DeFabrique: van mengvoederbedrijf tot merkversterkerDeFabrique: van mengvoederbedrijf tot merkversterker
Back Back Locaties

DeFabrique: van mengvoederbedrijf tot merkversterker

20 oktober 2017

De Fabrique heeft in de loop der jaren een enorme transitie ondergaan. Van een leeg fabriekscomplex, dat een industriële look toevoegde aan events, tot een vintage locatie met state-of-the-art plug & play faciliteiten. En met een ervaren organisatie, die achter de schermen actief meedenkt met bedrijven en merken om hun eventconcept te versterken.

DeFabrique heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in facilitaire verbeteringen, zoals klimaat, akoestiek, meubilair, AV en LED verlichting. Innovatie staat hoog in het vaandel. Elk jaar opent DeFabrique een nieuwe ruimte. Onlangs is bijvoorbeeld de Smederij in gebruik genomen: een festivalachtige ruimte in de voormalige werkplaats, met een buitenterras van waaruit je zicht hebt op de voorbij varende schepen op het Amsterdam Rijnkanaal. De Smederij is ook geschikt voor kleinere groepen tot 130 personen.

Sybren Ophof heeft de ontwikkelingen in DeFabrique vanaf het prille begin meegemaakt en vorm gegeven. Een duik in de geschiedenis. Sybren: 'In 1996 kocht het ondernemersechtpaar Jan en Krijnie van Eck deze voormalige lijnzaad- en mengvoederfabriek. Jan had een band met de fabriek. Als kind fietste hij er dagelijks langs en hij pikte wel eens een kokosnoot, die bij het lossen van de vrachtwagen viel. Toen de fabriek de deuren sloot en het pand in 1996 te koop stond, aarzelde Jan niet. Hij kocht het, op gevoel. Veel ondernemers hebben eerst een plan en zoeken er daarna een pand bij. Jan niet: hij geloofde in deze locatie. En als hij ergens in gelooft, gaat hij er voor en maakt hij er een succes van.'

Van opslagplaats tot eventlocatie

Aanvankelijk werd het immense complex tussen Utrecht en Maarssen gebruikt voor de opslag van bouwmaterialen. Sybren, toen net afgestudeerd aan de Hogere Hotelschool, werd aangesteld om de Kartfabrique in het pand te runnen. Sybren: 'Totdat op een dag enkele mensen van Mercedes voor de deur stonden. Ze zochten een industrieel pand voor de lancering van een nieuwe vrachtwagen. Dat werd ons eerste event. We trokken samen op met onze klanten. Mercedes wilde een extra grote deur voor de productlancering en ze waren bereid de helft van deze investering voor hun rekening te nemen. Zij waren geholpen en wij hadden een extra feature.'

  • DeFabrique
    DeFabrique
  • Copraloods
    Copraloods
  • Smederij
    Smederij
  • Smederij
    Smederij
  • Smederij
    Smederij
  • Kalvermelk 2A
    Kalvermelk 2A
  • Historische luchtfoto
    Historische luchtfoto

De cirkel is rond

In die jaren werkte Sybren met een handjevol medewerkers. Voor elk event moest er meubilair, catering en techniek ingehuurd worden. 'We beschikten destijds zelf over een paar tafels, stoelen en een paar straalkacheltjes.' Nu werken er in DeFabrique 150 medewerkers. Achter de oude muren en kleine deurtjes zorgen de meest geavanceerde materialen en systemen voor een comfortabel verblijf. Sybren: 'Vanaf het begin hebben we elke verdiende euro gestopt in het verbeteren van ons product.' Er heerst nu weer dezelfde bedrijvigheid als in de tijd dat in DeFabrique mengvoederkoeken werden gemaakt. De cirkel is rond.

Elk concept in DeFabrique is in de loop der jaren doorontwikkeld. Zoals het foodconcept. Sybren: 'Onze koks experimenteren met foodpairing. Onlangs hebben we bijvoorbeeld de combinatie zuur vlees met Stout bier gelanceerd. Ons volgende project wordt een koffiebranderij, zodat we onze eigen koffie kunnen branden.' In Loods 7 staat zelfs een eigen waterkrachtcentrale. Sybren: 'Waarom water halen uit een verre, buitenlandse bron als je zelf een waterbuffet met allerlei smaakjes kunt maken uit eigen bron? Het vlees betrekken we van een lokale leverancier, de appels uit Cothen en de kaas van de lokale kaasboer. Voor de wijnen komt elk half jaar onze wijnboer uit de omgeving van Frankfurt zelf met de vrachtwagen voorrijden.'

Merkversterkers

Wie een event organiseert in DeFabrique krijgt, gevraagd of ongevraagd, deskundig advies. Sybren: 'Opdrachtgevers hebben soms een sterke focus op de juiste sprekers, voldoende standruimte voor sponsors en dergelijke. Dat zijn natuurlijk belangrijke randvoorwaarden, maar wij hebben ook aandacht voor latente behoeften. Daarom stellen we soms kritische vragen. Heeft het event voldoende inhoud? Wordt het gedragen door de medewerkers? Is er voldoende ruimte voor verbinding tussen de gasten? Wat is het thema, zodat wij daar met het foodconcept en de aankleding op kunnen inspelen. We zijn steeds dieper in een adviesrol gaan zitten. Indien nodig, huren we daar externe expertise voor in. Door actief mee te denken, versterken we het eventconcept en daarmee het merk. Het mes snijdt aan twee kanten. Hoe meer we sterke merken aan ons binden, hoe meer dat afstraalt op ons eigen merk. Feitelijk zijn we dus merkversterkers.'

Van events voor acht tot 30.000 personen

Daar blijft het niet bij. Grootse plannen en projecten liggen in het verschiet. Sybren: 'Onze droom is om over de volle breedte evenementenruimte te kunnen aanbieden.' Die droom krijgt binnenkort gestalte. Op het bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht openen de eigenaren van DeFabrique een nieuwe locatie van 2.000 m² voor meetings van acht tot honderd personen. Een andere, heel erg tot de verbeelding sprekende locatie, is Vliegveld Twenthe evenementenlocatie (www.vliegveldtwenthe.nl), de voormalige militaire vliegbasis in het oosten van het land. Sybren: 'Zo ontstaat ruimte voor besloten evenementen voor acht personen tot publieksevenementen met 30.000 personen!' Wie had dat kunnen denken in 1996...

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!