GG 2012 | Live Solutions: ‘Iedere editie krijgen wij een ‘carte blanche’ van The Next Web’
Wat begon als een idee voor een startup lancering is in zes jaar tijd uitgegroeid tot één van de belangrijkste congressen in de internetwereld. Vanaf de eerste editie is Live Solutions betrokken bij The Next Web voor de conceptontwikkeling en de productionele slagkracht. Als Xander Kranenburg, mede-eigenaar van Live Solutions, kijkt naar congressen an sich mag daar volgens hem wel eens een frisse wind doorheen waaien. Reden voor hem om The Next Web in te schrijven voor de Gouden Giraffe met als resultaat een nominatie in de categorie Beste Congres.
Hoe is het congres The Next Web ontstaan?
‘Het verhaal en de historie begint bij de startup Fleck die de oprichters onder de aandacht wilden brengen. Vaak ga je dan denken aan het inkopen van advertentieruimtes en het opzetten van een campagne, maar deze jongens hebben het net andersom gedaan. Zij zochten naar een mogelijkheid om hun internetconcept te lanceren, maar een conferentie bezoeken was te duur. Dus besloten zij het om te draaien en zelf een congres te organiseren waar Fleck één van de hoofdsponsors van zou worden. Uiteindelijk was Fleck niet klaar om te lanceren en is de startup ook geen sponsor geworden. Fleck is mislukt, maar de conferentie was een groot succes en smaakte naar meer. Dat is de start geweest van The Next Web en na zes edities (en de zevende op komst) is The Next Web uitgegroeid tot een internationaal toonaangevend congres in de internetwereld. Begin 2008 zijn ze naast het congres ook een blog over startups en technologie begonnen. The Next Web blog staat inmiddels in de Top 4 Meest Invloedrijke blogs van de wereld en bereikt per maand meer dan 6 miljoen mensen.’
Hoe zijn jullie bij The Next Web betrokken geraakt?
‘Ik ken de oprichters van The Next Web van de tijd dat ik bij Emerce werkte. In die tijd organiseerde ik een congres voor Emerce waar ik de jongens van The Next heb leren kennen. Zij legden ons hun idee voor en de vraag of Live Solutions kan helpen bij het raamwerk waarin het idee gegoten moest worden en de productionele slagkracht. En dat zijn wij gaan doen. Vanaf de eerste editie hebben ze, inhoudelijk gezien, de organisatie serieus aangepakt en bekende sprekers bij elkaar gehaald. Dit is klein begonnen met een congres voor 280 personen en uitgegroeid tot een meerdaags congres met bijna 1.200 internationale bezoekers.’
Kan je het concept van The Next Web omschrijven?
The Next Web is een combinatie van twee elementen. Aan de ene kant heeft The Next Web de sprekers zoals je gewend bent bij een congres, die wel duidelijke richtlijnen hebben gekregen voor hun verhaal. Bij The Next Web gaat het om het idee en de visie die zij hebben over de internetwereld en het promoten van je eigen bedrijf is uit den boze. Aan de andere kant, en één van de belangrijkste onderdelen van The Next Web, is de Startup Rally. Jonge bedrijven die in potentie de volgende Google of Facebook kunnen worden, krijgen een platform om in vijf minuten tijd hun bedrijf te pitchen. In de zaal zitten naast andere ondernemers ook mensen die funding kunnen geven om het idee naar een volgend niveau te krijgen. Uiteraard speelt het bijeenbrengen van mensen een enorm belangrijke rol. Er wordt hier ook op een innovatieve wijze gezocht naar oplossingen om het netwerken te verbeteren. Zo is er sinds 2007 al een apart online zakelijk netwerk beschikbaar waar elke deelnemer kan zien wie er komen en van tevoren afspraken kan inplannen.’
Het is een congres voor de early adopters in de internetbranche. Hoe gaan jullie om met de nieuwste technologieën?
