Faber Audiovisuals zet hoog in tijdens ABN Amro TennistoernooiFaber Audiovisuals zet hoog in tijdens ABN Amro Tennistoernooi
Back Back Achter de schermen

Faber Audiovisuals zet hoog in tijdens ABN Amro Tennistoernooi

06 april 2018

‘The best of the three worlds: Live events, sports en corporate. Op niets minder dan die allerhoogste afwerkingsgraad zette Faber Audiovisuals in februari in tijdens de 45e editie van het ABN Amro World Tennis Tournament. 'Gedurende die 7 dagen komen corporate, live en sport samen. In alle drie willen we excelleren, in de combinatie ervan doen we er waar mogelijk nog een schepje bovenop', aldus Jeroen Boere van Faber Audiovisuals. Opdrachtgever Ahoy had daar opnieuw alle vertrouwen in. De onderlinge zakelijke relatie loopt dan ook al ruim 15 jaar. De data in 2019 zijn ondertussen trouwens ook al weer ingeboekt: 11 tot en met 17 februari.

Gedroomde winnaar

Prestigieus. Die term past in veel opzichten uitstekend bij het jaarlijkse topsportevenement in het Rotterdamse Ahoy. Prestigieus waar het de namen van spelers en winnaars door de jaren heen betreft. Prestigieus ook als je kijkt naar de kwaliteit en impact van dit tennistoernooi als netwerkevenement. Liefst 55.000 zakelijke gasten komen in die ruime week in het VIP-dorp over de vloer. Ze bezoeken de tientallen uitnodigende bedrijfspresentaties en stands, nemen deel aan seminars en presentaties en onderhouden zakelijke contacten onder het genot van premium kwaliteit catering. De wedstrijden worden gevolgd in speciale lounges. Nog eens ruim 70.000 tennisliefhebbers passeren de kaartcontroles op weg naar een tribuneplaats. De editie van 2017 trok zo zelfs een record aantal bezoekers: 122.846. Onder hen ook Koning Willem Alexander en Koningin Máxima, die de finale bezochten. Een wedstrijd die uiteindelijk geen wedstrijd zou worden: Roger Federer versloeg in amper 56 minuten zijn Bulgaarse opponent Grigor Dimitrov met 6-2 en 6-2. Daarmee kreeg het toernooi overigens wel de gedroomde winnaar.

Led boarding

Faber Audiovisuals leverde en installeerde onder meer tientallen led schermen een flypack, camera’s, play out apparatuur en een ENG-unit. 'Een innovatie was de plaatsing van led boarding rond het center court', vertelt Boere. 'In het verleden werd het speelveld omzoomd door houten of kunststof panelen of soms bedrukte doeken. Tussen de wedstrijden in werd de boarding nu ingezet voor commercials van het toernooi en voor allerlei grafische weer te geven elementen. Overigens: Bij voetbalwedstrijden zie je in principe continu beweging; dat kan bij tennis niet omdat het voor de spelers verstorend werkt.' Boven het center court werd een cube gehangen met aan acht zijden led schermen: vier grote en vier kleine. 'Daarop hebben we bijvoorbeeld met behulp van in eigen huis doorontwikkelde software real time wedstrijdscores grafisch kunnen weergeven. Maar ook beeld van Hawkeye, de officiële wedstrijdsoftware waarmee arbitraire beslissingen kunnen worden gecheckt is daarop doorgezet.'

Bongo Cam

Een visueel hoogstandje stond op het programma in aanloop naar de finale. 'DJ Afrojack zou een set draaien om het publiek op te warmen', vertelt Boere. 'Zijn booth was ingericht in de cube die speciaal voor de gelegenheid ook aan de onderkant van led panelen was voorzien. Tijdens de start van zijn show daalde de cube uit de nok tot pal boven de grond, terwijl een licht- en muziekspektakel over het enthousiaste publiek neerdaalde. We toonden ondertussen onder meer het logo van Afrojack op de panelen.' Op andere momenten buiten de wedstrijden is de cube ingezet om het publiek te entertainen: 'Bijvoorbeeld met de Bongo Cam, waarbij iemand uit het publiek in beeld werd genomen die moest meespelen met een percussiestuk. Hilariteit troef, want niets leuker natuurlijk dan jezelf op grootscherm te zien, terwijl je vergeet dat al die andere duizenden mensen vrolijk meekijken.'

Ervaren kernteam

Precies een week voor Ahoy de zaal inclusief nevenruimten oplevert aan de toernooiorganisatie meldt de crew van Faber Audiovisuals zich voor de opbouw. 'We kennen de locatie ondertussen natuurlijk wel. Toch worden alle tekeningen en draaiboeken elk jaar opnieuw gemaakt. Het toernooi ontwikkelt zich en de techniek ontwikkelt zich. Daarom niets dus op routine, ook al werken we nu al vele jaren met een vast kernteam op dit project. We pakken het desondanks elke keer weer aan alsof het de eerste keer is.' Ervaring is niettemin een cruciale factor in een foutloze en dus succesvolle prestatie namens Faber Audiovisuals. 'We hebben daarom ook dit jaar weer Marc Knobel als regisseur ingezet', aldus Boere. 'Marc kent het evenement tot in alle details. Hij is al een aantal jaren betrokken bij het evenement en heeft het mede helpen vormgeven tot wat het nu is. Hij weet precies wat er inhoudelijk komt kijken bij het spelen van een pot tennis, maar des te meer wat er precies tussen de tennispartijen in vertoond moet worden'.

Tevreden

Boere en zijn mensen kijken tevreden terug op de opnieuw meer dan geslaagde klus. 'Dit evenement is het summum van de fusie tussen corporate, live en sport. Zakelijk, qua uitstraling en in afwerkingsgraad van een zeer hoog niveau. Het laat in al zijn facetten zien waartoe wij als Faber Audiovisuals als multidisciplinair team in staat zijn.' 

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 38.178 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 38.178 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!