Rutger Bremer, mede-oprichter van Momice legt uit: ‘We hebben deze tool ontwikkeld voor eventmanagers omdat er nog geen alles-in-1 tool bestond die zij zelf eenvoudig konden beheren. De eerste versie hebben we gebouwd op basis van onze eigen ervaringen. Er zijn veel verschillende type events, met ieder specifieke behoeftes. Door te luisteren naar de behoefte van onze gebruikers hebben we de functionaliteiten in de tool uit kunnen breiden waarmee we nu veel verschillende type events ondersteunen’.
Live events
Tijdens de evaluaties merkte het Momice-team dat de gebruikers graag ook met elkaar wilden brainstormen over het gebruik van de tool. Bremer: ‘Daarom organiseren we nu elk kwartaal een Live Event om gebruikerservaringen te delen. Tijdens de Live Events bespreken we met de gebruikers de bestaande functies en hoe deze te optimaliseren. Ook stemmen zij over nieuwe functionaliteiten. De functie met de meeste stemmen komt bovenaan de wishlist. Bremer: ‘Ik vind het fantastisch dat onze klanten zo betrokken zijn bij de ontwikkeling. Het enige dat ik hoef te doen is luisteren naar hun behoeften en die vervolgens op eenvoudige wijze in de tool verwerken.’
Co-creatie
‘Fijn dat er naar de gebruikers wordt geluisterd,’ vindt early adopter Sven Pechler, commercieel manager van Topsport Amsterdam. ‘Ik wilde heel graag onze mailings mooier maken en effectiever gebruiken. Na mijn feedback richting Momice kan ik nu de mailresultaten (aangekomen, bounces, geopend en geklikt) van elke verzonden mailing inzien en ook de achtergrondkleur van mijn mailings bepalen.’ Pechler was vanaf de eerste kennismaking, tijdens het Sportgala van Amsterdam 2013, enthousiast. ‘Vroeger moest je elke reactie op een uitnodiging verwerken in Excel. Dat betekende enorm veel handelingen en kostte dus veel tijd. Ook fijn: je kunt alles zelf wijzigen in Momice en bent niet afhankelijk van een IT-afdeling.’
Client funding
Naast het meedenken over nieuwe functionaliteiten, betalen klanten ook mee aan de ontwikkeling. Bij een aantal functies zijn de kosten over meerdere klanten verdeeld. Op deze manier voldoet de tool sneller aan de behoefte van de gebruikers. ‘Dit noemen we client funding’ aldus Bremer. Een goed voorbeeld van client funding is een nieuwe functie in 2.0 versie. ‘Een van onze klanten organiseert veel events over de hele wereld met internationale bezoekers. De bezoekers hebben tijdens hun reis of in het buitenland niet altijd een internetverbinding. Onze klant wilde ze toch van alle eventinformatie voorzien zonder er een app voor te hoeven downloaden. We hebben het nu mogelijk gemaakt om de eventwebsite te bekijken, zonder dat daar een internetverbinding voor nodig is. Hiermee is Momice de eerste webapplicatie die ook offline te gebruiken is.’
Wordt vervolgd…
Momice is met 18 maanden nog een jong bedrijf, maar biedt nu al voor veel grote bedrijven de nieuwe standaard van eventcommunicatie aan. Bremer: ‘Voor m’n gevoel zijn we nog maar net begonnen. Door te blijven luisteren naar onze gebruikers willen we een zo efficiënt mogelijke communicatietool ontwikkelen voor iedere eventmanager’.