9 juli 2013

Dubai; de hub van de internationale meeting industrie

Rubrieken

Dubai was in de oudheid een belangrijke handelspost tussen de landen aan de Perzische Golf en het Indisch Subcontinent. Tegenwoordig is het meer dan dat: het is een magneet voor toeristen en zakelijke reizigers, een trekpleister voor MICE-groepen en een hub voor de internationale meeting industrie. Veel bestemmingen zijn op maximaal zes uur vliegafstand, visums zijn niet nodig en er zijn accommodaties en venues voor elk budget.

24 Degrees
Ik sprak met Daisy Dingemans, General Manager bij 24 Degrees, over de ongekende aantrekkingskracht van Dubai en het succes dat de populaire Destination Management Company (DMC) 24 Degrees hierdoor creëert. 

Even voorstellen: Daisy Dingemans
Daisy is een cosmpolitan pur sang. Deze charmante Limburgse dame heeft werkelijk over de hele wereld gewoond en gewerkt, spreekt haar talen en is zeer professioneel. Haar loopbaan startte in Frankrijk aan de Zwitserse grens, alwaar ze twee stages vanuit de Hogere Hotelschool liep. Haar volgende stap was Vaals, waar zij zes jaar met veel plezier een hotel, kasteel en park op de kaart heeft gezet. “Het was een magnifieke ervaring, hier heb ik de liefde voor het vak ontwikkeld.” Vervolgens regelde zij een J1-visum en pakte haar biezen om in het Hyatt in Indianapolis, The States, zowel in housekeeping als bij de receptie aan de slag te gaan. “Dit is het ergste hotel dat iemand zich kan bedenken. Er was 50% personeel tekort en dus hielp iedereen mee met het poetsen van kamers, ik deed er wel 100 op een dag.”

"'s Avonds vouwde ik zelfs mijn eigen toiletpapier in een puntje, omdat het zo’n routineklus was."

Sharm el Sheik of Den Haag?
Na deze zware, doch goede ervaring stond Daisy op een kruispunt. In Sharm el Sheik, Egypte, werd een Hyatt geopend waar zij voor een managementfunctie in aanmerking kwam. Maar ook kreeg zij een aanbieding in het Hotel Des Indes, Den Haag. “Ik vroeg mijzelf: ‘Ga ik voor een sociaal leven, of voor een carrière’? Uiteindelijk heb ik voor het laatste gekozen.”
 
In Egypte leerde Daisy Arabisch spreken en maakte zij kennis met een totaal andere cultuur. Een cultuur waarin hiërarchie in de wortelen ligt verankerd. “Vele Egyptenaren kunnen niet goed met macht omgaan als het niet duidelijk zichtbaar is. Er moet onderscheid in kleding of kleur zijn. Ook willen ze altijd een duidelijke opdracht ontvangen, zelfs als ze al 40 dagen dezelfde taak dienen uit te voeren moet je op dag 41 wederom zeggen wat ze moeten doen…”
 
Van Hyatt naar Jumeirah
Na een jaar Hyatt Sharm el Sheik vertrok Daisy naar Taba; hier hielp zij met alle procedures voor de opening van een volgend Hyatt Hotel. Het bedrijf heeft vervolgens aangeboden naar Londen te gaan. Het Hyatt in de Engelse hoofdstad werd niet veel later overgenomen door Jumeirah en zo werd Daisy in 2003 uitgenodigd door het Arabische bedrijf om naar Dubai te komen en daar te helpen bij de opening van een nieuw resort met 900 kamers.

Absolute perfectie
“Ik werkte 22 uur per dag in het Jumeirah Mina a Salam. Het was fantastisch! Na die tijd heb ik nog een aantal openingen meegemaakt en vervolgens heb ik tot aan dit jaar met hart en ziel gewerkt voor Jumeirah Living, een zevensterren service residence in Dubai. Het is erg luxe, upscale, absolute perfectie, duplex appartementen, floor to ceiling windows en met prachtig uitzicht op alle windhoeken van Dubai.”

En daar schuilde direct ook de valkuil van Daisy, eentje die Mike Hummel, oprichter en Managing Director van 24 Degrees opmerkte: “There’s life outside of Jumeirah”.

