Gamification - LINK FotografieGamification - LINK Fotografie
Back Back Trends

Gamification: meer bezoekers en hogere betrokkenheid op uw evenement

08 december 2017

Van jongs af aan dragen spelletjes bij aan onze persoonlijke ontwikkeling. Tijdens onze jeugd, maar net zo goed op latere leeftijd. Spel draait om een continue verbetering van eigen vermogens en vaardigheden. 'Precies om die reden zijn games ook bij uitstek geschikt voor het professionaliseren van evenementen,' zegt Jelle van Dijk, directeur en eigenaar van Serious Game Media (SGM).

'Met gamification en serious games worden game elementen ingezet om een organisatorisch en/of commercieel doel te bereiken. Tijdens evenementen worden gasten met behulp van Event Gamification intrinsiek gemotiveerd om bijvoorbeeld beter informatie tot zich te nemen, in contact te treden met anderen of mee te doen aan een discussie. Niet alleen wordt daarmee een evenement inhoudelijk naar een hoger niveau getild, de bijeenkomst wordt ook gewoon een stuk leuker.'

Case Study Event Gamification

SGM bedenkt en ontwikkelt game concepten samen met hun opdrachtgevers. 'Voor de Rabobank werkten wij aan een verrassend event waarin de aanwezigen, Generatie X en Millenials ofwel 'jong tegen oud', werden geïnspireerd via een interactieve game. Het doel was inzicht verwerven in elkaars mindset voor de voor Rabobank belangrijke thema's: Food, Ondernemerschap en Wonen & werken.'

'Tijdens het event speelden de gasten een escape room, waarbij zij met de verworven punten geld konden verdelen over diverse kostenposten, zoals vakantie, auto, woning en kinderen. Tevens deden zij een interactieve opdracht rondom de vijf zintuigen, bestaande uit onder andere een smaaktest en een biertest. Er kwamen fascinerende verschillen tussen de generaties naar boven,' vertelt Jelle enthousiast.

  • Gamification tijdens VNO NCW Ondernemersgala - fotocredits Ron Jenner
    Gamification tijdens VNO NCW Ondernemersgala - fotocredits Ron Jenner
  • VNO NCW Ondernemersgala - fotocredits Ron Jenner
    VNO NCW Ondernemersgala - fotocredits Ron Jenner
  • Gamification - LINK Fotografie
    Gamification - LINK Fotografie
  • Gamification
    Gamification
  • Gamification
    Gamification

Gamification tijdens training 

Naast Event Gamification zijn game technieken ook goed in te zetten voor trainings- en promotiedoeleinden. Trainen door middel van games is een zeer effectieve (want: de meest intuïtieve) manier van leren en oefenen. 'De speler ontvangt directe feedback en wordt beloond voor het behalen van uitdagingen. Fouten kunnen gemaakt worden in een veilige omgeving,' legt Jelle uit.

Gametechnieken zijn al een lange tijd onderdeel van sales en marketing, denk bijvoorbeeld aan loyaliteitsprogramma's, commerciële competities en tijdelijke aanbiedingen. Door het inzetten van de laatste technologieën, creëert Serious Game Media een meeslepende ervaring (zowel digitaal als analoog) om de klant nog meer bij het merk te betrekken.

Over Serious Game Media

Serious Game Media werkt met de nieuwste technieken op het gebied van IT, AR, VR en applicatieontwikkeling. Zij zetten hun creatieve en innovatieve oplossingen onder meer in voor Boskalis, Regionale Ambulancevoorziening Utrecht (Ravu), SVH, Rabobank, Stichting Alexander, TNO, Q4 Profiles, Axia Seeds en FloraHolland.

Fotocredits > Ron Jenner / LINK Fotografie

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!