27 januari 2017

Een event promoten: de middelen

Rubrieken

Het organiseren van een evenement heeft, zoals iedereen die het ooit al eens moest doen wel zal kunnen beamen, heel wat voeten in de aarde. Naast alle organisatorische rompslomp dien je bovendien ook nog eens een levensbelangrijke vraag te beantwoorden: hoe slaag je erin om voldoende mensen naar jouw evenement te lokken? Het spreekt voor zich dat de inzet van promotiemiddelen hierbij van levensbelang is. Maar welke middelen? Hoe breng je ze aan? Hoe vul je ze in?

Online promotie

Een eerste mogelijkheid bij het organiseren van events, en eentje die je vast en zeker niet mag vergeten, is het gebruik van online marketing. Een facebook-pagina aanmaken, social media gebruiken, het is zo gebeurd en bovendien nog eens bijzonder effectief ook. Als kers op de taart? Online promotie van deze aard gaat je ook niet veel geld kosten. De belangrijkste richtlijnen bij online promotie? Wees consequent in je boodschap, vergeet je call-to-action niet en tracht op zijn minst toch een beetje uit de band te springen. Niemand staat te wachten op exact hetzelfde tekstje dat de rest al doet.

Offline materialen

Iets waar er echter, en volkomen onterecht overigens, steeds minder oog voor is betreft het inzetten van offline promotiemiddelen. De grootste hiervan is, toch bij het organiseren van een evenement, het aloude flyers drukken. Flyers maken en drukken lijkt dan misschien wat van een andere tijd en overbodig: het tegendeel is waar. Het grote voordeel van werken met offline materialen en dan meer specifiek flyers? Je laat een blijvende, tastbare indruk na. Een social media post die je voorbij hebt zien komen is enkele minuten later alweer helemaal verdwenen onder de stortvloed van informatie die op je afkomt. Een flyer daarentegen? Dat is een tastbaar element dat je hebt vastgenomen, even gelezen hebt en in het slechtste geval weggesmeten hebt. Het is een element dat we veel bewuster in ons opnemen er er ook voor zorgt dat jouw event top of mind blijft. Daarbij zijn flyers ook een uitstekende manier om op een relatief goedkope wijze een grote groep aan mensen te bereiken.