20 mei 2024

Fashion Transparency Summit in Eye Filmmuseum: samen voor meer transparantie

Door Bianca Hidajat

Rubrieken

Wanneer grote modepartijen als Bijenkorf, Zalando, Boozt, Breuninger en Magasin du Nord samenkomen, dan weet je dat er iets noemenswaardig gaande is in de fashion sector. Alies ter Kuile, co-founder van Fashion Cloud en mede-organisator van de allereerste Fashion Transparency Summit, koos Eye Filmmuseum als locatie voor het event dat volledig draait om - zoals de naam al verklapt - het creëren van meer transparantie in de fashion sector. Alies neemt ons mee in de samenwerking met de Amsterdamse eventlocatie. Alies: ‘Toen Eye voorbij kwam als mogelijke eventlocatie dacht ik meteen ‘Dat is vet!’’

Een out-of-the-box architectuurstijl en op loopafstand van het Centraal Station in hoofdstad Amsterdam; eventlocaties zoals het Eye Filmmuseum tref je niet veel. En dat is precies wat Alies wilde. Alies: ‘Het onderwerp van de Fashion Transparency Summit is heel toekomstgericht en vergt moed en creativiteit. Dat gaat perfect samen met een futuristisch pand als Eye en hun culturele DNA. We zochten een locatie die onze bezoekers zou inspireren en in beweging zou brengen. Iets dat prikkelt, motiveert en je op andere manieren laat denken. Én we wilden een plek met internationale allure. Eye heeft dat.’

Fijne faciliteiten om de boodschap over te brengen

Van de grote filmzaal van Eye is tijdens Fashion Transparency Summit goed gebruik gemaakt als plek voor het plenaire programma. Alies: ‘Het idee van een filmzaal als plenaire ruimte was een tikkie spannend, maar het heeft goed uitgepakt. We besloten het grote filmscherm te benutten en hebben een coole film laten maken om de dag mee te kickstarten. Vervolgens is het sprekersgedeelte onder andere ingevuld door grote merken als Selfridges, Marc O Polo en Zalando. Deze partijen durven op meerdere vlakken leidend te zijn en inspireren. Er stond ook een specialist wetgevingen op het podium. Die presentatie heeft mensen echt verrast! Daar valt namelijk zoveel over te vertellen.’

‘Mensen in beweging krijgen doe je vooral door praktische onderdelen toe te voegen aan het programma, dus hebben we workshops en masterclasses georganiseerd over hoe het onderling delen van data kan worden aangepakt, wetgeving en certificering rondom verschillende stoffen en duurzaamheid’, vervolgt Alies. ‘Het doel van de Fashion Transparency Summit is om alle partijen met de gezichten dezelfde kant op te krijgen – dat is geen makkelijke taak. Eye bood de structuur om dat allemaal in verschillende ruimtes aan te kunnen bieden zonder dat het logistiek ingewikkeld werd. Met een stukje vermaak door een drum act rondden we de dag in de grote filmzaal weer af.’

Leren van de professionals

In de 9 jaar dat Fashion Cloud bestaat, is de organisatie gegroeid naar 130 personen sterk. Alies: ‘We zijn een professionele organisatie en wilden dat weerspiegelt zien in ons evenement. Tegelijkertijd was dit voor ons de eerste keer dat we zoiets groots organiseerden. Het is dan waardevol om samen te werken met een locatie die weet wat ze doen en een stukje begeleiding kunnen bieden. De samenwerking is ons heel goed bevallen. Het team van Eye is heel praktisch ingesteld, denken mee waar nodig en zijn goed bereikbaar. Uiteindelijk waren we zelf ook onder de indruk en vooral heel blij met hoe alles is uitgepakt die dag. Een locatie zoals deze is toch wel even wat anders dan een hotel of een beurshal, dus hebben we Eye meteen weer geboekt voor de volgende editie van de Fashion Transparency Summit.’