Dankzij het internet wordt de eventbranche steeds transparanter. Dat geldt ook voor het boeken van sprekers. Het relatief nieuwe platform deSpreker.nl brengt boekers en sprekers rechtstreeks met elkaar in contact, zonder tussenkomst van een sprekersbureau. Op deSpreker.nl kunnen organisatoren van seminars, congressen, trainingen en evenementen snel en doeltreffend zoeken op onderwerp, op soort spreker en op budget. Ze kunnen rechtstreeks contact leggen met de spreker of diens management. Daardoor kunnen ze met (het management van) de spreker overleggen en sparren, voordat ze beslissen of ze tot een boeking overgaan. Tevens betalen boekers geen fee voor de bemiddeling aan het digitale platform. deSpreker.nl is een soort online marktplaats voor sprekers.
Het platform deSpreker.nl is een initiatief van Kees Veer (35), die er in 2012 mee begon. Hij had toen al een aantal jaren gewerkt in de eventbranche en organiseerde onder meer inspiratiedagen voor organisaties. ‘Het viel me op dat de sprekersmarkt vrij ondoorzichtig was. Bij veel sprekersbureaus hebben boekers pas contact met de spreker zodra ze hun handtekening hebben gezet. Via deSpreker.nl brengen we vraag een aanbod rechtstreeks met elkaar in contact. Boekers en sprekers kunnen in de oriëntatiefase onderling afstemmen of het verhaal van de spreker aansluit bij het doel van de bijeenkomst. Dat verhoogt voor de waarde van de bijeenkomst voor de bezoekers van het evenement. En veel sprekers vinden het prettig om in het voortraject mee te denken. Het mes snijdt dus ook twee kanten.’ Organisatoren kunnen veel sprekers dus zelf boeken. Daarnaast kan deSpreker.nl bezoekers helpen door advies te geven of te bemiddelen bij het kiezen van een spreker of zakelijke workshop. Bemiddeling wordt door organisatoren vaak vooral op prijs gesteld als het gaat om bijeenkomsten met meerdere sprekers of wanneer er bijvoorbeeld een serie masterclasses wordt georganiseerd.
Ervaring en kwaliteit van de sprekers
Op het platform presenteren honderden sprekers en dagvoorzitters zich. Bekende en onbekende namen. Ongeveer 300 sprekers hebben een profiel met video’s en testimonials. Daarnaast is er een aantal zonder zichtbaar profiel. Het gaan dan vaak om politici, CEO’s of Bekende Nederlanders. Voor hen kan deSpreker.nl op verzoek bemiddelen. Ervaring en kwaliteit zijn de twee belangrijkste criteria om op het platform opgenomen te worden. Kees Veer: ‘Uiteraard kijken we ook naar referenties en aanbevelingen van andere sprekers. In de sprekerswereld hebben we inmiddels een aantal spontane ambassadeurs, die andere sprekers bij ons aanbevelen. Om de kwaliteit van nieuwe sprekers te beoordelen, bezoeken we veel evenementen. Een goede spreker herken je aan zijn verteltechniek. Hij heeft een goed gevoel voor timing, beschikt over humor en bouwt zijn betoog goed op. Om dat allemaal te kunnen, is ervaring vereist. Een ervaren spreker weet hoe het publiek gaat reageren en speelt daar op in.’
De veranderende wereld
Het bedrijfsleven, banken, (zorg en onderwijs)instellingen, overheidsorganisaties, congresorganisaties en ondernemersverenigingen weten deSpreker.nl inmiddels goed te vinden. De website is gebruikersvriendelijk en functioneel. Bezoekers kunnen zoektermen invoeren of selecteren op prijs. Ook kunnen ze gericht zoeken in de vele categorieën. Bij elke spreker staat een tariefindicatie vermeld.
Terwijl in het verleden Bekende Nederlanders heel erg trek waren als spreker (hun naam fungeerde vaak als lokkertje voor de doelgroep), is er tegenwoordig een trend dat organisatoren op zoek zijn naar sprekers die een inhoudelijk sterk verhaal hebben en inspiratie bieden. Kees Veer: ‘Veel bedrijven, organisaties en instellingen hebben te maken met fusies, reorganisaties of koerswijzigingen, vaak aangejaagd door technologische ontwikkelingen. Dat betekent een veranderende wereld met een andere manier van werken. Er is veel vraag naar sprekers die kunnen aangeven welke veranderingen er plaatsvinden en hoe bedrijven en organisaties daar op kunnen inspelen. Met name in trek zijn trendwatchers, succesvolle ondernemers, schrijvers van managementboeken en sprekers die ingaan op de vraag hoe je blijvend kunt innoveren. Van de Bekende Nederlanders gedijt een aantal goed in de rol van dagvoorzitter.’
Bart van den Belt
De lijst van veelgevraagde sprekers kunnen veel mensen zelf bedenken: die gaat van Adjiedj Bakas tot Jos Burgers en van Michiel Muller tot Guido Thys. Maar welke relatief nieuwe sprekers gaan de komende jaren doorbreken volgens Kees Veer? ‘Ik verwacht veel belangstelling voor Bart van den Belt (die ingaat op omgaan met veranderingen), Yuri van Geest (schrijver van een succesvol managementboek), Bart Flos en Jan Reinder (heeft nu een programma op FOX), die ingaat op veranderingen en innovatie, geïllustreerd aan de hand van magie en veel humor.’
Sprekers trends
Om voeling te houden met de sprekersmarkt bezoekt Kees Veer regelmatig evenementen en congressen. Zo signaleert hij de laatste sprekers trends. ‘Er wordt gezocht naar nieuwe vormen van schermgebruik. Het gebruik van Powerpoint neemt af; er wordt tegenwoordig veel meer gebruik gemaakt van Prezi (een presentatiesoftware) en filmpjes. Ook ontstaan er nieuwe presentatievormen. Ruud Veltenaar, een veelgevraagd spreker, heeft bijvoorbeeld de Tedx4 bedacht. Dat is een presentatievorm van vier korte sessies over een onderwerp. Daarna wordt via een soort Lagerhuisopstelling op elk verhaal gereageerd, zodat er een interactieve bijeenkomst ontstaat. Een andere ontwikkeling is dat sprekers steeds meer gaan samenwerken. Bijvoorbeeld in de vorm van een duopresentatie, waarbij de sprekers hun verhaal over het onderwerp op elkaar afstemmen. Daarnaast zie je de trend dat sprekers minder lang spreken. Dat komt mede doordat de congressen tegenwoordig vaak niet de hele dag, maar een dagdeel duren. Het aantal sprekers hoeft dan niet eens af te nemen, maar hun spreektijd wordt korter. Maar veel of weinig sprekers, belangrijk is altijd dat hun verhalen goed op elkaar aansluiten.’