Deborah Nas: de meest opvallende vrouwelijke trendwatcher van dit momentDeborah Nas: de meest opvallende vrouwelijke trendwatcher van dit moment
Back Back Interview

Deborah Nas: de meest opvallende vrouwelijke trendwatcher van dit moment

01 mei 2018

'Er is een aardverschuiving gaande in het bedrijfsleven'

 Ze is een van de oprichters van innovatiebureau Sunidee, bestuurslid van Stichting Cre8 en parttime hoogleraar Strategic design for technology-based innovation aan de Technische Universiteit Delft. Een hele mondvol, zo beaamt Deborah Nas zelf. Aan haar indrukwekkende palmares kan sinds kort een nieuwe functie worden toegevoegd - die van veelgevraagd keynote spreker over innovatie in het bedrijfsleven. De vooraanstaand trendwatcher vertelt welke trends onze wereld in de nabije toekomst veranderen en wat haar presentaties zo geliefd maakt voor zakelijke evenementen.

Een inspirerend verhaal

Professor en keynote spreker word je niet zomaar. Hoe Deborah dat laatste is geworden? ‘Het gekke is: eigenlijk zie ik mezelf niet eens zozeer als trendwatcher. Ik ben vooral dagelijks bezig met innovatie. Ik moet weten wat er speelt, want anders kan ik bedrijven niet helpen om de juiste innovaties te ontwikkelen. Het gevolg is dat met name de buitenwereld mij als trendwatcher ziet. Ik kan namelijk een inspirerend verhaal vertellen over nieuwe ontwikkelingen en technologieën en de manier waarop die onze wereld veranderen.’

Innovate or die

De professor en de trendwatcher in Deborah worden gedreven door dezelfde motivatie. ‘Ik vind het simpelweg bijzonder leuk om kennis te delen! Inmiddels ben ik al 22 jaar hands-on met innovatie bezig en ik heb in die tijd ongelooflijk veel geleerd. Ik merk dat mijn verhalen zowel groepen studenten als grote bedrijven inspireren en hen helpen om innovatie succesvol te implementeren.’

Die omarming van innovatie is ook nodig, voegt de hoogleraar eraan toe. ‘Er is namelijk een aardverschuiving gaande in het bedrijfsleven. Daarmee doel ik vooral op de digitalisering die overal zijn intrede doet. Technologieën als Internet of Things, Artificial Intelligence, 3D printen, drones, robots, blockchain en Augmented- en Virtual Reality maken steeds vaker deel uit van innovaties.

Tegelijkertijd verandert het traditionele model van productverkoop tegen eenmalige betaling. Dit is een verouderd model dat steeds vaker wordt vervangen door product-dienst systemen in abonnementsvorm. Hierdoor hebben bedrijven weliswaar een continue relatie met hun klant, maar moeten ze hun product ook constant innoveren. Doen ze dat niet, dan worden ze links en rechts voorbijgestreefd door de concurrentie. Dat noemen we in mijn vakgebied ook wel Innovate or die.’

Trends signaleren én interpreteren

Innoveren of ter ziele gaan – het is een boodschap die bij menig bedrijf de alarmbellen doet rinkelen. Maar hoe werkt dat innoveren dan en belangrijker nog: hoe voer je het door in je eigen bedrijf? Deborah: ‘Deze vragen zijn de reden dat ik in mijn lezingen heel veel praktische voorbeelden laat zien van innovatie die nu al gaande is in de sector waarin het bedrijf actief is. Bedrijven beseffen hierdoor dat de wereld verandert en dat ze in deze tendens mee moeten. In mijn lezing Nieuwe manieren van innoveren leg ik niet alleen uit waarom, maar ook hoe ze dat moeten doen.’

Dat laatste blijkt bijzonder goed aan te slaan bij opdrachtgevers. Want daar waar de meeste trendwatchers nieuwe trends vooral signaleren, kan Deborah ze door haar inhoudelijke kennis als geen ander interpreteren. Haar unieke benadering heeft voor bedrijven grote meerwaarde: ‘Bedrijven boeken met mij een trendwatcher die acteert op het snijvlak van technologie, business en psychologie. Zo vertel ik niet alleen welke technologieën eraan komen, maar ook welke zakelijke kansen ze bieden en wat de behoeften zijn die op dit vlak leven bij gebruikers. Dat heeft namelijk grote invloed op de producten en diensten die vervolgens ontwikkeld worden voor het ecosysteem.’

Een lezing op maat

Opdrachtgevers die worden gevraagd naar een lezing van Deborah, omschrijven haar presentatiestijl als helder en praktisch. Het is een omschrijving waarin de hoogleraar zichzelf herkent: ‘Ik probeer altijd voorbeelden te geven die aansluiten op een bedrijf en de bijbehorende sector. Zo kan ik bijvoorbeeld de nadruk leggen op bepaalde toepassingen of deze juist achterwege laten omdat er een concurrent bij betrokken is. Dat laatste is immers niet handig op een bedrijfsevent waar ook klanten aanwezig zijn! Ik hou dan ook altijd rekening met de wensen van de opdrachtgever en verzorg een unieke presentatie op maat. Zonder hoogvliegerij en in begrijpelijke taal. Dat is wat mijn publiek inspireert!’

Sprekersbureau Quality Bookings

Deborah Nas is exclusief te boeken via Sprekersbureau Quality Bookings uit Almere. Ga voor boekingen en meer informatie naar: quality-bookings.nl/sprekers/deborah-nas/

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.896 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.896 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!