Echt verschil, maak je met XR EventsEcht verschil, maak je met XR Events
Back Back Interview

Echt verschil, maak je met XR Events

01 juli 2021

In een, op zijn zachts gezegd uitdagend jaar, heeft Sonja Schaefers, eigenaar van XR Events, zich gespecialiseerd in het regisseren en uitwerken van online events. Wat spontaan ontstond is uitgegroeid tot een belangrijke, nieuwe pijler in haar bedrijf. ‘Door het gewoon te gaan doen en iedereen elke denkbare vraag te stellen, heb ik me de disciplines van het regisseren eigen gemaakt. Daarbij heb ik mijn originele pijler Duurzaamheid zo veel mogelijk ingezet en uitgebreid.’ Online of live, XR Events maakt bij elk evenement het verschil. Hoe doet Sonja dat?

Het is een turbulente tijd. Wat is je strategie om de komende jaren glansrijk te trotseren?

‘Mijn bedrijf richt ik in op basis van vier fundamentele pijlers: Eventmanagement, Duurzaamheid, Regie en eXtended Reality. De komende tijd ligt de nadruk vooral op duurzaamheid en het regisseren van (online) events.’

Wat maakt Regie voor jou zo interessant?

‘Omdat online events, als het gaat om bijvoorbeeld kennisdelen, naar mijn mening ook na de coronacrisis ingezet zullen gaan worden. Een goed online event staat echter niet zomaar als een huis en vergt ten opzichte van een fysieke bijeenkomst veel meer inhoudelijke voorbereiding. Er is een groot, dynamisch speelveld waarin veel gebeurt en waarbij verschillende partijen en disciplines betrokken zijn: technici, sprekers, presentatoren, cameramensen enzovoort. De te nemen stappen en het gewenste resultaat worden op voorhand minutieus doorgenomen, want bij online evenementen hebben de kleinste details invloed op de stap die volgt. Je moet steeds vooruitdenken, snel en flexibel zijn. Als regisseur of showcaller heb ik het totaaloverzicht en afzonderlijke betrokkenen worden door mij aangestuurd. Zo anticipeer ik op een aankomend gesprek tussen moderator en spreker en zorg ervoor dat de cameraman hier al een goed shot van heeft klaarstaan. Er gebeurt altijd iets onverwachtst, alleen door goed, helder en direct te communiceren met elkaar, komen we tot het beste eindresultaat.’

Je bent erg druk met regisseren. Raakt de pijler Duurzaamheid hierdoor op de achtergrond?

‘Beslist niet. De mythe: Online is duurzaam en goedkoper, is hardnekkig en een onjuiste aanname. Ook bij online events zijn er veel duurzaamheidsaspecten waarmee rekening gehouden kan worden. Het draait allemaal om het maken van bewuste keuzes. Ligt je opnamelocatie dicht bij je gasten en crew om de reisbeweging en transporten te beperken? Kun je een digitale achtergrond gebruiken? Duurzaamheid zit in mijn DNA. Ook nadat ik alle opties voor reduce, re-use, recycle volledig benut heb, compenseer ik mijn eigen CO2 uitstoot door het planten van bomen via de Utrechtse organisatie Trees for All. In alles waarbij XR Events betrokken is wordt niet alleen gestreefd naar een CO2 neutraal resultaat, maar gaan we in ons streven een stapje verder, namelijk voor een CO2 positieve uitslag. Door samen met opdrachtgevers bewust bezig te zijn met duurzaamheid merk ik dat mensen creatiever nadenken en veel meer met out-of-the-box oplossingen komen.

Je bent een samenwerking gestart met collega Marjolein Kellerhuis: UITje Speciaal. Wat kunnen we van deze bundeling van krachten verwachten?

UITje Speciaal al is geboren uit ondernemerschap, het ideaal dat zakelijke events duurzamer kunnen, onze spontane klik en overeenkomende creatieve ideeën. Wij willen bedrijven graag verrassen met unieke én duurzame zakelijke UITjes die inspirerend, verbindend én gezellig zijn. We hebben onder andere Bos-, Amsterdamse (Stads)-, Zoete- en Zilver UITjes die elk staan voor een geheel eigen stad-, natuur- of culinaire beleving. Door bijvoorbeeld het bezoeken van een lokale imker of het actief bezig zijn met MVO willen we bedrijven bewust maken van duurzaamheid terwijl ook aan de teamspirit wordt ‘gewerkt’. We laten zien hoe leuk en eenvoudig het is om hierin verantwoordelijkheid te nemen én het verschil te maken.’

‘All the flowers of tomorrow are in the seeds of today.’

Door > Nathalie Schalke

Foto > Jan Buteijn

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!