Eventbrite helpt succes events te vergrotenEventbrite helpt succes events te vergroten
Back Back Achter de schermen

Eventbrite helpt succes events te vergroten

26 juni 2017

De tijd dat je ongeduldig bij de brievenbus op je kaartjes voor dat ene concert wachtte, is al jaren voorbij. Terwijl tien jaar geleden de meeste mensen nog hun best moesten doen om internet in de vingers te krijgen, voorzag een klein aantal welke toepassingen deze online wereld met zich meebracht. Frans Jonker bijvoorbeeld. Samen met zijn toenmalige compagnon Ruben Meiland stond hij aan de wieg van online ticketing en inmiddels is hij General Manager Continental Europe bij Eventbrite, het grootste event technology platform van de wereld.

Frans: ‘Wij beheerden destijds een online platform voor muziek, Beatfreax. Er werden steeds meer festivals en dance events georganiseerd en daardoor hadden we veel contact met evenementorganisatoren. Zo ontstond het idee om vanuit ons platform online ticketing te ontwikkelen. Dit was het begin van Ticketscript.’ Een online start-up die veel succes oogstte met deze innovatieve ontwikkeling.

Evenementorganisator kan events laten groeien

Begin dit jaar is Ticketscript overgenomen door het Amerikaanse Eventbrite. ‘Beide bedrijven hebben een hele gelijkwaardige achtergrond. We zijn in dezelfde tijd gestart, ontstaan uit dezelfde ideeën, maakten parallel aan elkaar dezelfde groei door met in verschillende markten soortgelijke doelstellingen. Wij willen er namelijk voor zorgen dat de evenementorganisator het heft in eigen handen neemt en zelf in staat is om de kaartverkoop te managen, de data daarvan te verzamelen en op basis daarvan de juiste beslissingen te nemen om de events te laten groeien.’ Waar Ticketscript de Europese events en (elektronische) muziek markt veroverde, maakte Eventbrite naam in andere werelddelen. ‘Toen we elkaar ontmoetten, konden we niet anders concluderen dan dat we onze klanten samen een nog beter product en een nog betere service kunnen bieden.’

Kennis creëren op basis van big data

Het Eventbrite platform genereert heel veel data. ‘Door deze data te analyseren kunnen we de eventorganisator helpen om betere beslissingen te nemen, om het event te laten groeien of de kwaliteit ervan te verbeteren. De evenementorganisator kan de data van het event analyseren. Maar Eventbrite kan natuurlijk op basis van de gezamenlijke ‘big’ data meer algemene kennis creëren en delen met de evenementorganisatoren op ons platform. Big data geeft inzicht in patronen en trends. Je kunt er bijvoorbeeld mee achterhalen wat de optimale tijd is om te starten met de kaartverkoop voor je event. Ook kun je zien hoeveel invloed campagnes hebben op de kaartverkoop. Data is de sleutel tot succes. Hoe groter het platform, hoe relevanter en dus waardevoller de data is.’

Succesvoller met meer en betere tools

Frans is enthousiast over de mogelijkheden die het Eventbrite platform biedt. ‘Dit platform is in de afgelopen 10 jaar enorm uitgebreid. Dagelijks houden meer dan 100 developers zich bezig om dit platform verder te ontwikkelen en toegevoegde waarde te creëren in de vorm van product features en aanvullende services. De sterke combinatie van Eventbrite en Ticketscript leidt nu al tot verbetering op dit gebied. Een ontwikkeling die continu doorgaat, doordat we onze kennis delen. Op basis daarvan kunnen we evenementorganisatoren meer en betere tools blijven bieden, om hen te helpen nog succesvoller te zijn.’

Mobiele ervaring

Frans benadrukt het belang van state of the art technologie voor het Eventbrite platform. ‘Onze technologie is heel erg gericht op mobiel gebruik, voor zowel de eventmanager als de consument. Het sluit naadloos aan op de mobiele ervaring die zij zoeken. Een organisator is geen kantoormens, maar vaak onderweg. Via onze app Eventbrite Organizer heeft de eventmanager altijd toegang tot de belangrijkste tools en rapportages.’

Eventbrite biedt een scala aan producten voor events; kaartverkoop op allerlei manieren, promotietools en de mogelijkheid om campagnes te koppelen aan de kaartverkoop. ‘Daarnaast is het ook mogelijk om de toegang door middel van RFID technologie te laten verlopen. Dus bezoekers krijgen geen toegang tot het event door het scannen van barcodes, maar door middel van een bandje of kaart, voor een optimale beleving. Daarnaast kan er ook gebruik gemaakt worden van een volledig ontwikkeld kassasysteem op het platform, zodat tickets aan de deur verkocht kunnen worden.’

Toekomstmuziek

Over de ambitie van Eventbrite: ‘Alleen al in Europa hebben Ticketscript en Eventbrite vorig jaar gezamenlijk 35 miljoen tickets verwerkt, was de omzet voor Eventbrite klanten 500 miljoen euro voor 1 miljoen events; variërend van kleinere workshops en meetups tot grotere festivals en dance events. Eventbrite is in Europa dan ook de grootste ticketing organisatie in het aantal events. Eventbrite wil groeien door zich te richten op zakelijke events als vakbeurzen, congressen, seminars en workshops en muziek events, zoals festivals, poppodia en concerten. Een brede markt waarvoor het Eventbrite platform veel toegevoegde waarde levert. ‘Door een veelheid aan functionaliteiten is op het Eventbrite platform alles aanwezig wat zowel een zakelijk als een muziek event nodig heeft.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!