‘Alles wat nieuw is aan startups, producten of diensten komen meestal wel tijdens The Next Web als eerste boven water drijven. Dat betekent dat wij er ook meteen mee gaan experimenteren en het erg leuk maakt om elke editie weer iets nieuws te doen. Zo is er dit jaar een dedicated webcare team ingezet. Zij hielden de complete back channel in de gaten om te zien wat er online werd gezegd over The Next Web. Je ziet het jammer genoeg nog vaak fout gaan dat een evenement wordt geproduceerd, maar er geen mensen worden vrijgespeeld om adequaat om te gaan met datgene wat mensen online zeggen via één van de sociale kanalen. Het webcare team op The Next Web hield de socialstreams in de gaten, reageerde daarop en koppelde productionele zaken terug naar ons zodat wij hier gelijk op konden anticiperen. Verder hebben we het afgelopen jaar een projectiescherm van 17,5 meter breed en 5 meter hoog ontwikkeld en een volledig 3D effect aan gegeven met projectiemapping technieken. Elk jaar wordt de lat hoger gelegd en geeft The Next Web ons ‘carte blanche’ om het productioneel in te richten, wat maakt dat wij ons ook iedere editie weer kunnen overtreffen, zoals afgelopen jaar met het nogal in het oog springend projectiescherm.’
Hoe gaat de blogwereld om met The Next Web?
‘De hele internationale blogwereld zit in de zaal of kijkt mee op de livestream. Vorig jaar zijn er meer dan 150 online artikelen geschreven op onder andere TechCrunch, Mashable, nu.nl, ZDNET, Wired, The Guardian en Wallstreet Journal. Over elke spreker die op het podium staat wordt door The Next Web zelf ook een blogpost geschreven. Vervolgens geven ze de tekst visuele content door de foto’s die rechtstreeks door de fotografen op FlickR worden gezet, bij het artikel te plaatsen. En op een later moment wordt tevens de video van de presentatie erbij gezet. Daarnaast heb je de mogelijkheid om te discussiëren onder de desbetreffende blogposts over datgene wat daar gezegd is. Uiteindelijk is de houdbaarheid van je evenement niet alleen binnen die twee dagen dat het evenement plaatsvindt, maar veel langer. Het heeft een online leven gekregen na afloop van het evenement. Als je dat goed faciliteert, heb je het voordeel dat mensen weer in aanraking komen met datgene wat daar op dat moment gebeurd is en die een potentie van bezoekers zijn voor een komende editie.’
Wat maakt de samenwerking tussen The Next Web en Live Solutions bijzonder?
‘Het mooie aan The Next Web is dat het heel sterk door passie wordt gedreven. We vinden het allemaal leuk om te doen en we willen samen mooie dingen maken. De jongens van The Next Web hebben hier de afgelopen zes jaar hun ziel en zaligheid in gegooid en dat maakt het zo onwijs leuk om met ze samen te werken. Er is geen discussie over een pitchtraject om te kijken welk bureau dit jaar met een beter idee komt. Nee, we weten dat het goed komt, dat het fijn werkt en dat we allemaal het beste met dit project voor hebben. Van beide kanten willen we een langdurige relatie opbouwen met elkaar. Het pittige aan onze branche is dat heel vaak naar de welbekende pitch wordt gegrepen om vanuit drie bureaus het zogenaamde ‘beste idee’ te krijgen. Het beste idee wordt niet in één keer geboren, dat kan pas tot uiting komen als je voor een langere periode met elkaar samenwerkt.’
Waarom behoort The Next Web tot de genomineerden in de categorie Beste Congres?
‘Omdat het een ontzettend spannend en leuk evenement is waar ieder jaar nieuwe dingen worden gedaan en waar wordt geëxperimenteerd. Aan de ene kant met evenemententechnologie en aan de andere kant met internettechnologie. Wij zetten elementen als social media, interactie met het publiek en een sociaal netwerk al jaren succesvol in, terwijl dat pas over een aantal jaar eigenlijk gemeengoed is binnen congressen. Maar ook het feit dat wij al zoveel jaren samenwerken, het naar een volgend niveau willen tillen en we bijna blindelings op elkaar kunnen varen. De lange relatie die wij met The Next Web hebben vind ik al een nominatie an sich waard, want dat zie je tegenwoordig niet zo vaak meer in de branche.’