Back Back Nieuws

Do's en don'ts voor evenementen volgens Event2All

27 juni 2007
Marc Wissink van evenementenbureau Event2All uit Deventer zet de do’s en don’ts op het gebied van evenementen op een rijtje.

 

Karten, paintballen, golfen of lekker met het hele bedrijf een weekendje op survival. Om intern de banden aan te halen of zakenrelaties te paaien, moeten bedrijven steeds weer op zoek naar een leuke en creatieve invulling van een evenement, zoals een open dag, personeelsfeest of een teambuildingsbijeenkomst. Voor puts en holes komt nauwelijks nog iemand in beweging en de geest van de wijn als relatiegeschenk is ook al jaren uit de fles.

 

Wissink: “Golfen wordt nog steeds veel gedaan, ook wij organiseren wel eens clinics voor bedrijven, maar eigenlijk is het wel een beetje platgetreden. In principe kunnen we alles organiseren, maar afhankelijk van de doelstelling proberen we de opdrachtgever wel een bepaalde richting op te sturen.” “Een feest moet beklijven bij alle bezoekers. Daarom proberen we in alle evenementen die we organiseren steeds weer een verassingselement in te bouwen. Iets wat je als bezoeker aan het evenement van tevoren niet verwacht. Om een belevenis te creëren, zul je alle zintuigen van de gasten op zo’n evenement moeten prikkelen. Wij werken in onze concepten veel met geuren, kleuren, maar ook met geluid in de vorm van muziek.”

 

Als voorbeeld van zo’n verrassingselement haalt Wissink het evenement aan dat Event2All onlangs voor een aardappelinkooporganisatie heeft georganiseerd: “Voor dit evenement hebben we de zijkanten van een aardappelschuur met kisten dichtgetimmerd. Vervolgens hebben we de ruimte gevuld met allerlei meubels in de huisstijlkleuren van de opdrachtgever en hebben we de schuur opgedeeld in een loungegedeelte en een kookgedeelte. In dat kookgedeelte werden allerlei gerechten bereid die gebaseerd waren op aardappels. Hier hebben we voor gekozen om aan de medewerkers te laten zien wat er allemaal niet mogelijk is met het product waar ze dagelijks mee werken.”

 

Wissink merkt op dat een evenement het communicatiemedium bij uitstek is om je als organisatie te profileren. Zowel naar de eigen medewerkers als naar bestaande en gewenste klanten: “Veel van onze opdrachtgevers hebben nog de traditionele paden in hun hoofd als ze met ons het intakegesprek aangaan. Aan ons is dan de uitdaging om ze het creatieve pad op te sturen.”

 

Voor Event2All geen cowboyfeesten, karten of moordavonden, terwijl staande recepties al eveneens passé zijn. Wissink: “Waar het om gaat, is dat je sfeer en emotie oproept bij de bezoeker. Dat bereik je niet met een staande receptie. Dan kun je net zo goed naar een begrafenis gaan.”

 

In incentives, de zogenaamde zakenreisjes, is er volgens Wissink met enig gevoel voor creativiteit veel mogelijk: “Als je met alle mensen van kantoor naar de sneeuw wilt, zou je er ook voor kunnen kiezen om naar IJsland te gaan om daar, bij wijze van spreken, te gaan ijsklûnen. En in plaats van een traditioneel hotelarrangement is het misschien wel aardig om met z’n allen naar het ijshotel in Zweden te gaan. Maar ook aan een standaard vergadering kun je een verrassingselement toevoegen, door bijvoorbeeld voor een booreiland kiest als locatie.” Wissink somt zo een aantal mogelijkheden op om zelfs het simpelste evenement meer cachet te geven, maar erkent ook dat niet iedere organisatie of branche hieraan toe is: “Van de autobranche weten we bijvoorbeeld dat ze de lat erg hoog leggen, maar een gemiddeld aannemersbedrijf daarentegen is al tevreden als er op het personeelsfeest een goed glas bier, een hapje en een drankje verkrijgbaar is. Ook daarin kunnen we uiteraard voorzien, mits onze visie niet haaks staat op die van onze opdrachtgever. Tenslotte verbinden wij wel onze naam aan het evenement dat wij organiseren.”

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!