EventSummit en Skanna koesteren partnershipEventSummit en Skanna koesteren partnership
Back Back Interview

EventSummit en Skanna koesteren partnership

22 februari 2018

Arjen Lemstra en Skander Rana wilden het beter

 

Ze delen hun eigenwijsheid en hun ondernemersgeest. En beiden wisten, dat wat ze in hun dagelijkse werkzaamheden zagen, anders kon. En dan vooral beter. Arjen Lemstra en Skander Rana. De een medeoprichter van EventSummit, de ander eigenaar van Skanna Horeca Uitzendbureau. Geen wonder dat het klikte toen de twee elkaar jaren geleden in het vak tegen het lijf liepen. Sindsdien werken ze samen, voelen ze zich zakelijk partners en tonen ze zich ambassadeurs voor elkaars business.

Netwerken en verbinden

Het is razend druk op de EventSummit 2018. De 12.000 vierkante meter beursvloer in de Amsterdamse RAI wordt donderdag 15 februari bezet door 525 exposanten. ‘Dat waren er liefst 125 meer dan vorig jaar’, meldt een trotse Lemstra, die en-passant nog wel even gezegd wil hebben, dat het aantal bezoekers 50 procent hoger is uitgekomen dan tijdens de vorige editie, destijds in Rotterdam. Lemstra had het er maar druk mee. Arjen is alom aanwezig in de paden en rond de stands. Hij is van de operations. En daar ligt ook zijn hart: netwerken, praten met collega’s, verbindingen leggen. Tijdens een van die vele bevlogen gesprekken maakte hij kennis met Skander Rana, de man die besloot gastvrijheid nieuwe invulling te geven.

Levensmotto als leidraad

‘Skander was zelf als ambulant werkzaam voor de Beurs van Berlage’, schetst diens huidige rechterhand en manager Ninke Hordijk de voorgeschiedenis. ‘Hij zag hoe het er toe ging en vond dat dit anders kon, beter. Hij miste de essentie van wat gastvrijheid is, moet zijn ook. Gastvrijheid is geven met warmte, dat is zijn motto.’ De bron voor die visie ligt in Skanders jeugd in Pakistan, waar hij als tiener optimale gastvrijheid genoot bij hem tot dan toe onbekende familieleden. Hun huis werd zijn huis. Skander droeg het mee in zijn hart, tot hij er zijn uitdaging in vond die belofte waar te maken door gastvrijheid uit te dragen in de horeca. De rest is geschiedenis: Skander startte in 2005 Skanna Horeca Uitzendbureau. De Beurs van Berlage werd zijn eerste opdrachtgever. Anno 2018 telt de organisatie 7 vestigingen in Nederland, werken er full time 20 mensen op Skantoor en telt het bestand zo’n 700 Skanezen.

Gastvrijheid is een houding

‘Ja, zo noemen ze hun mensen, Skanezen’, herhaalt Arjen met een glimlach. Maar dat is allerminst ondoordachte gekkigheid. Want, zegt hij: ‘Ze onderscheiden zich echt in hun manier van werken en in het type medewerkers dat ze in projecten inzetten. Verreweg de meesten stralen de filosofie van het bedrijf ook echt uit.’ Het is haast iets van trots, van erbij mogen horen. Hordijk: ‘Wij geloven dat in alles het uitstralen van gastvrijheid het belangrijkste is in dit vak. Wij zijn er ook van overtuigd dat gastvrijheid niet is aan te leren. Het is geen kunstje, het is een houding. Daar hechten we dus ook waarde aan in de werving van onze ambulanten.’ Skanna vindt ze vooral onder studenten. Die hebben veelal van horen zeggen hoe het toegaat en wat het werk inhoudt. ‘Vanaf het eerste contact observeren we en kijken we hoe de kandidaat zich presenteert. Als gezegd he, gastvrijheid is een houding; dat heb je of dat heb je niet.’ Eenmaal aan boord blijkt de waardering die de Skanezen ervaren een belangrijke bindende factor te zijn. ‘We zien dat de huidige generatie daar meer en meer aan hecht. Bovendien dragen we met onze trainingen en begeleiding bij aan het ontwikkelen van leiderschap skills van onze mensen.’

Vertrouwen als basis

Lemstra treedt naar eigen zeggen zonder aarzelen op als ambassadeur voor Skanna: ‘Kijk, ik zie natuurlijk hoe ze bij ons werken. Tijdens de EventSummit vertrouwen we aan hen de verzorging van onze exposanten en relaties toe. Dat geef je niet lichtzinnig uit handen.’ Lemstra’s ervaringen zijn louter positief: ‘Ze komen hun afspraken na, dat vind ik cruciaal. Daarmee verdien je vertrouwen.’ Hij kan het weten; ook zijn eigen onderneming is gebouwd op vertrouwen. Vertrouwen dat de branche in hem had toen hij zich – net als Skander – stoorde aan de toenmalige realiteit. In zijn geval rond beurzen. Lemstra en Bots stoorden zich mateloos aan de volledig verstoorde prijs-kwaliteitverhouding en het gebrek aan aantoonbaar rendement. Ze bedachten een eendaags beursconcept waarin exposanten op basis van gelijkheid deelnamen. Dus niet de impact van de stand of de grootte van het budget was leidend, maar het inhoudelijke verhaal.

Ondernemers pur sang

Dat was in 2009. Nu, 9 jaar later, staat EventSummit op de kaart. En heeft Skanna zich ontwikkeld tot een van de toonaangevende aanbieders van horeca personeel in de branche. Twee innovaties, voortgekomen uit de ambitie en overtuiging van ondernemers pur sang. Event professionals met een eigenwijze visie. ‘We zijn naast samenwerkingspartners ook persoonlijk bevriend geraakt’, zegt Lemstra. ‘We hebben, waar het onze kijk op zakendoen betreft, inderdaad veel gemeen. En we houden allebei van een goed glas wijn, dat we dan ook graag met elkaar drinken als we onszelf daar de tijd voor gunnen’, bekent hij. Dat is overigens misschien nog wel een dingetje; beiden zijn immers nog te gepassioneerd om de event hectiek van alle dag zomaar los te kunnen laten.

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!