Erik Peekel: mijn strijd om mijn hoofd boven water te houdenErik Peekel: mijn strijd om mijn hoofd boven water te houden
Back Back Interview

Erik Peekel: mijn strijd om mijn hoofd boven water te houden

15 april 2020

‘Eigenlijk zijn we weer een beetje start-upje aan het spelen, zo voelt het tenminste’, vertelt Erik Peekel van Aaaaha! Bureau voor Live communicatie. Ook hij voelde onzekerheid na alle maatregelen, maar besloot al heel snel niet in die shock fase te blijven hangen en vooral aan de slag te gaan. ‘Ik ben net als iedereen zoekend naar de beste mogelijkheden en wil graag met mijn opdrachtgevers meedenken en ze zo helpen.’ En eigenlijk gaat dit heel goed! Met zijn collega’s blies hij een plannetje uit 2012 nieuw leven in en helpt zijn opdrachtgevers nu met het vertalen van hun live evenementen naar interactieve webinars.

  • Erik Peekel: mijn strijd om mijn hoofd boven water te houden

Webinars

‘Niet stilstaan, juist nú wil je relevant zijn. Dat houd ik mezelf en mijn opdrachtgevers in volle overtuiging voor: ga uit van je kracht en blijf je verhaal vertellen’, vertelt Erik Peekel over zijn strijdlust na het initiële gevoel van ongeloof over deze nieuwe werkelijkheid. Dat vertellen van je verhaal, daar helpt Aaaaha! Bureau voor Live communicatie zijn opdrachtgevers graag mee. ‘In 2012 ging ik voor het eerst aan de slag met webinars omdat ik dacht en nog steeds denk dat het een mooie aanvulling kan zijn op een live-evenement’, vertelt Erik Peekel. Acht jaar geleden bleek de markt nog niet klaar voor de stap om online aan de slag te gaan, maar inmiddels worden we flink in het diepe gegooid door de Coronacrisis. ‘We hebben ons product fijngeslepen en helpen nu om evenementen te vertalen in onlineprogramma’s. Een webinar kan in deze tijd een mooie manier zijn om toch in contact te blijven met je doelgroep. Je kunt het gedrag van je kijkers sturen door ze op polls te laten reageren en hun gevoel en reacties peilen waardoor je veel interactie krijgt.’

Aanvulling op live

Maar we zijn toch allemaal overtuigd van het belang van livecommunicatie? Erik: ‘Ik snap dat mensen het gebruik van webinars een beetje eng vinden, maar ik zie het nu als een mooie mogelijkheid om te onderzoeken, en ná de crisis als een mooie aanvulling op. Een webinar is bijvoorbeeld perfect in te zetten als bezoekerswervingstool. Je keynotespeaker kan voorafgaand aan je evenement de interactie aangaan met de bezoekers via een webinar. Wat je bereikt: de belangstelling is aangewakkerd, mensen willen meer, melden zich aan voor je evenement én je weet precies waarin je doelgroep geïnteresseerd is door de data die je hebt verzameld in de polls.’

Activatie

‘Ook merk ik regelmatig dat er zó veel goede ideeën en energie loskomen tijdens een live-evenement, dat het zonde is om daar niet meer mee te doen’, zegt Erik. ‘Bij kennisevenementen is dat naderhand zelfs vaak de belangrijkste vraag: wat gebeurt er met deze informatie, hoe zetten we de nieuwe kennis in? Activatie, daar is een webinar is heel geschikt voor. Weer live samenkomen is dan wat veel, maar online doorpraten kan wél. Zeker bij grote evenementen die eens in de zoveel tijd worden georganiseerd, is het goed om tussendoor weer een impuls te creëren voor je volgende evenement. Zo is dit idee ook na de crisis van waarde.’

Eventprofessional

‘Juist in deze tijd kan de eventprofessional zich onderscheiden door proactief te adviseren over online evenementen’, volgens Erik. ‘Nu veel mensen thuiswerken is er behoefte aan een gevoel van verbondenheid. Daar moet je iets mee, maak bijvoorbeeld een online talkshow met veel interactie en ingezonden filmpjes. En nu je niet met een stand op een vakbeurs kunt staan, kun je wel een goede online expertsessie of innovatieshow organiseren. Het gaat niet zozeer om de technologie, maar in de eerste plaats om het concept. Dat is juist de kracht van de eventprofessional!’

Door > Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!