Gielissen wil internationale groeiGielissen wil internationale groei
Back Back Nieuws

Gielissen wil internationale groei

26 april 2017

Gielissen Interiors | Exhibitions | Events, een van de grootste spelers in Europa op het gebied van interieurbouw, (beurs)presentaties en evenementen, heeft in 2016 een sterke verbetering van de winstgevendheid gerealiseerd. De omzet bleef stabiel op € 70 miljoen. Het 80-jarige Gielissen heeft de groeiambitie om te groeien naar een omzetniveau van € 120 miljoen in 2020. De groei zal voornamelijk in het buitenland worden gerealiseerd. In 2016 realiseerde Gielissen ruim 1.500 projecten in binnen- en buitenland op het gebied van interieurbouw, beurzen en evenementen voor o.a. Aston Martin, BenQ, Canon, Continental, Facebook, Heineken, Philips, Twitter en Vanderlande.

In een toelichting op de financiële resultaten stelt Bart Wigman, CEO: ‘Gielissen heeft een sterk jaar achter de rug, met name op het gebied van verhoging van het rendement en versterking van de organisatie. We zijn ervan overtuigd de komende jaren door te kunnen groeien naar een substantieel hoger niveau. Gielissen is inmiddels uitstekend gepositioneerd om te kunnen profiteren van de positieve ontwikkelingen in de markten van hoogwaardige interieurbouw en beurzen en evenementen in Europa, Noord-Amerika en het Midden-Oosten. Gielissen behoort structureel tot de top-5 bedrijven in de Europese markt voor interieurbouw en beurspresentaties en wij denken onze positie de komende jaren aanzienlijk te kunnen versterken.’

Interiors (Interieurbouw)

Op het gebied van Interieurbouw ontwikkelt Gielissen (maatwerk) interieurs voor kantoren, musea, hotels en bijzondere publieke ruimtes. Interiors realiseert bijna een derde van de groepsomzet en ontwikkelt interieurprojecten in het midden- en hogere segment.

Voor de toekomstige groei zijn met name België, Duitsland en Frankrijk belangrijk. In het afgelopen jaar realiseerde Gielissen tal van grootschalige projecten in deze landen zoals de inrichting van het Europese hoofdkantoor van Facebook en Twitter, beide in Berlijn. Ook verzorgt Gielissen een omvangrijk interieurproject in de Hogeschool van Parijs (in samenwerking met OMA, het architectenkantoor van Rem Koolhaas) en het op maat gemaakte interieur van het nieuw te bouwen prestigieuze vijfsterrenhotel op golfbaan The Duke in Nistelrode.

Gielissen profiteert daarnaast van de ontwikkeling dat multinationals in hun internationale kantorennetwerk steeds hogere eisen stellen aan een optimale werkomgeving die past bij de identiteit. Met interieuractiviteiten in vrijwel alle Europese landen kan Gielissen als een van de weinige partijen in de markt de dekking en het vereiste kwaliteitsniveau garanderen dit te realiseren.

Exhibitions (Beurzen)

Gielissen realiseert standbouw voor haar opdrachtgevers op een groot aantal internationale (vak)beurzen in Europa, Noord-Amerika en het Midden-Oosten. In steeds meer gevallen neemt Gielissen de gehele organisatie van een (vak)beurs voor haar rekening waarbij risicodragend wordt geparticipeerd.

Exhibitions was in 2016 verantwoordelijk voor ruim de helft van de groepsomzet. In het afgelopen jaar profiteerde dit bedrijfsonderdeel van het positieve marktklimaat. Opdrachtgevers investeerden meer in zaken als merkbeleving, imagebuilding en relatieopbouw en zien in toenemende mate in ‘live communicatie’ een effectieve marketingtool. In deze markt wordt audiovisuele presentatie en de toepassing van nieuwe technologieën steeds belangrijker. Gielissen onderscheidt zich van de concurrentie door voorop te lopen in toepassingen hiervan op beursstands.

Gielissen realiseerde een toenemende aantal beursstands voor bedrijven die in geheel Europa exclusief met een partij zaken willen doen, zoals GE Healthcare, Philips Lighting en Salesforce.com. Voorts deed Gielissen in 2016 een overname van de activiteiten van het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering (NCH). Dit betreft activiteiten op het gebied van collectieve Nederlandse inzendingen voor tentoonstellingen. Positieve effecten daarvan zullen naar verwachting vanaf 2017 in de resultaten zijn terug te zien.

Events

Als derde pijler is Gielissen actief in de markt voor de organisatie van merkgebonden evenementen zoals product launches, ‘brand events’, dealerdagen, klantendagen, en sportevenementen. Gielissen heeft de ambitie haar activiteiten op dit terrein aanzienlijk uit te breiden waarbij de focus op het buitenland zal liggen. De recent geopende vestiging bij Schiphol is gespecialiseerd in deze markt en streeft een ambitieuze groei in Europa na. Ook in deze markt is Gielissen beschikbaar om als business partner in interessante risicodragende projecten te participeren.

Positieve vooruitzichten

Gielissen heeft gezien de positieve marktvooruitzichten en haar strategische positie in het midden- en hogere segment van interieur- en standbouw in Europa, Noord-Amerika en het Midden-Oosten de ambitie om autonoom en gecontroleerd te groeien naar een omzetniveau van € 120 miljoen in 2020. Het grootste deel van de beoogde groei zal in het buitenland worden gerealiseerd. Gielissen realiseert nu reeds circa 80% van de omzet in het buitenland.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!