Links Jasper Reijgers, rechts Matthijs BoersmaLinks Jasper Reijgers, rechts Matthijs Boersma
Back Back Interview

Faber Audiovisuals beleeft topjaar

26 oktober 2017

Familiebedrijf met multinationale allure

 

Never a dull moment in Sint Annaparochie. Of, in correct Fries: Nea in saai momint. Het bruist van activiteit daar aan de boorden van de Waddenzee. Een ingrijpende fusie, flinke organische groei, volop technische innovaties en ondertussen de dynamiek van ruim 2200 producties, zorgen voor een stormachtig 2017 bij Faber Audiovisuals. Hoogste tijd voor een update. Events.nl in gesprek met senior sales en marketing manager Jasper Reijgers en Matthijs Boersma, medewerker marketing en communicatie.

In de alleszins ingetogen ambiance van het bescheiden hoofdkantoor op een al even alledaags bedrijventerrein, verhalen langs de wanden talloze kleurenfoto’s van spectaculaire events, waar LED-producten van Faber voor impact zorgden. Borsato in het Gelredome, MTV Awards in Rotterdam, Groots met een zachte G in Eindhoven. Stuk voor stuk audiovisuele hoogstandjes, made in Friesland.

Ondernemend mensenwerk

Toch, opmerkelijk en tegelijk typerend: Reijgers begint zijn verhaal niet met de successenlijst. En ook die vele in het oog springende juweeltjes uit het portfolio blijven nog onbesproken. Het gaat eerst en vooral over mensen, over het team en over de mentaliteit van de crew bij Faber AV. ‘We hebben, ondanks dat we eigendom zijn van het Amerikaanse NEP Worldwide Network, gelukkig nog altijd veel van het familiebedrijf dat we van oorsprong zijn’, vertelt hij. Cees-Jan, die Faber senior opvolgde toen die stopte met zijn verhuurbedrijf voor beeld en geluid, en zijn vrouw Minke, zijn nog dagelijks op de werkvloer te vinden. ‘Zij zijn ondernemers pur sang en zich zeer bewust van het belang van goed personeelsbeleid. Dat geldt zeker in deze branche; als je alleen maar naar je baas gaat om te werken, dan ben je hier niet op je plek.’

Korte lijnen

Reijgers weet dat die mentaliteit cruciaal is in klantcontacten. En ook dat daarmee een stevig fundament ligt onder Faber Audiovisuals zoals het er nu voor staat. Een paar cijfers. In Nederland is het bedrijf marktleider in verhuur van LED-schermen en realisatie van audiovisuele totaalproducties. De capaciteit overstijgt ondertussen de 14.000 vierkante meter LED. Alleen al voor boarding rondom voetbalvelden in de eredivisie zijn liefst 32 complete systemen beschikbaar. Er wordt met ruim 140 man vast personeel gewerkt vanuit vestigingen in Nederland, Duitsland, Dubai en de Verenigde Staten. ‘Toch blijven we alert op een werkbare structuur, verdeeld in sales, projectmanagement, warehouse en office', zegt Reijgers. 'Korte lijnen waren en zijn cruciaal voor onze manier van werken. Onze opdrachtgevers doen altijd zaken met één contactpersoon.’

Hetzelfde DNA

Begin dit jaar nam NEP de Avesco Group over, dat eigenaar was van Creative Technology Holland, het voormalige Jongenelen uit Roosendaal. ‘De activiteiten in Nederland zijn samengevoegd onder het management van Faber. Dat kon ook heel goed, omdat we voorheen, ondanks dat we misschien op papier concurrenten waren, beide toch vaker in verschillende markten opereerden. CT bracht daarnaast specifieke deskundigheid op de corporate markt in, onze kracht ligt vooral in live events. En waar wij sterk zijn in grote displays, was CT weer verder in softwaremodules en datamining. Overall vulden elkaar heel goed aan, dat hadden de beslissers dus goed gezien’, analyseert Reijgers de fusie. ‘Alle hardware is wel naar Friesland gekomen. Voor de integratie van de medewerkers hebben we de tijd genomen. Dat verliep uiteindelijk heel soepel, misschien ook wel omdat je in dit vak toch allemaal over hetzelfde DNA beschikt.’

Concepten visualiseren

In dat DNA zit bij Faber vooral ook de ambitie om opdrachtgevers te helpen in de creatieve ontwikkeling van hun wensen en ideeën. Matthijs: ‘De ultieme vraag is: wat wil de klant bereiken? We denken mee vanuit het doel en kijken dan welke technische audiovisuele mogelijkheden er zijn om het beoogde effect te sorteren. Ons voordeel is dat we de techniek tot in perfectie beheersen en dus vanuit kennis en ervaring kunnen aangeven of iets voor die bepaalde klant werkt.’ Om het voor de opdrachtgever voorstelbaar te maken, beschikt Faber over speciale presentatiesoftware. ‘We kunnen de klant op basis van animatie laten zien hoe het er uit kan zien. Dat versterkt voor hem de beleving die je met een creatief voorstel voor ogen hebt.’

Bomvol portfolio

Wat het gesprek onvermijdelijk brengt op de lange lijst van grote en kleinschalige projecten. ‘Natuurlijk spreken de grote namen aan: Lowlands en Pink Pop, Volvo Ocean Race, de concerten van Robbie Williams en de Toppers, Americas Cup en Digital Dutch. En ook de beurspresentaties van Deutsche Telecom en BMW waren in alle bescheidenheid hoogstandjes’, somt Boersma op. ‘Maar we zijn net zo trots op alle events van PWC, Unilever en de seminars en bijeenkomsten die we voor FrieslandCampina, klant van het eerste uur, verzorgen. Onze opdrachtgevers moeten weten wat ze aan ons hebben. Daar willen we ze steeds opnieuw van overtuigen in de manier waarop we ons werk doen.' Aansprekend succesvol voorbeeld in dat verband is het contract per 1 januari van dit jaar als preferred supplier in de Beurs van Berlage.

Door > Henny Beijer
Op de foto > links Jasper Reijgers, rechts Matthijs Boersma

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!