Met de slogan Gastvrij Zwolle slaat de Overijsselse hoofdstad de spijker op zijn kop. Dat ontdekten 25 vakgenoten tijdens de eerste editie van Arjen en Joris op Reis. Arjen Lemstra en Joris Bots van BrancheContact realiseerden zich na hun laatst georganiseerde vakbeurs in maart dat zij het hele jaar door het contact wilden houden met de mensen uit de branche. Zo ontstond Samen Kansen Creëren en onder die vlag initiëren de creatieve duizendpoten onder meer Arjen en Joris op Reis. Arjen: ‘Tijdens deze korte reisjes door het land is het de bedoeling dat mensen met elkaar in contact komen, dat zij kennis delen, ‘vriendjes’ worden zogezegd. Want als mensen vrienden worden, kunnen ze ook iets voor elkaar betekenen en de volgende stap is dan ambassadeurschap. Dat past helemaal in het kader van Samen Kansen Creëren.’
Zwolle?
En dat gebeurde dus in Zwolle, waar het bonte gezelschap van evenementenbureaus, event managers, toeleveranciers en locatiehouders met een warme kop koffie in de lobby van het viersterrenhotel Lumen bijkwam van de voor vele toch wel lange rit. Want ja, Zwolle. Dat is voor de meeste net even uit de dagelijkse richting. Maar, het is zeker de moeite waard, zo bleek wel na anderhalve dag ‘op reis’.
Locoburgemeester en tevens Wethouder van Economische Zaken René de Heer kwam speciaal even langs voor een welkomstwoord, wat weer prima binnen de slogan ‘Gastvrij Zwolle’ paste: ‘Van harte welkom in onze mooie stad. Ik benijd jullie, want jullie mogen de hele dag een beetje rondrijden en wandelen door deze mooie stad! In Zwolle bruist het, hier worden contacten gelegd. De aantrekkingskracht van Zwolle zit ‘m in de grote zaken zoals de vele (inter)nationale bedrijven, maar ook in de kleine details, in steegjes, winkeltjes, pop-up stores. Hier leiden nieuwe ontwikkelingen weer tot mooie initiatieven en samenwerkingen. We hebben hier het adagium: alleen ben je misschien sneller, maar samen kom je veel verder.’
De Heer sloot af met de belofte dat de kroegentocht die ’s avonds op het programma stond zeker succesvol zou zijn, vooral vanwege het bezoek aan zijn eigen stamcafé De Hete Brij.
The Safety Group: beste jongetje van de klas
Al direct in de bus, op weg naar de ‘Zwolse onderneming van het jaar’ kwamen de vele gesprekken op gang tussen vakgenoten die elkaar nog niet (goed) kenden. Eenmaal aangekomen bij de Safety Group werd al snel duidelijk waarom dit bedrijf genomineerd was voorde EY Entrepeneur of the Year 2014. Yvo Hütte, een van de directieleden, nam het gezelschap mee in de ontwikkeling van de Safety Group, vanaf de start op een zolderkamer in 1995 tot het mooie, transparante pand anno 2014 en alles daartussen. Het team (waaronder Yvo en Mark Ponne) dat klein begon, kent inmiddels 9 verschillende bedrijven, van VPN en CrowdSupport tot Traffic Support.
Mooirivier Hotel & Congres
Na de presentatie en de rondleiding leek iedereen behoorlijk onder de indruk en dat zorgde voor veel gespreksstof in de busrit naar Dalfsen. In dat aangrenzende plaatsje ligt Mooirivier Hotel & Congres. ‘Het lijkt wel of je ineens in een ander land aankomt,’ was slechts één van de positieve reacties op het stijlvolle hotel en de pittoreske omgeving. En ook: ‘Hier organiseer ik regelmatig events voor klanten uit de farmaceutische industrie, we zetten dan Mooirivier in als exclusief conferentieoord.’ Een buitengewone, bijna sprookjesachtige locatie voor zowel congressen, events, hotelovernachtingen als ook voor (buiten)activiteiten op of aan de rivier De Vecht waaraan het hotel grenst.
