Back Back Nieuws

EventCase funda – fundament ’16 in SugarCity

30 mei 2016

Overal en elke dag vinden er noemenswaardige events plaats, georganiseerd door de krachtige Nederlandse evenementenbranche. Tevreden opdrachtgevers die hun doelstelling bereikt hebben, gasten die met een blijvende herinnering naar huis gaan en bureaus en locaties die terug kunnen kijken op een succesvol geproduceerd evenement. Wij vinden het de moeite waard om die events – klein, groot, met een kenniselement of juist fun, spraakmakend, intiem of spectaculair – een plek te geven op Events.nl in de rubriek EventCase.

fundament ’16
Deze keer gaan we dieper in op een event van funda: fundament ’16, dat onlangs plaatsvond in SugarCity in Halfweg en geproduceerd werd door Bureau voor Reuring. Zowel Janine Bekker van funda, Christine van Dalen van het Bureau voor Reuring als Denise Schimmel van SugarCity geven insights over dit evenement, zodat de branche meer te weten kan komen over deze case.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Naam evenement » fundament’16
Soort evenement » 
Relatie-evenement
Opdrachtgever » funda, Janine Bekker
Evenementenbureau » Bureau voor Reuring, Christine van Dalen
Locatie » SugarCity, Denise Schimmel
Datum evenement » 12 mei
Doelgroep » 
NVM Makelaars & medewerkers
Aantal gasten » 800

We vragen aan Janine Bekker wat de aanleiding van het evenement was en hoe de briefing er uitzag:
‘In 2016 bestaat funda 15 jaar. Dé reden om samen met onze klanten en oprichters (de NVM) ons jubileum en de samenwerking te vieren. Het jaarlijkse funda klant event ‘fundament’ heeft driemaal succesvol plaatsgevonden. Er staat letterlijk een sterk fundament. Nu is het tijd voor vernieuwing. Dit past bij de huidige thema van funda: ‘Funda vernieuwt. Vernieuw mee’. Fundament’16 vraagt om een andere invulling en beleving. Het overgangsjaar naar een nieuw concept.’

‘De briefing zag er zo uit: fundament’16 staat in het teken van het 15-jarig jubileum van funda. Creëer binnen het thema ‘Vernieuw mee’ een sterke, verrassende compacte inhoudelijke component met een feestelijke afsluiting op een bijzondere locatie. Met een impactvolle boodschap die de kern raakt van funda en de doelgroep meeneemt de toekomst in, maar ook raakt in de huidige tijd.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Christine van Dalen geeft haar toelichting op het voortraject:
‘Het Bureau voor Reuring werkt sinds twee jaar samen met funda. Voor fundament’16 zijn we in een vroeg stadium met elkaar in gesprek gegaan om een sterk concept te kunnen ontwikkelen, op basis van de gedetailleerde briefing. En met succes want vervolgens hebben we in nauwe samenwerking met de klant het evenement verdere invulling gegeven.’

Christine, kun je het concept voor ons omschrijven?
‘Met het oog op het 15-jarig bestaan van funda in 2016 lag de focus voor het concept op 15 jaar vooruitblikken, passend bij ‘funda vernieuwt, vernieuw mee!’. Geïnspireerd op het thema X, waaronder wereldwijd de nieuwste (technologische) innovaties en creaties worden ontwikkeld, bouwden we het concept rondom technology, labs, cyber, en innovaties. Een programma met onder andere Bas Lansdorp van Mars One, Generaal Berlijn over cybersecurity en een live uitzending van gadgetprogramma BrightTV inspireerden we de makelaars op diverse onderwerpen gericht op de (woon)toekomst. Zowel in de catering als in de activiteiten tijdens de borrel werd het thema tot in detail doorgevoerd.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

We zouden ook graag een inkijkje hebben in hoe het evenement georganiseerd werd, Christine van Dalen geeft hierover meer inzicht:
‘Binnen het Bureau voor Reuring stellen we per project een team samen. Vervolgens gaan we op zoek naar relevante partners om het event tot uitvoering te kunnen brengen zoals we het bedacht hebben. Dit keer was de catering in handen van MPS, die weer op hoog niveau met ons hebben meegedacht. Denk aan ‘Freaky Food’ zoals Cryo Cooking (omgekeerd frituren), Electric Food (je smaakpapillen onder stroom) en rondzwevende obers. Het eyecatching projectiescherm in de vorm van het funda logo, en de gehele technische productie, kwam bij Coen Sipkes van NEOC vandaan. Met deze partners, maar ook met Delight voor het meubilair en de locatie hebben we door middel van teamwork een gaaf eindresultaat neer kunnen zetten.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

En dan de keuze voor SugarCity… Janine Bekker licht deze toe:
‘De afgelopen drie jaar waren we met ons concept gebonden aan locaties met een grote capaciteit op plenair- en breakout-niveau. Dit jaar waren we vrijer, gezien de invulling. Voorwaarde was een goed bereikbare locatie (OV en parkeren) waar een echte beleving tot stand kan worden gebracht. SugarCity is een ruwe locatie met een mooi verhaal en had de juiste ingrediënten in zich voor een geslaagde en memorabele experience.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Denise Schimmel van SugarCity vertelt hoe het fundament ‘16 tot zijn recht kwam in de locatie:
‘funda had de eer om als eerste de nieuwe basisverlichting te gebruiken in de Middenfabriek. De verlichting accentueerde alle verdiepingen waardoor de locatie nóg beter tot zijn recht kwam en de originele industriële details goed zichtbaar waren. Tijdens het event konden gasten onder meer genieten van een waanzinnige lasershow, hiervoor hebben wij speciaal alle ramen in de Middenfabriek verduisterd. De moderne aankleding stond in mooi contrast met de grote en rauwe Middenfabriek, dat werd verzorgd door MPS | Martinair Party Service. Die uitstraling sloot enorm goed aan bij de sfeer van het evenement.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Eerlijk, er waren toch ook wel valkuilen of learnings?
Denise Schimmel: ‘Vanwege de constante ontwikkelingen is geen dag hetzelfde en doet zich wel eens iets voor. Het team van SugarCity Events is niet anders gewend dan dit direct op te lossen. Een last-minute verhuizing en haperende goederenlift heeft ons dan ook niet weerhouden.’

‘Overigens hebben we veel positieve feedback ontvangen van bezoekers die onder de indruk zijn van de Middenfabriek, dit was onder andere goed te volgen op diverse social media-kanalen. Ook de opdrachtgever was zeer tevreden over het behaalde resultaat van het evenement.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Wat zou je nog meer willen vertellen over fundament’16?
Denise Schimmel: ‘Een mooie toevoeging op het gebied van beleving was de Space Experience, een bijzondere attractie waarin je beleeft hoe een reis in de ruimte voelt. Een mooie link naar de spreker uit het plenaire programma. Zo was het programma weer rond.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!