Back Back Nieuws

Deelnemers TCS Amsterdam Marathon laten geld flink rollen

04 februari 2015
De TCS Amsterdam Marathon 2014 telde ruim 44.000 deelnemers. Wat levert dit sportevenement de regio eigenlijk op? Organisator Le Champion vroeg de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Inholland en Sport2B de economische impact te meten. Uit het onderzoek blijkt dat de marathon de regio Amsterdam in totaal 15,8 miljoen euro oplevert.

Extra impuls
De onderzoekers berekenden de totale bestedingen van deelnemers, bezoekers, organisatie en de media: in totaal leverden alle bestedingen de lokale economie zo’n 15,8 miljoen euro op. Buitenlandse deelnemers geven opvallend veel uit, namelijk per persoon zo’n 83 euro op een dag. Daarbij zijn de hotelovernachtingen nog niet meegerekend: in totaal is het evenement goed voor ruim 52.000 extra overnachtingen in Amsterdam. HvA-/Inholland-onderzoeker en lector Marije Baart de la Faille: ‘Deze uitgaven vormen een extra impuls voor de lokale economie, die zich zonder de TCS Amsterdam Marathon niet had voorgedaan. Vooral buitenlandse deelnemers zijn economisch interessant, omdat zij meerdere dagen in de stad blijven en ook overdag het geld flink laten rollen’.

Cees Pronk, race director TCS Amsterdam Marathon: ‘Dit onderzoek geeft aan hoe belangrijk het is binnen grote internationale sportevenementen om te gaan met een aantal aspecten zoals kunst, cultuur, sport en economie. Dit zijn pijlers om het welslagen van de TCS Amsterdam Marathon te waarborgen en vanuit deze resultaten de kansen en mogelijkheden verder te gaan onderzoeken en te implementeren. Wij zijn bijzonder trots op de resultaten van dit onderzoek’.

Tevredenheid 
Naast de economische impact is ook de tevredenheid van bezoekers en deelnemers onderzocht. Er blijkt sprake te zijn van een vrij grote tevredenheid over alle aspecten: deelnemers geven het evenement ongeveer een 7,8, bezoekers geven een 8. Buitenlanders noemen de aantrekkelijkheid van Amsterdam als grote plus. De ondervraagden vinden met name de aankomst in het Olympisch Stadion een sterk punt van de TCS Amsterdam Marathon.

Ruim 8.000 geïnterviewden
De onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Inholland en Sport2B analyseerden ruim 8.000 vragenlijsten die deelnemers en bezoekers hadden ingevuld. Daarnaast interviewden studenten mensen rond het parcours. De ondervraagden gaven aan dat zij niet in Amsterdam zouden zijn geweest wanneer de TCS Amsterdam Marathon niet zou plaatsvinden. HvA/Inholland-onderzoeker en lector Marije Baart de la Faille: ‘We zien dat de TCS Amsterdam Marathon een flinke economische impuls geeft. Niet alleen de lopers en de deelnemers, maar ook de stad kan hiermee tevreden zijn.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!