‘Congressen en zakelijke bijeenkomsten staan voor een uitdaging’, zegt Tim, Sales & Event Director bij de Fokker Terminal. ‘Hoe houd je de aandacht vast van een publiek met volle agenda’s en hoge verwachtingen? Steeds vaker vragen opdrachtgevers of we mee kunnen denken over een interactieve toevoeging aan hun congres, om deelnemers meer te verbinden met elkaar. Als eventlocatie houden we ons graag primair bezig met logistiek, AV en catering. Maar we willen onze opdrachtgevers wel kunnen inspireren. De uitkomst is een festival waarop je de mooiste activatie- en teambuildingevents zelf kunt ervaren.’
Beleef het op de Fun Zone!
Het festival belooft een waardevolle selectie van next-level teambuilding, live-activaties, (digitale) gamification en innovatieve formats. Denk aan uiteenlopende, unieke online en offline concepten vol humor, activatie en bewustwording. En vergeet de Fun Zone niet! Het ‘standaard’ catering- & netwerkplein wordt omgebouwd tot een plek vol plezier en interactie, met onder andere de PopUpPlayground door Studio-Stam. Dus niet alleen heerlijke barista koffie, drinks & bites door Mood4Food, maar ook volop fun! En zoals de titel van het festival doet vermoeden, doen alle partijen belangeloos mee.
Verleiden
‘Juist nu is het belangrijk dat de sector van zich laat horen’, vindt Tim. ‘Terwijl de samenleving versnipperd en complexer wordt, kan de eventsector de kracht van ontmoeting en samenwerking tastbaar maken. Er is nog zoveel ruimte om zakelijke events interessanter te maken. Door bijzondere locaties, een boodschap die prikkelt of originele manieren van samen iets beleven. Mensen gaan steeds bewuster om met hun tijd. We gaan van ‘time well spent’ naar ‘time better invested’. Tijd is het kostbaarste wat we hebben. Bepaalde doelgroepen zul je echt moeten verleiden.’
Blanco canvas
De Fokker Terminal in Den Haag leent zich hier uitstekend voor. Het monumentale gebouw in het hart van de Randstad is een blanco canvas dat organisatoren naar hun hand kunnen zetten. De negen meter hoge hangar, waar vroeger studenten aan vliegtuigen sleutelden, is in twee delen te verdelen, waardoor je alle kanten op kunt. Voor dit event wordt het voorste gedeelte omgedoopt tot festivalterrein, met catering en een playground vol bijzondere activiteiten en games. Het tweede deel biedt ruimte aan een plenair programma met onder andere een keynote van Francesco Wessels, oud-teamleider & coach ‘High Performance’ NOC*NSF. Maar bijvoorbeeld ook voor het speelveld van Chainreaction.
Experience
‘Iedereen die de Terminal bezocht heeft, zal beamen dat het een bijzondere plek is,’ zegt Tim. ‘Een plek die werkelijk indruk maakt als je binnenstapt. Het leent zich om out of the box te denken. Als ik klanten vraag, noemen ze de flexibiliteit van de hangar en de ruimtelijke ervaring als eerste. En we wijzen ze uiteraard ook op de ring van 18 subzalen direct rondom de hangar, voor workshops of break-outs. Die danken we aan de geschiedenis: vroeger was dit een school voor vliegtuigtechniek.’
Verbinding
‘We willen bezoekers van het Festival van de Verbinders echt iets meegeven naar huis,’ besluit Tim. ‘Natuurlijk kennis van nieuwe vormen van teambuilding en groepsactivatie. Maar bij registratie vragen we ook wat verbinding voor bezoekers betekent. Daar gaan we iets mee doen. We zoeken de gemene deler en sturen mensen naar huis met een opdracht. Niet te zwaar, maar wel iets dat bijblijft.’
De Fokker Terminal organiseert het Festival van de Verbinders (12 januari 2026) samen met Mood4Food (catering), AVEQ (AV-techniek) en Brandcode (eventbranding). Het festival is exclusief voor organiserende eventprofessionals. Tijdens de afsluitende nieuwjaarsborrel zijn ook andere disciplines uit de eventsector welkom. Inschrijven kan via de website.