3 juli 2015

Franchiseformule Be Event Group: klein, flexibel en tegelijk met landelijke dekking

Rubrieken

In een tijd dat veel eventbedrijven afslanken naar een ‘lean & mean’ organisatie, geniet Be Event Group van de schaalvoordelen die het eventbedrijf heeft dankzij de meerdere vestigingen. Be Event Group is ‘lean & mean’, maar kan tevens dankzij de franchiseformule door het hele land diverse actieve, sportieve en teambuilding activiteiten lokaal aanbieden. Het bedrijf combineert de flexibiliteit van een kleine speler met de schaalvoordelen van een landelijke organisatie.

 

‘We kunnen op meerdere plekken in het land dezelfde programma’s met dezelfde beleving voor hetzelfde tarief aanbieden, zonder dat opdrachtgevers daarvoor ver hoeven te reizen,’ vertelt Arthur Bol, eigenaar van Be Event Group. ‘We zijn in meerdere rayons vertegenwoordigd: er is altijd wel een franchisenemer van Be Event Group dicht in de buurt van een vestiging van een opdrachtgever. Dat is aantrekkelijk voor opdrachtgevers, die verspreid over het land meerdere vestigingen hebben.’

Nieuwe producten uitrollen
[afbeelding niet meer beschikbaar]Dankzij de franchiseformule kan Be Event Group ook gemakkelijker nieuwe producten uitrollen. Dat maakt het bureau aantrekkelijk voor leveranciers, die nieuwe producten ontwikkelen voor actieve, sportieve en teambuilding activiteiten. Zo heeft Be Event Group de licentie verworven voor een Ipad Treasure Hunt Game, een game die is ontwikkeld door een bedrijf uit Spanje. De Treasure Hunt Game is een interactief spel, dat geschikt is voor onder meer teambuilding. De teams die tegen elkaar strijden, zijn via een Ipad of tablet voortdurend op de hoogte van elkaars score en kunnen allerlei tools in de strijd werpen om de andere teams te bestrijden. Be Event Group is bezig om ook een Ipad Treasure Hunt Game speciaal voor dieren- en attractieparken te ontwikkelen.

Be Event Group rolt nog meer programma’s uit voor actieve, sportieve en teambuilding activiteiten, zoals Expeditie Robinson, een kartgame en – vooruitlopend op het najaar – diverse ijsgames, zoals een workshop ijssculpturen maken. Gemeenschappelijk kenmerk van deze activiteiten is dat ze altijd dicht bij de vestiging van opdrachtgevers uitgevoerd kunnen worden, met dezelfde beleving, hetzelfde tarief, weinig reistijd en dus lage reiskosten.

Landelijke dekking
Onder de vlag van Be Event Group heeft een handvol franchisenemers een eigen bedrijf: in de rayons Eindhoven/De Kempen, Breda/Roosendaal, Nijmegen/Arnhem en Delft/Hoek van Holland. Arthur Bol is master franchisenemer en beheert het rayon Den Haag/Scheveningen en het filiaal rayon Amsterdam. Er zijn plannen voor het openen van nog meer rayons, bijvoorbeeld in Utrecht, Zuid-Limburg, Rotterdam en Hoogeveen/Drenthe.

De franchisenemers focussen zich op de dagelijkse praktische gang van zaken en op de verkoop. Het moederbedrijf zorgt voor de gezamenlijke inkoop, de landelijke marketing en biedt ondersteuning bij het opzetten van een website, een database en de administratie. Ook zorgt de franchisegever voor onderlinge concurrentiebescherming en kwaliteitsborging door middel van opleidingsdagen en instructeurs weekenden. Zodra de franchisenemers extra mankracht of expertise nodig hebben, dan kunnen ze ondersteuning krijgen van de moederorganisatie of franchisenemers uit andere rayons.

Door: Jan Jacobs Tekstbureau
Fotografie: Be Event Group