Wat is de rol van een huisfotograaf van een evenementenlocatie? ‘Die rol is duidelijk: alles wat verkocht wordt, leg ik vast,’ zo stelt Frank Emous, huisfotograaf van TivoliVredenburg. Op de vraag wat dan essentieel is voor een fotograaf zegt Frank: ‘Een goed evenementenfotograaf moet zich mengen in het publiek, de doelgroep. Dan kun je de sfeer goed vastleggen. En dan wel in een dusdanige hoek dat je een experience kan overbrengen door middel van de beelden. Nee, geen fly on the wall, of een soort helicopterview, maar je moet je letterlijk mengen in het publiek en altijd scherp blijven. Je kunt het maar één keer vastleggen, een show wordt niet even herhaald omdat de fotograaf niet klaar stond…”
Beelden zijn mogelijk trigger voor potentiële opdrachtgevers
Ook bij rode lopers heeft Frank een bepaalde manier van ‘schrijven met licht’, zoals fotograferen ook wel genoemd mag worden: ‘Bij een rode loper leg ik de paparazzi vast die de celebs op de gevoelige plaat zetten. Ik concentreer mij op het spektakel en niet alleen op de BN’ers, maar breng juist ook de fotografen in beeld om de dynamiek van zo’n rode loper-moment te duiden.’
Frank: ‘Zo probeer ik een kijkje achter de schermen te geven, want uiteindelijk moeten mijn beelden ook weer een trigger zijn voor partijen die geïnteresseerd zijn in TivoliVredenburg als evenementenlocatie.’
Frank: ‘Je hebt maar 1 kans om het vast te leggen, een show wordt niet even herhaald omdat de fotograaf niet klaar stond…’
Van heads up tot online zetten van de foto’s
De werkwijze van Frank is eenduidig te noemen, duidelijk en overzichtelijk. ‘Het liefst ontvang ik 24 uur van tevoren een heads up ook in verband met een eventuele dresscode, maar ook binnen 2 uur regel ik een fotograaf vanuit Femous Productions, wanneer ik zelf niet kan. Als ik bij een evenement ben, loop ik altijd een uurtje van tevoren een ronde door het pand om de sfeer te proeven, ik zorg dat mijn accreditatie op orde is en ik schiet alvast wat foto’s. Dan ga ik aan de slag: de inloop, het ontvangst, het diner, het evenement, de show… ik zorg dat ik de sfeer vastleg. Als er een verloren uurtje is laad ik de foto’s direct in en bepaal ik of ik beeld mis. Twee uur na een evenement zorg ik dat de foto’s online staan voor TivoliVredenburg zodat zij er snel mee aan de slag kunnen.
Tips van Frank Emous, Femous Productions:
Tip 1
Fotografie is vaak een sluitpost. Investeer in goed beeld, want dat verkoopt het evenement. Een goed naslagwerk , mooie documentatie van een evenement, is cruciaal voor investeerders, sponsors, bezoekers en potentiële klanten. Je claimt daarmee wat je kunt in een locatie.
Tip 2
Er zijn veel fotografen die mooi beeld leveren, maar wat was de wens van de opdrachtgever precies? Ik adviseer opdrachtgevers dan ook helder te zijn met hun briefing. Sommige willen een corporate insteek en sommige willen een commerciële inslag. Bij dat type fotografie hoort een bepaald type fotograaf.
Tip 3
Investeer in elkaar, durf een langdurige samenwerking aan te gaan met een fotograaf. Ik werk al een paar jaar samen met TivoliVredenburg en zij nu hebben van elk toonaangevend evenement de juiste fotografie.
Aandacht voor event fotografie in magazine Events
In de eerstvolgende Events besteden we extra aandacht aan het fenomeen event fotografie. Bekende event fotografen als Paul en Menno Ridderhof, Sjoerd van Dijk en Robert Aarts hebben net als Frank Emous hun werk tot een kunst verworven in onze branche. “Het gaat erom dat het beeld de magie van dat moment laat zien.” Zo kan de opdrachtgever het evenement opnieuw beleven en – misschien nog wel belangrijker – het evenement claimen. En hoe kan dat beter dan met creatieve platen van de professionals achter de lens? Wel dient dan even rekening gehouden te worden met de rechten van deze mensen: want wat houdt auteursrecht precies in? Een vraag die soms lastiger te beantwoorden is dan we denken. We doen een poging met 50 tinten grijs van de fotografie, en dat in 14 bulletpoints.
Het magazine Events komt eind november uit. Ontvang je hem nog niet dan kun je hem bestellen via info@events.nl.