Racen over de Vecht en cruisen met Lelijke Eendjes
Arjen en Joris namen, samen met Congresbureau Regio Zwolle, Mooirivier en Hiawatha, die proef op de som en lieten de deelnemers een drakenbootrace ervaren. De groep werd opgesplitst in twee teams met fanatieke peddelaars en op beide open boten een drummer die de maat (bloedfanatiek!) aangaf. Een humoristische activiteit voor iedereen! Nog maar net bekomen van het verlies of de winst kreeg de groep alweer een snelcursus Lelijke Eendjes-rijden. [afbeelding niet meer beschikbaar]Met een lunchpakketje in de hand reden de Zwolle-gangers terug naar de stad in bont gekleurde deux-chevauxtjes om daar warm te worden onthaald in Hotel Pillows voor een korte rondleiding, een drankje en fijne petit fours. Zo was de groep weer opgewarmd en klaar voor een wandeling in de historische binnenstad van Zwolle, met als highlights een expositie van Lotta Bakker in het architectonische Museum De Fundatie, een rondleiding in Odeon De Spiegel Theaters (en de authentieke bonbonnière theaterzaal) en een heus hanzestad-winkeltje met bijzondere producten, zoals zoethout dat al sinds 1500 door de Italiaanse familie Amarillo wordt geproduceerd. Mooie storytellings bij fijne (eindejaars)geschenken.
En de avond duurde voort…
Zoals het evenementenmensen betaamt, en zoals we van Arjen en Joris inmiddels mogen verwachten, werd ook goed rekening gehouden met de innerlijke ziel. Het diner werd dan ook verzorgd door Nieuwe Buitensociëteit Zwolle: een smaakvol en kunstzinnig buffet met goede [afbeelding niet meer beschikbaar]wijnen. Op het avondprogramma stond nog een verrassing, en wel in Theater De Spiegel. Hier werden de Zwollegangers getrakteerd, wederom mede dankzij Congresbureau Zwolle, op de show Shadowland van Pilobolus. Een Amerikaanse moderne dansgroep die al in 64 landen over de hele wereld staande ovaties ontving, niet in de minste plaats vanwege de zeer creatieve, bijna mindblowing choreografiën. Zo ook op deze donderdagavond, die na de voorstelling overging in een mooie en lange nacht, onder andere in de favoriete kroeg van de locoburgemeester…
Wat zit er achter die grijze massa?
De volgende ochtend was iedereen weer fris en fruitig (…) voor een uitgebreid ontbijt in hotel Lumen en een rondleiding door het aangrenzende IJsseldelta Center en P.E.C. Zwolle. Niemand minder dan Folly van Dam, oud-speler van P.E.C. leidde de groep rond door het mega multifunctionele pand. Folly: ‘Veel mensen verwachten niet dat er achter deze grijze massa zoveel schuilgaat.’ En daar is niets van gelogen. Vanuit het hotel liepen we direct het IJsseldelta Center binnen (waar vrijwel alle ruimtes verhuurd waren en waar events tot 2.000 man plaats kunnen vinden), om via een andere deur weer in de gangen van P.E.C. Zwolle terecht te komen, met ook daar weer enorm veel mogelijkheden voor vergaderingen en events.
Samen Kansen Gecreëerd
Niet alleen de stad Zwolle heeft er een stel ambassadeurs bij, ook de diverse locaties die bezocht zijn, waar gegeten en gedronken werd en waar ‘vriendschappen’ gesloten zijn en zelfs zaken gedaan werden, kunnen rekenen op retentie. Zo bleek uit de reacties van alle deelnemers. En dat is precies waar Arjen en Joris op mikten toen zij Zwolle op de kaart zetten voor hun eerste Arjen en Joris op Reis. Arjen: ‘We gaan dit hoe dan ook voortzetten. Met als eerstvolgende bestemming ‘Leiden’. Want we hebben ontdekt dat juist met dit soort initiatieven ‘kansen worden gecreëerd’.’
Facts & Figures
– Zwolle staat bekend als een hanzestad – veel van die geschiedenis vind je terug in details in de historische binnenstad
– 650.000 mensen in Zwolle e.o, 122.000 inwoners in Zwolle
– Veel grote (inter)nationale bedrijven: DSM, Scania, Unica, Essent, TNT, Wehkamp, e.a.
– Zwolle is een economisch excellent presterende gemeente, met veel ruimte om te ondernemen
– Er zijn 45.000 studenten, o.a. aan de Hogeschool Windesheim
– De stad kent op culinair en cultureel vlak internationale allure – alleen al op culinair gebied telt de stad 5 sterren
– Het is een gaststad voor topevenementen, zoals het bevrijdingsfestival Overijssel
– Er wordt topsport bedreven, onder andere met P.E.C. Zwolle