Derde editie A Day in Dance georganiseerd in het hart van de Dance cultuur: ThuishavenDerde editie A Day in Dance georganiseerd in het hart van de Dance cultuur: Thuishaven
Back Back Trends

Derde editie A Day in Dance georganiseerd in het hart van de Dance cultuur: Thuishaven

01 juni 2017

A Day in Dance. De term klinkt al veelbelovend en voor velen als iets waar zij vaker mee te maken hebben, bijvoorbeeld vanwege een bezoek aan Mysteryland, Sensation, Valhalla, A day at the Park of Welcome to the Future. Dance is al decennia lang niet meer weg te denken uit onze cultuur. Het zit inmiddels diepgeworteld in wie we zijn, waar we vandaan komen en wat onze agenda’s vult. Het is dan ook niet verwonderlijk dat corporate organisaties geinteresseerd meekijken naar wat er bij deze publieksevents gebeurt. De ‘makers’ ervan kunnen ons veel vertellen over hun beleving, de risico’s van het vak, conceptcreatie en budgettering. En zo ontstond A Day in Dance.

Dit jaar zijn we te gast bij Thuishaven in het westelijk havengebied aan de rand van Amsterdam. Onder het genot van een drankje en de zon worden zo’n 50 eventmanagers ontvangen. Op het programma staan vijf sprekers, een borrel en een kijkje op deze bijzondere plek.

Tijdens deze editie draait het om de volgende vraag: Waarom is de dance industrie nou zo’n creatieve en innovatieve speler en wat kun je van deze branche eigenlijk leren? Gedurende de dag maken onderstaande sprekers ons het antwoord langzaam duidelijk…

Wondere wereld

Op de klanken van God is a DJ wordt het publiek de ‘tent’ in gelokt. Bardo Roodnat van Dutch Standard Events, een van de organisatoren, heet ons welkom: 'God is a DJ… 30 jaar geleden verklaarde iedereen ons voor gek, nu is dit aan de orde van de dag…' Er werken duizenden mensen in de dance industrie, maar de grote vraag is wat die industrie nu zo bijzonder maakt: 'Vanmiddag nemen we jullie mee in de wondere wereld van de dance, en geven we jullie hopelijk inzichten die jullie kunnen gebruiken bij de organisatie van business events.'

Passie

Sytze Wiersma van Dutch Standard Events trapt af. Hij wijst op de dansvloer en vertelt hoe het daar allemaal begon. De muziek, de vibe, de mensen, het samenzijn. De dance industrie is uitermate bedreven in het neerzetten van een beleving, een passie. Iets waar organisatoren van business to business events nog meer winst in kunnen behalen.

Dutch Standard Events veranderde hun business model. Van het organiseren van dancefeesten van 500 tot 5000 man, gingen zij over op het regelen van events voor de zakelijke markt. 'Dit was best even wennen. Voorheen waren we eigen baas maar nu moesten we ineens voor een opdrachtgever werken. We hebben ons dus wel een beetje moeten aanpassen, maar hebben wel al die tijd geprobeerd om onszelf te blijven', vertelt Sytze. Hij drukt ons op het hart hoe belangrijk het is soms risico’s te nemen, van de gebaande paden te wijken en het creatieve proces niet al teveel te ‘killen’ door het vasthouden aan regels en draaiboeken. 'Laat de kunstenaar z’n kunsten doen.'

Tussen de sprekers door volgt nog een tip van Bardo Roodnat: 'Als event organizer hoef je niet elk weekend op de dansvloer te staan. Volg gewoon wat artiesten op social media, op die manier pik je wel dingen op die je kunnen inspireren in je dagelijkse werk.'

