Faber Audiovisuals wil klanten ontzorgenFaber Audiovisuals wil klanten ontzorgen
Back Back Interview

Faber Audiovisuals wil klanten ontzorgen

23 november 2017

‘Onze meerwaarde zit in inspireren naast faciliteren’

Je kunt als facilitair bedrijf je opdrachtgever natuurlijk imponeren met een gedetailleerde technieklijst. Je kunt hem echter ook inspireren, hem laten zien hoe het event er straks uit zou kunnen zien. ‘Services in plaats van louter techniek’, zegt manager Corporate Solutions Arjen Kijk in de Vegte van Faber AV. ‘Wij zetten in op de meerwaarde die we kunnen toevoegen door vroegtijdig mee te denken over hoe het beoogde resultaat uit een event te halen.’

De integratie van Creative Technologie Holland – kortweg CT – eerder dit jaar gaf de activiteiten van Faber AV in de corporate markt een extra impuls. ‘De divisie is hiermee nog serieuzer en sterker geworden’, aldus Kijk in de Vegte. ‘Je ziet dat de verschillen binnen de marktsegmenten steeds groter worden. Tv, sport, live, corporate hebben alle hun eigen dynamiek en kenmerken en dus specificaties. In corporate zien we steeds meer behoefte aan technisch ontzorgen. Maar veel meer nog aan creatieve ondersteuning. En dat is precies zoals wij onze samenwerking met opdrachtgevers willen zien.’

‘Wat wilt u?’

Zeker opdrachtgevers in het corporate segment zijn telkens weer nadrukkelijk op zoek naar iets extra’s voor hun event. ‘Het moet namelijk toch altijd weer anders. En net weer mooier, boeiender, aantrekkelijker en verrassender dan de vorige keer’, weet Kijk in de Vegte. ‘Het gewenste eindresultaat staat meestal wel redelijk helder voor ogen. De onzekerheid zit hem in hoe dat resultaat te bereiken.’ Wat Faber AV betreft is dat geen kwestie van ‘een onsje spectaculaire techniek meer of minder’; techniek is middel, geen doel. ‘De vraag die we stellen is: wat wilt u? En hoe kunnen wij u helpen die vraag te beantwoorden? Ga er namelijk gerust maar van uit dat we technisch veel kunnen, heel veel. Voor een mooie show, een strakke productpresentatie of een in het oog springende beursstand, draaien we onze hand niet om. Wat we additioneel aanbieden is onze kennis en ervaring; onze creativiteit en ons inzicht in allerlei innovaties. Dat alles voedt het denkproces op weg naar dat ene unieke event voor die ene specifieke opdrachtgever.’

'Hoe kan het ook?’

Zonder daar strategisch expliciet op te koersen, leidde deze onderscheidende benadering voor Faber AV ondertussen ook tot een aantal preferred supplierships. Meest in het oog springende misschien wel de overeenkomst met de Beurs van Berlage, waar het bedrijf uit het Friese Sint Annaparochie huisleverancier is voor alle evenementen als het gaat om presentatie- en videotechniek, maar ook om aanvullende diensten als projectmanagement, content, staging en soms decor. Ampco flashlight is partner en neemt audio, licht en rigging voor haar rekening. Met de Beurs van Berlage is een uitermate veelzijdig bruikbare locatie verworven, waar Faber zich – desgevraagd – in creatief en technisch opzicht kan uitleven. Kijk in de Vegte daarover: ‘Van company meetings, congressen en exposities tot gala diners. Dat zijn, elk project weer, boeiende uitdagingen. Met als groot voordeel voor producenten, organisatoren en opdrachtgevers, dat wij de locatie door en door kennen en partijen die in de Beurs een event willen houden, dus optimaal kunnen bedienen.’ In creatief opzicht krijgt dat vorm via 3D-animaties, waarin Faber ideeën voor projectie, licht en inrichting voor klanten visualiseert. ‘Wat er allemaal aan techniek achter zit, is in de ontwikkelfase niet zo relevant. Het gaat om de impressie, het gevoel, zo kan het er uit zien. Dat helpt klanten doordenken en beslissen.’

‘Voor alles maatwerk’

Faber werkt niet alleen met vaste contracten voor locaties; diverse opdrachtgevers maken gebruik van haar diensten bij de realisatie van projecten voor onder andere BMW, Philips, Heineken, Aegon of Salesforce. ‘We beschouwen elke opdracht als een nieuwe, autonome klus. Ook al staat er meerdere keren dezelfde set. Er zijn immers altijd verschillende omstandigheden. Zeker kleinschalige events vereisen vaak meer aandacht. Of er 100 mensen in een compacte setting bijeen zijn, alles gefocussed op een spreker en zijn beelden. Of dat er 10.000 man tijdens een concert op megaschermen meekijken. Dat maakt veel verschil.’

‘Zo doen we dat’

Faber AV heeft niet alleen de directe klantcontacten over concrete projecten een andere dimensie gegeven. Ook buiten events en contracten om krijgt het begrip meerwaarde inhoud. ‘We hebben de Faber University opgezet’, vertelt Kijk in de Vegte. ‘Hierin organiseren we regelmatig workshops, waarin we de theorie en praktijk van ons vak met vertegenwoordigers van opdrachtgevers delen. Wat we proberen te bereiken, is dat we elkaar beter verstaan. Maar ook dat de deelnemers later zelf deze kennis weer kunnen benutten in hun rol binnen event planning, organisatie of productie.’ Zo krijgen huurders van apparatuur, opdrachtgevers uit het bedrijfsleven en van bureaus een halve dag uitleg over waar de evenementen techniek anno 2017 staat. Om daarna zelf te gaan stoeien met die techniek. ‘We richten een demo-ruimte in. Mensen kunnen zelf de ledschermen, projectie- en cameratechniek afregelen en bedienen, met uitleg en begeleiding van een technisch specialist Gewoon hands on, zelf ervaren wat er achter de schermen gebeurt. Zoals het op een later moment wellicht in hun opdracht, op hun locatie of via hun creatieve concept live gebeurt.’

Door > Henny Beijer 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!