Perfecte kandidaat
De Duitser Mike woont al 28 jaar in Dubai en kent als geen ander de MICE-mogelijkheden in de Verenigde Arabische Emiraten. Na jarenlange DMC-ervaring richtte hij twee jaar geleden 24 Degrees op. Een man met een visie en creatieve ideeën. En zoals vaak het geval is: een creatief heeft een strateeg nodig. Mike zag Daisy als de perfecte kandidaat en zo geschiedde. Sinds zeven maanden hoort Daisy bij het team van 18 personen. Na haar ervaringen in een bijna onwerkelijke wereld van ‘the rich and famous’ ondervindt ze nu ook de authentieke kant van Dubai. “Ik leefde in de beschermde wereld van Jumeirah en Mike heeft die bubble ingeprikt. Dubai heeft inderdaad nog zo veel meer te bieden…”

In een incentive programma kan bijvoorbeeld een traditioneel Emiratie House bezocht worden.


Emiratie House

Zo ontdekte Daisy dat Dubai wel degelijk over cultuur, history en natuur beschikt. Dubai heeft een imago van posche en over de top, maar 24 Degrees biedt de keuze om in een programma ook een traditioneel Emiratie House  te bezoeken. “Daar wordt de groep verwelkomd met geurende Arabische koffie in de welkomstkamer (Majlis), waar uitnodigende grote gekleurde kussens op de grond liggen en lokale heerlijkheden klaar staan voor een ontspannen en inspirerende ‘get togeter’. De local kan vragen vragen beantwoorden als ‘Waarom dragen vrouwen sluiers, waarom mag je vier keer trouwen, draag je onderbroeken onder die gewaden?’ Het is letterlijk een kijkje in het leven van een Emiratie.”

 

“Wensen worden beter geïnterpreteerd, achtergronden beter begrepen.”

We speak your language, letterlijk
Dit soort activiteiten zouden ook in een programma van een andere DMC voor kunnen komen. Echter, iets wat niet per definitief kopieerbaar is zijn de mensen van 24 Degrees. “Ons personeel bestaat uit ontzettend veel – voornamelijk Westerse – culturen. We speak your language, letterlijk en figuurlijk. We hebben Duitsers voor de Duitse markt, Fransen voor de Franstalige markt, maar ook Portugese en Nederlandse mensen. Zo worden wensen beter geïnterpreteerd, achtergronden beter begrepen. Ook kiezen we personeel heel bewust uit op opleiding(niveau) en expertise.” De gemene deler is passie en commitment.

MICE en Leisure
De opdrachtgevers van 24 Degrees komen uit diverse branches: “Het is heel gevarieerd, van de financiële sector tot automotive en van medische groepen tot studenten van universiteiten.” Momenteel is 60 to 70 procent van Dubai’s bezoekers echter leisure gerelateerd. “We ontvangen vooral veel mensen uit de Gulf Countries, Groot-Brittanie en Rusland. Twintig procent komt uit Europa en slechts 1 procent is Amerikaans.” Voor 24 Degrees een kans om zich naast de MICE-markt ook op de leisure markt te storten. “Het verschil met andere DMC’s is dat wij ons profileren als luxury level. Een MICE-programma kopiëren voor de consument kan, maar dan wel met een personal

Bij 24 Degrees vind je edgy programma’s met hoge kwaliteit in service en uitvoering.

100% Conversie
Het lijkt erop dat 24 Degrees een gouden greep heeft. Daisy heeft geanalyseerd dat het bureau de laatste maanden een conversie kent van maar liefst 100%! “Vanaf februari hebben wij geen enkel programma aan de concurrent in Dubai verloren, tenzij de opdrachtgever voor een andere bestemming koos.” Landen aan wie 24 Degrees opdrachten verliest zijn merkwaardig genoeg IJsland, Lapland, Japan of Zuid-Afrika.

Onvergetelijk
Maar als een opdrachtgever voor Dubai gekozen heeft kan het bij 24 Degrees terecht voor edgy programma’s, een hoge kwaliteit in service en uitvoering en een zeer talentvol en creatief team dat dag en nacht klaarstaat om het voor iedere deelnemer tot een onvergetelijke ervaring te maken.

Voorbeeldprogramma: In november van dit jaar organiseert 24 Degrees een duizelingwekkend mooi programma tijdens de Abu Dhabi Grand Prix.

24 Degrees wordt in de Benelux vertegenwoordigd door Ria Mooijaart & Partners. voor meer informatie: www.riamooijaart.com.