Dance in cijfers

Victor Coral, cultureel wetenschapper met een specialisatie in dance en werkzaam voor The School of House, neemt ons mee terug in de tijd. De geschiedenis in vogelvlucht, maar met de focus op vandaag de dag waar in Nederland inmiddels zo’n 170 dancefestivals per jaar plaatsvinden. In de gehele dance industrie wordt ongeveer 600 miljoen per jaar omgezet en de groei zit er nog steeds in. I Amsterdam ziet het als iets om de stad mee te vermarkten en uit onderzoek blijkt dat zelfs 1 op de 14 banen in onze hoofdstad dance gerelateerd is.

Tegenwoordig zie je twee soorten events: artist driven, waarbij de grote naam het kaartje verkoopt (Armin Only) en experience driven events waarbij niet alleen de artiest centraal staat maar ook de dingen er omheen. Bij de laatste versie heb je als organisatie veel meer bestaansrecht. Het risico is minder als er iets met de artiest gebeurt en de prijzen zijn vaak aantrekkelijker. Ondanks de constante groei in deze markt is er wel veel te doen om geld. Voor populaire artiesten zijn de tarieven geëxplodeerd. Zeker voor b2b events is het niet gemakkelijk om hierin mee te gaan en daarom is het van groot belang de focus te leggen op de beleving.

Duurzaam organiseren

De laatste spreker voor de pauze, Barbara Vos van Open House, vertelt ons over duurzaamheid: hoe ga je om met afvalstromen, wat voor afspraken maak je met cateraars, op welke manier kun je je festival of evenement zo groen mogelijk organiseren? Open House brengt verschillende partijen bij elkaar om zo tot een oplossing te komen voor dergelijke issues. Niemand wil tenslotte tussen de bergen afval naar zijn tentje moeten struinen en geen organisator wil geassocieerd worden met teveel vervuiling of onveilige situaties.

Na een verfrissend drankje en wat hapjes doet Ivo van der Pauw het verhaal van Thuishaven uit de doeken. Vier jaar geleden ontstond het idee om de Berlijnse vibe te combineren met een beach vibe. Na een rondreis van ongeveer twee jaar langs verschillende plekken kreeg de organisatie dit terrein toegewezen. Inmiddels staat de teller op zo’n 150.000 bezoekers per jaar en groeit dit aantal gestaag verder. Sinds een klein jaar worden ook events voor de zakelijke markt georganiseerd. Ivo: 'bij iedere aanvraag bekijken we samen waar een concept het beste past. Als een klant nog geen idee heeft nodig ik ze altijd uit om langs te komen tijdens een feestje. We doen een biertje aan de bar en ontdekken dan of dit is wat zij willen beleven tijdens hun event.'

Fans

Om de beleving te benadrukken en de zintuigen te prikkelen voor de laatste spreker, krijgen we nog een kort optreden van de huis magiër van Thuishaven. Daarna is het woord aan Denis Doeland. Denis is in 1992 begonnen met ID&T en houdt deze industrie en de ontwikkelingen scherp in de gaten. Hij vertelt hoe belangrijk het is goed te luisteren en te observeren wat je fans doen. 'Het is een data gedreven business geworden en er vindt een constante verschuiving van kanalen plaats. Maar het enige wat je moet doen is het overzicht bewaren, naar het grote plaatje blijven kijken.' De economie binnen de dance is enorm veranderd. 'Van een transactie zijn we naar een relatie economie gegaan, en het wordt steeds duidelijker dat degene met de relaties kunnen overleven.' Volgens Denis duurt het niet lang meer voor we in een volledig geautomatiseerde communicatie terecht komen. Daarom is het belangrijk te weten wat je fans, of in ons geval klanten, willen. Welk netwerk ze gebruiken, waar ze van houden, en hoe je met deze content aan de slag kan gaan. Als het lukt om je klanten bij je te houden in deze overvolle markt, heb je de meeste overlevingskans.

Vol inspiratie beginnen we aan de borrel in de loods en wordt nog even nagepraat. Op de achtergrond draait heel passend een DJ, en blijft de sfeer van deze Day in Dance nog even goed hangen.

Wat ons dan nog rest is de aftermovie… stay tuned!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!