Event 2017Event 2017
Back Back Dossier

Event 2017: een vaste waarde door veel vernieuwingen

27 maart 2017

Er zijn drie zekerheden in het leven. Je wordt geboren, je gaat dood en elk jaar is de beurs Event. Altijd in het voorjaar, immer in Jaarbeurs Utrecht. Of het crisis is of hoogconjunctuur, Event is telkens goed voor zo'n 175 tot 250 deelnemers en zo'n 7000 bezoekers. Al negentien jaar lang.

Dit jaar is Event op 12 en 13 april. Het woord 'beurs' doet eigenlijk te weinig recht aan Event. Het concept komt steeds meer los van de traditionele rolverdeling tussen exposanten en bezoekers, tussen de eventbranche en zakelijke opdrachtgevers, tussen aanbieders en vragers, tussen verkopers en kopers. Event 2017 beweegt mee op de golven van de tijd. De insteek is vooral om toegevoegde waarde te bieden en de branche naar een hoger kwaliteitsniveau te brengen, vertelt beursmanager Marc Liethof, van het organiserende Eventex. De pay off is 'Altijd een goed idee!'

Beste Idee Award 2017

Die slogan krijgt onder meer gestalte via de Beste Idee Award 2017, die tijdens de tweede beursdag wordt uitgereikt. Dat is de prijs voor de meest innoverende eventmakers van Nederland. Van Nederland, dus de award beperkt zich niet tot beursdeelnemers- of bezoekers. Iedereen kan zijn of haar nieuwe idee of innovatie promoten; exposanten, bezoekers en niet-exposanten. Meedoen is gratis. Tijdens de Awardshow op 13 april wordt de winnaar bekendgemaakt door een vakjury onder leiding van Sjoerd Weikamp (Eventbranche). Tot 20 maart konden eventmakers hun innovaties indienen, in drie categorieën: Culinair: Sfeer & Smaak, Interieur: Creatie & Design en Audiovisueel: Online & Techniek. Op 30 maart worden de nominaties bekendgemaakt en tijdens de tweede beursdag worden de winnaars per categorie, de hoofdwinnaar en de winnaar van de publieksprijs onthuld. Naast een wisselbeker is er voor de overall winnaar roem en vooral heel veel media aandacht. Info: event.nl/beste-idee-award-2017.

CreatieLab en Inspiration Park

Er zijn nog meer vernieuwingen: bij binnenkomst op de beursvloer worden gasten op een ludieke manier ondergedompeld in een minuutje inspiratie. Bij de entree zijn plekken waar de gasten vrolijke ideeën kunnen opdoen om evenementen nog leuker te maken. Bijvoorbeeld door een minuutje creatie, een minuutje design of een nieuwe smaakbeleving in zestig seconden.
Inspiratie kunnen gasten ook opsnuiven in het Inspiration Park. Op het snijvlak van de beurshallen 7 en 8 is er vernieuwend entertainment: van hoogwaardig straattheater en spectaculaire dansacts tot ludiek entertainment en talentvolle artiesten.

Content Village

Toegevoegde waarde en hoogwaardige content is te vinden in de Content Village. Een keur aan sprekers vertelt over relevante onderwerpen: Jordi van de Bovenkamp, Neerlands grappigste twitteraar, deelt z'n visie over contentmarketing. Bas Hoogland, voormalig directeur van Landall Greenparks, spreekt over gastvrijheid en hostmanship. Christian Cromme gaat in op toekomstige technologische trends en het juiste moment om op die trends in te stappen. Bekijk hier het volledige kennisprogramma.

  • Beleving en inspiratie
    Beleving en inspiratie
  • Kennisoverdracht en communicatie
    Kennisoverdracht en communicatie
  • Netwerken en verbinden
    Netwerken en verbinden
  • Exposeren
    Exposeren

Vier kwadranten

De exposanten presenteren hun bedrijf of nieuwe product op diverse manieren: de een via een grote presentatie, de ander in een kleine standruimte. Ook voor een bescheiden budget is er standruimte te bemachtigen. En niet eens op 'slecht zichtplekken'. Dertig aanbieders, die een kleine ruimte hebben afgehuurd, krijgen een prominente plek, centraal op de beursvloer. Net als vorig jaar is de beurs verdeeld in vier kwadranten: Kennis & Content, Online & Techniek, Creatie & Design en Sfeer & Smaak.

Het blijft opmerkelijk dat de beurs Event vrijwel twee decennia lang alle stormen heeft doorstaan: zoals twee economische crises en het onderhuidse gemor van sommigen dat het beursconcept niet de juiste doelgroep zou aantrekken, zoals inkopers met beslissingsbevoegdheid uit het bedrijfsleven en van overheden. Marc Liethof licht dit toe: 'We hebben in twee decennia een hechte community opgebouwd. Exposanten steken echt niet elk jaar geld in een beursdeelname als dat niets zou opleveren. Deelnemers denken na over doelstelling en rendement. Voor de een draait het om opdrachten, de ander wil een nieuw product lanceren, awareness vergroten of relaties onderhouden. Alles staat of valt met een goede beursstrategie: zo stond de Fletcher Hotel Groep hier vorig jaar met een uiterst effectieve stand. De super getrainde beursmedewerkers haalden veel orders binnen. Als beursorganisator denken wij graag mee met exposanten over een effectieve strategie. En wat de inkopers betreft: een aantal loopt graag anoniem rond en doet zijn badge af, om ongestoord over de beursvloer te kunnen struinen'. 
Beursbezoek is gratis bij tijdige aanmelding. En voor de exposanten; er is een grote keuze aan deelname vormen, met dito mogelijkheden voor branding. Een aanrader!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!