. Bij online of hybride events, die tegenwoordig evenveel voorkomen, moet je juist heel functioneel denken. Zodat bezoekers aan een event bij de hand genomen worden. Niet in your face, maar subtiel en stijlvol. Waarbij alles voelbaar is.’

Doordacht design maakt het klóppend

‘Ga maar na’, vervolgt Femke. ‘Het begint bij de uitnodiging. Dan een eventwebsite. Social campagne. De inrichting van het online platform. Een programmaboekje, sprekerskaarten, presentaties en signing. Het natraject. Er zijn zoveel ‘touch points’, waarin je contact maakt met een doelgroep. Met design roep je emoties op, versterk je de associatie met een merk en krijg je mensen in beweging. Doordacht design zorgt dat het klópt. Het is de hartslag van een event en draagt bij aan de totaalbeleving. Een soort superlijm tussen elementen.’

Eventhuisstijl: do’s en dont’s

Grenzen opzoeken. Dat is de essentie van het ontwikkelen van een eventhuisstijl. De randvoorwaarden en stijlvoorschriften van de opdrachtgever zijn de basis. Of de ingezette lijn tijdens eerdere events. Daar gaat Femke mee spelen. Een eventlogo bedenken dat het thema en het beeldmerk versterkt. Of een eventlettertype dat bestaat uit allemaal gekleurde facetten vanwege het thema inclusie. Zo ontstaat een eventhuisstijl die vernieuwend en toch herkenbaar is.

Functionele en gevoelsbranding

‘Meestal kijk ik op de eventlocatie’, vertelt Femke. ‘Zo kan ik me inleven in het pad van de bezoeker. Waar mogen er bordjes staan? Waar komen de informatiezuilen? Hoe groot moeten de teksten zijn? Een paar vragen die me input geven voor de uitwerking. Twee aspecten zijn essentieel: de gevoelsbranding van de look & feel én de functionele branding van signing en route. Online noemen we dat user experience en user interface. Samen met ons partnerbedrijf Squares zijn we gespecialiseerd om vanuit dat oogpunt digitale eventplatforms te bouwen.’

Denk eens aan datumloos

‘Duurzaam design is belangrijk. Daarom maak ik ontwerpen datumloos’, zegt Femke. ‘Zo zijn ze vaker inzetbaar. Ook kijken we naar alternatieven om drukwerk te besparen. Bijvoorbeeld door inzet van schermen met daarop een dragend beeld. Een eventhuisstijl begint bij de briefing, waarin we de uitgangspunten voor concept en uitwerking samen met de opdrachtgever verkennen. Daarna maken we een voorstel met een aantal richtingen. Zodra daarin een keuze is gemaakt, volgt de doorvertaling naar alle middelen.’

En de toekomst dan?

Er liggen voor iedereen zeker kansen om design te integreren. Naast de communicatiemiddelen, zoals mailings, posters en abri's, zijn er technologieën in opkomst. Denk bijvoorbeeld aan Augmented Reality, waarbij een grafische laag wordt toegevoegd aan een digitale toepassing. Hiermee kun je niet-bestaande producten of vormen laten verschijnen in de wereld. Denk aan een event plattegrond die je via de camera van je telefoon projecteert, of een product dat tot leven komt in je beursstand. Zelfs de PowerPoint-slides worden voortdurend verbeterd. Microsoft heeft de nieuwe Morph-functie ontwikkeld, waarmee je presentaties dynamischer worden. Hoe dit werkt? Dat laat Femke je graag zien.

Grafisch ontwerp inzetten voor jouw event? Laat Femke je inspireren!

Op de foto: Femke Luiten - Foto credits: Lonneke Noordeloos

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!