Festival vibe klinkt door in zakelijke evenementenFestival vibe klinkt door in zakelijke evenementen
Back Back Nieuws

Festival vibe klinkt door in zakelijke evenementen

11 juli 2017

Het festivalseizoen is in volle gang en ieder jaar lijken er wel meer bij te komen. 'Niet voor niets', stelt Hans Klaver, commercieel manager van Obsession Evenementen & Communicatie. 'Een festival is de perfecte plek voor een ongedwongen ontmoeting. Je bindt verschillende mensen aan je en het werkt merkversterkend door de keuze voor locatie, thema, muziek en duur. Ook op zakelijk gebied wordt steeds vaker voor een festival als eventvorm gekozen.' Obsession organiseerde er in juni alleen al drie. Elk met een heel eigen opzet en karakter.

'Het mooie van een festival is dat het veel mensen aanspreekt, omdat er voor elk wat wils te vinden is', legt Hans uit. 'Foodtrucks met een keur aan smaken, hoekjes met gevarieerde muziek, optredens van verschillende artiesten. Bovendien versterkt de trend zichzelf, want het aanbod van entertainment, decors en catering voor festivals wordt ook steeds groter. Zij bieden flexibele materialen en diensten, die op heel veel verschillende locaties zijn in te zetten. Ook op het terrein van een bedrijf zelf. Dat is weer gunstig in verband met de werkkostenregeling.'

Chique of verrassend

Hans: 'Een festival biedt ook veel mogelijkheden voor een conceptuele aanpak, die het doel van een evenement versterkt. Voor de opening van het nieuwe pand van Hofmeester in Rotterdam, bedachten we een vorstelijk festival. Een echt Rotterdams feestje voor klanten, relaties en medewerkers. Bij Hofmeester is de klant koning. Daarom kozen we voor een chique uitstraling, met hoogwaardig entertainment en food. Heel anders was dat voor het 35-jarig jubileum van Hans Anders. Bij hen ging het juist om het versterken van een gevoel van trots op het bedrijf. Doel was om de medewerkers op hun eigen hoofdkantoor ''welkom thuis'' te heten. Buiten richtten we een festivalterrein in met catering, muziek, theater en een open podium. De medewerkers werden als helden ontvangen en verrast op een avond vol vertier.'

Kijkje toekomst

'Dit moest een verlengstuk worden van een congres over Smart & Safe Cities', vertelt Hans over Future Proof Den Haag. 'Bedoeling was om het innovatieve karakter van Den Haag te belichten en startups een podium te bieden. De Haagse binnenstad werd het decor van dit festival. Laagdrempelig, informeel en gericht op een breed publiek. Op verschillende plekken zetten we zeecontainers neer die dienst deden als stand en podium. Zo konden bezoekers de confrontatie met zichzelf aan in de Mirror Room, beleefden ze spannende momenten in virtual reality en konden ze hun eigen koekje uitprinten met een 3D-printer. Volgens Carolien Groeneveld, opdrachtgever en communicatiespecialist bij de gemeente Den Haag ''een mooi kijkje in de toekomst en een onvergetelijke ervaring!''

Ontmoetingen met impact

'Obsession werkt op het snijvlak van evenementen én communicatie. We zien het als uitdaging om de inhoud van de opdrachtgever te vertalen naar de juiste vorm. Of dat nu een groot internationaal congres is voor het EU voorzitterschap, een productintroductie van Peugeot of een publieksevenement in de vorm van een festival. De ontmoeting tussen mensen staat altijd centraal. Communicatie is daarin een onmisbare schakel, omdat communicatie een evenement versterkt', sluit Hans af.

Hangaar2

Meer lezen in deze rubriek